Nuestre Señora del Pilar ( OcCre )

Ik snap het dilemma Sjors en als de boel zo goed vast zit, dan lijkt het me niet echt een probleem om het gewoon zo te laten. Echt helemaal duidelijk is het nog niet ondanks de foto's, omdat de vorm van de mars/platvorm wel wat apart is, hiervoor zou men de tekening moeten raadplegen. Het rechthoekige blok voor de masttop heb ik ook nog nooit eerder gezien, normaal zou daar de steng geplaatst moeten worden...? Maar ik wacht af en zie de rest wel voorbij komen....
Ik denk dat dat vierkant blok zolang daar zit, als vervanging van de steng. Wat ik zie is dat de langszalingen te ver uit elkaar geplaatst zijn. Deze moeten tegen de mast liggen en dan kunnen de knieën (nommerstukken) onder tegen de langszalingen komen. Op de langszalingen komen dan de kalven om het want te beschermen tegen te scherpen randen. Wat er dan ook nog moet gebeuren is dat het gat in de mars naar buiten toe aan beide zijden groter moet om ruimte te geven aan het wand.
Heb ik het zo goed geleerd van jouw Piet. want ik had dit toen ook met mijn endeavour en met jouw hulp heb ik ze toen correct gemaakt. Of zit ik er compleet naast nu.

Ik denk dat dat vierkant blok zolang daar zit, als vervanging van de steng. Wat ik zie is dat de langszalingen te ver uit elkaar geplaatst zijn. Deze moeten tegen de mast liggen en dan kunnen de knieën (nommerstukken) onder tegen de langszalingen komen. Op de langszalingen komen dan de kalven om het want te beschermen tegen te scherpen randen. Wat er dan ook nog moet gebeuren is dat het gat in de mars naar buiten toe aan beide zijden groter moet om ruimte te geven aan het wand.
Heb ik het zo goed geleerd van jouw Piet. want ik had dit toen ook met mijn endeavour en met jouw hulp heb ik ze toen correct gemaakt. Of zit ik er compleet naast nu.
Volgens mij heb je het helemaal goed:thumbsup:

Als je de Bram in zijn geheel kan verwijderen zou ik alleen de zalingen demonteren, en opnieuw maken. Onderkant Bram schuren. Het gat naar weerskanten groter en het probleem is opgelost. Na een nieuw laagje verf.

De ellende is dat het al 1 1/2 jaar vast zit en ik krijg het met geen mogelijkheid meer los. Misschien met rigoureus slopen en dat zie ik niet zitten.

Op zich is de Victory een mooi schip - en Chris Watton is uiteraard een geweldig bouwer.
Maar hoeveel Victory's zijn er al niet door diverse fabrikanten op de markt gebracht! En nu weer één erbij. )

*Hans*
Ik wilde alleen maar vertellen wat mijn laatste project zou worden.
Ik weet dat er verschillen bedrijven de Victory in hun pakket hebben zitten maar elke Victory is weer anders van opzet.
Ik ben een paar keer bij de echte Victory geweest en al vanaf het begin van mijn bouw hobby stond deze op mijn verlanglijst.
Caldecraft was een goeie optie maar deze heeft net iets meer sjeu.

@Stephan Kertész ,

Met doodgegooid worden bedoel jij dan dat er veel Victory's gebouwd zijn?
Het zelfde kan ik dan zeggen van de Smit Rotterdam.....Cutty Sark en nog een paar meer......

@pietsan ,

Dank voor je antwoord.
Dat rechthoekige blok is precies zo gemaakt als dat het op de tekening staat.
Misschien was het beter om de masten langer te houden en het onderste gedeelte vierkant te maken.
Maar het zij zo.
Daarom is dit een vreemde bouw en eigenlijk OcCre onwaardig.
Bij de ST zit het allemaal anders.
Maar we gaan zien waar het schip strand.....

Back