Ombouwverslag: Carbon Fighter 2wd naar 4wd

Vandaag ben ik begonnen met het ombouwen van mijn carbon fighter 2wd naar 4wd. Het interessante hieraan (en dit heb ik helaas niet van te voren bedacht/verwacht) is dat het standaard setje dat verkrijgbaar is, nog voor de CF 2 / CF Pro is. Ik meende de correcte te hebben, maar voor de cf 3 is deze blijkbaar nog niet beschikbaar.

Het differentieel past prima in de behuizing, en de as vanuit de versnelling is prima op maat. Echter de CVD cardan assen zijn, waar de velgmenemers op moeten komen, 3mm te smal en het profiel klopt totaal niet.

Plan is om een adapter te maken. 1cm dikke as, met een 7mm uitsparing, die met 2 set screws vastgezet kan worden, waar de nieuwe velgmenemer op past :-)

Deassemblage:
997993_388374604607390_1356040068_n.jpg


Verschil in dikte van de as:
1006204_388374594607391_819485400_n.jpg


De onderdelen uitgestald:
1070064_388374571274060_1512209692_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had verwacht, een klus van een uurtje. Alleen gaat er wat meer tijd zitten in het maken van een adapter. Dat zal in de loop van deze week / volgende week gebeuren. Even opzoek naar een geschikte massief stalen as met een diameter van 1 cm.

Heeft gelukkig geen haast. Ontvanger / Zender is zojuist teruggestuurd naar de leverancier. Kreeg het bereik niet groter dan 1 meter. Contact gehad voor informatie om hem in te stellen, moest hem direct terugsturen. Zal wel een bekend probleem zijn.
Binden gaat prima, maar zodra de zender buiten 1m komt, dan slaat de failsafe er op en dan zit de rem er muurvast op :-).

Foto van de set, die CVD cardanassen aan weerskanten passen dus niet op de velgenemmers.
1000394_387894137988770_1050707829_n.jpg
 
Hij zit weer in elkaar. Alleen nog 2 adapters maken. Die kunnen als het goed is, straks aan de buiten kant eroverheen gezet worden. 10mm buiten diameter, 7mm binnen diameter, 42mm lang. Die schuiven over de bestaande as, in de buitenste lager. En worden met set schroeven vastgezet.

Als iemand betere ideeën hierover heeft hoor ik het graag :-)

1000718_388427617935422_2021073709_n.jpg


[EDIT]

Nog even een tip voor mensen die (net) een carbon fighter 3 hebben besteld. Open het differentieel! en controleer of alle ringetjes aanwezig zijn. Bij mijn standaard differentieel miste er 1, wat er voor zorgde dat met 3 uur rijden de kroonwieltjes versleten waren. (Dit netjes vergoed). Het differentieel dat bij deze set zat, had inderdaad een extra ringetje die ook aanwezig was bij de revisie kit.
Assemblage van deze auto is slecht, en dat lees je meer op internet. Zo ontbraken er ook ringetjes tussen sommige velg menemers en kogelkoppen. En zaten de 2 klemringen van het differentieel, beide aan 1 kant i.p.v. aan iedere zijde 1.
 
hoi Npostma

heb zelf een FS in grote lijnen de zelfde auto als de reely en ik haal mijn onderdelen bij AHT die heeft ook originele FS onderdelen of hij die assen ook nog heeft weet ik niet zeker maar misschien het probereen waard
 
ja klopt webshop staat niets tot nauwelijks in maar het is misschien het proberen waard om eens langs te gaan plus vraag ff naar de onderdelen wand de FS onderdelen hangen namelijk nogal verstopt :) en anders zou je mischienop de site van graupner kunnen kijken die kunnen veel leveren vand de FSKing kong ( graupner MT6 ) mischien dat de aandrijf assen daar ook nog te te vinden zijn maar alvast succes
 
De kogelkoppen heb ik besteld bij RC-force.de. Als je ook van plan bent deze kogelkoppen te gebruiken i.c.m. met 4wd zul je een kortere bout moeten nemen. De standaard is 22mm lang. Die van mij moet ik vervangen voor 12mm lange bouten. Of inkorten.
 
Update: het custom maken van een wiel adapter. Het gaat makkelijker dan gedacht. Het probeersel is eigenlijk direct goed aan het worden.

Voortgang van het afgelopen uur:

As afgezaagd en voorgeboord op 2mm.
1004602_389264951185022_56921505_n.jpg


Nageboord op 7mm
1013121_389264961185021_1430133891_n.jpg


Laatste boring op 8mm toen ik er achter kwam dat 7mm verkeerd afgelezen was. :rolleyes:
944535_389264981185019_410236015_n.jpg


Na het grof polijsten (korel 600) (links het deel dat nog afgezaagd moet worden. rechts het gepolijste.
1002704_389264997851684_2104057474_n.jpg


Over de orgine as, door de lager.
1013111_389265077851676_697279019_n.jpg


Velgmenemer er op:
1002782_389264907851693_1248078995_n.jpg


Moet dus alleen nog even het uistekende deel afzagen, en een gat boren om hem vast te zetten. ik zet hem met de wiellager mee vast.

En dan het hele kunstje nog een keer, voor de andere kant :-)
 
Dat is met een kolomboor gedaan, zou het ook niet aanraden om iets in te spannen in een freesbank zonder de klem vast te zetten, op de foto staat de klem op een houten blok ;)

Netjes gemaakt, zou eventueel wel kijken voor ruimer, dan past alles net wat strakker ineen en voor zoiets lijkt mij dit wel fijner.
Al zal dit ook wel goed werken hoor ;)
 
Zeg maar je :-) Met een boorkolom. Om heel eerlijk te zijn is dit mijn eerste probeersel ooit.
Volgens mij zou een draaibank handiger zijn, zeker als het om precisie werk gaat. Het belangrijkste is, is dat het eerste gaatje exact in het midden zit. de rest ging eigenlijk vanzelf.
 
Ik weet niet welek maat het moet zijn maar buismateriaal van buiten 10 en binnen 8 kan je bij de betere modelbouwwinkel wel in messing vinden.
 
Dat is met een kolomboor gedaan, zou het ook niet aanraden om iets in te spannen in een freesbank zonder de klem vast te zetten, op de foto staat de klem op een houten blok ;)

Netjes gemaakt, zou eventueel wel kijken voor ruimer, dan past alles net wat strakker ineen en voor zoiets lijkt mij dit wel fijner.
Al zal dit ook wel goed werken hoor ;)

Hehe jha, het plateau waar de klem op komt, in de laagste stand, was nog te hoog. Voor het inboren niet. klein boortje. Maar voor de grotere boren wat het te hoog. De klem plaatsen op de basis was weer te laag :confused: blok kwam er precies tussen.
 
Ik weet niet welek maat het moet zijn maar buismateriaal van buiten 10 en binnen 8 kan je bij de betere modelbouwwinkel wel in messing vinden.

Ah oke. 10/8 is een niet echt standaard maat toch? Alleen voor aluminium dacht ik. Zover ik weet is alu voor as materiaal niet slim, slijt te hard. Daarnaast is een beetje zelf klussen is ook leuk werk ;-) Maargoed, in eerste instantie had ik ook gerekend op 10/7, meetfout.
 
Ik heb hier messing in div maten met een wanddikte van 1mm. Messing is sterk genoeg voor die functie. Standaard alu is inderdaad zachter en kent een wanddikte van 1.5 of 2 mm;
 
Back
Top