Is er een verschil tussen ontvangers ? Zijn sommige geschikter voor fixed-wing of heli ? Ik vraag het omdat ik mijn oude Twister naar 2.4Ghz wil brengen, en ik heb nog een Radiomaster ER6 liggen en daarvan lees ik dus hier en daar dat die "zeer geschikt is voor fixed wing". Kan ik die gebruiken voor een heli ? Ik zou niet weten waarom niet, maar mijn kennis is nog heel beperkt .. Bedankt, Stefan
De ER6 is een ExpressLRS ontvanger. Voor ExpressLRS geldt dat kanaal 5 altijd het ARM kanaal moet zijn en dat het maar een 1-bit kanaal is (laag of hoog). Dus in de praktijk niet te gebruiken om een servo oid op aan te sluiten, aangezien je die dan ook alleen maar in de 2 uiterste standen kunt aansturen. Dit kun je oplossen door in de ontvanger de settings te wijzigen zodat op de output 5 (de pennen) een ander kanaal wordt aangeboden, bijv. kanaal 7. Met een heli heb je snel alle 6 de kanalen echt nodig, dus dat zou ik altijd doen. Ken de Twister niet, maar vermoedelijk is het aan te bevelen om een van de 2 Full transmissie-modes te gebruiken (F100 of F333), dan worden niet alleen kanaal 1 t/m 4 in de normale 10 bit-resolutie aangestuurd maar ook kanaal 6 t/m 8/12/16. Vooral aan te bevelen als je geen toerental-regeling gebruikt in de ESC en het maakt dan ook geen verschil hoe je de servo's over de 6 uitgangen verdeeld, alhoewel ik voor de flexibiliteit altijd de tuimelschijf en staart-rotor op 1/tm4 zou houden.
Hallo Nick ! Bedankt voor het uitgebreid antwoord ! Ik denk dus dat ik de ER6 wel kan gebruiken voor de Twister. De kanaaltoewijzing is volgens de handleiding als volgt: CH1. R/H SERVO CH2. FRONT SERVO CH3. SPEED CONTROL CH4. TAIL SERVO (Via Gyro) CH5. GYRO GAIN CH6. L/H SERVO De gyro wordt idd aangesloten op kanaal 4 (voor Yaw) en op kanaal 5 (Gain) een aansluiting met één draadje, en nu begrijp ik ook hoe dat komt (denk ik). De indeling van mijn zender (TX16S) is AETR. Ik heb gisterenavond nog even de aansluitingen geprobeerd (zonder de motor te starten weliswaar) en alles scheen te werken zoals het hoort. De gyro kon ik nog niet testen. Ik vreesde een beetje dat die ontvanger misschien niet geschikt was voor heli's omwille van ontvangstproblemen door trillingen o.i.d. Nogmaals bedankt, Stefan.
Stefan, Denk dat de ontvanger-technologie stukken beter is als wat beschikbaar was toen de Twister op de markt kwam. De verwijzing naar 'Fixed Wing' voor de ER6 is een specifiek ELRS dingetje ELRS is ontwikkeld vanuit het drone gebeuren, vandaar ook het ding met het Armen op kanaal 5. Drone-ontvangers sluit je tegenwoordig met een 4-5 aderige kabel aan op de flight-controller, als de ontvanger al niet geïntegreerd is in de FC. De ER serie ontvangers beschikken over meerdere PWM/PPM uitgangen waarop je traditionele servo's kunt aansluiten en aangezien de meeste heli's voortaan ook allemaal gebruik maken van een FBL (FC)-unit, brengen ze deze serie ontvangers dus op de markt als 'zeer geschikt voor Fixed wing'. De servo-toewijzing die je opnoemt is vermoedelijk die zoals gebruikt wordt bij de een RTF Twister, maar omdat jij zowel zender als ontvanger vervangt ben je vrij om dit anders te kiezen ervan uitgaande dat de Twister nog beschikt over een flybar-kop en er dus geen FBL-unit aangestuurd hoeft te worden.
Hallo Rick, De Twister gebruikt idd een flybar-kop, dus dat moet dan wel lukken ! Die 4-5 aderige kabel aan de FC is dus wat ik zie bij de drone die een vriend heeft in elkaar gestoken ? Daar loopt idd één kabeltje vanuit de ontvanger naar een Pixhawk (dat heet blijkbaar S-Bus of I-Bus oid ?).