Ontluchtingsfilter als luchterfilter gebruiken

Bart_Banaan

Forum veteraan
Bij ons in de lokale auto onderdelenzaak hebben ze een aanbieding van carterontluchtingsfilters. De filters hebben een fijn papieren filterelement, en hebben een buitenzijde met gaas. Eigenlijk is het een soort grote uitvoering van de ons allen bekende K&N luchtfiltertjes, alleen ze kosten een vijfde van die K&N filtertjes....
Deze ontluchtingsfilters hebben een hals van 12mm, en ze passen perfect op een carb van een .21.
Maar kan ik uberhaupt een ontluchtingsfilter gebruiken als luchtfilter? Het lijkt mij eerlijk gezegt van wel: gewoon goed met filterolie inspuiten en gebruiken, maar weet een van jullie of er geen bezwaar aan kleeft?
Als je op het doosje kijkt zie je alleen in het nederlands ONTluchtingsfilter, als je het duits en frans vertaald staat er 'Luchtfilter'

Ik heb twee pics gemaakt, waarbij je op de tweede pic een normaal .21 K&N luchtfiltertje er rechts naast ziet liggen....

filter.jpg

filter1.jpg

Deze filters worden vaak gebruikt op carters, hydrauliektanks e.d. om de overtollige lucht uit de tank te laten ontsnappen, maar geen olie mee te laten gaan, of vacuum zuigen te voorkomen.

De filtermaas is erg moeilijk te meten (MIC) zou er niet vanuit gaan dat dit echt goed filterd. Er zitten in auto's trucks en andere gebruikers met een tank niet voor niks extra filters tussen als Oliefilters, zuig / pers filters, retour filters tussen.

Ziet er wel stoer uit, maar persoonlijk zou ik het er niet op wagen.

maar hij past wel op je cab. maar hij zit erg dicht bij de moter en past dat dan wel :? ? mijn KLEINE K&N filter past er nog maar net!

Sh~t... net mn oude Green carterfilter weggegooid, had ik over van Green openluchtfilter welke op mn oude clio heeft gezeten... 8O

Maarja, kheb ook geen .21 dus....

MOWN'DnS' zei:
Het ziet er mooier uit dan als het werkt helaas

Waar basseer je dat op? Ik vraag me juist af of het minder/even goed/beter is dan een normaal filter, en: waarom?
Kijk, als ie goed ingespoten wordt met luchtfilterolie, en het IS een papier filter element, wat zou dan het eventuele nadeel zijn???

het zal wel even goed werken als een k&n veronderstel ik het ziet er wel vet uit !! nu lijk tie opgefokt 8O :lol: hij is echt vet zo !

ik vind wel dik maar wat frank zij als niet past dan koop je een stukkie rubberen slang dan verlelng je het ff

jah joh maar hij is zo groot ik vind het niet mooi (mijn mening) ;)

ik denk dat er geen enkel gevaar is als je dat ding maar goed inspuit met luchtfilter olie. doe er voor de zekerheid een kous omheen ofzo werkt goed :wink:

en ik vind het er wel vet uitzien.

en offroad ga je er toch niet mee dus zal geen probleem zijn.

Ik kreeg op een ander forum dit te lezen, waar heel wat aa waarheid inzit:

'Het kan best, de K&N luchtfilters voor onze cars zijn ook gewoon carterontluchtings filters, maar omdat 1 of ander winkel erachter kwam dat het ook op een rc paste zijn ze nu ook in de rc shop te krijgen'

aaah maar in de RC winkel zijn ze 6 x zo duur als in een normaal auto winkel ;) :P

zelf bouw dragster :wink: ziet er beter uit als jouwn karton autootje heh :twisted:

Volgens mij kan die er wel op :D, er kan toch geen zand of vuil doorheen :wink:
Als er ook geen lucht in gaat merk je dat vanzelf, dan start die gewoon niet :(
Maar als het zand tegen houd... waarom niet :?:

Back