NSE10 Super Evolution Formula 1

Heb hier een incomplete Nikko Super Evolution 1op10 Formule 1 racewagen liggen NSE10, 2ehands winkeltje gekocht geloof voor 5-10euro's....

wat er allemaal ontbrak:
-kristal (1 van de 2)
-accu
-lader
-antenne (zender)

Vervolgens heb ik t volgende gedaan, 7.2v 3300mah (die ik bij mn tank had) gebruikt om te testen, een setje nieuwe carson RX/TX gekocht... en in had nog een passende (super lange) antenne liggen van een of andere gare oldskool helicopter die ik verkocht had maar vergeten was de antenne in de doos te doen (was op rommelmarkt, dus niet opzettelijk)

Nu zou je denken dat dit allemaal vlekkeloos werkt, helaas niets is minder waar :(

Als de F1 op ON staat en ik vervolgens de Radio/Zender aanzet, begint de motor als een bezetene te draaien (met hier en daar een schokje) ook slaan de wielen altijd naar 1 kant volluit??

zodra en de antenne eruit draai stopt dit...
ook gebeurt dit nauwelijk als de antenne zoveel mogelijk is ingeschoven
maar zodra 50% of meer uitschuift begint ie weer te flippen

overigens reageerd hij totaal niet op de juiste manier als welke actie ik uitvoer via de zender... eerlijk gezegd reageert ie eigenlijk nauwelijks!

Ik heb enorm veel moeite met het omschrijven van dit probleem, mijn excuses hiervoor.. ik hoop dat iemand wat tips voor mij heeft

ik weet dit is geen proffesioneel ding, maar speelgoed.. echter wel leuk :)

(foto's volgen)

BTW het is deze Toyota 2004 uitvoering:
Toyota-F1_NSE10-01.gif

Het zal aan de kristallen liggen. Wanneer je wisselt of 2 gelijke hebt is het denk ik over. Je zet hem nl aan zonder dat er een zender/ontvanger signaal is.

Het zal aan de kristallen liggen. Wanneer je wisselt of 2 gelijke hebt is het denk ik over. Je zet hem nl aan zonder dat er een zender/ontvanger signaal is.

nope heb juist verteld dat ik 2 bij elkaar behorende kristallen heb gekocht NIEUW omdat ze bij mijn RC boer niet los verkrijgbaar waren, maar mogelijk heb ik iets stoms gedaan doordat er dus een RX kristal in zat van 26.640mhz en op de onderkant van de auto staat 27.095 bedenk ik me nu net dat ik dus tegen die lui heb gezegd ik moet een gelijke hebben (maw 26.xx) terwijl ik bedoelde 27.xx range omdat op de sticker staat :(

maarja ik kan ze niet meer retourneren het is al maanden (bijna jaar) geleden, dat ik ze daar heb gekocht...

betekend het overigens dat 26.xx wel werkt in een auto/zender waar standaard 27.xx in zat, of maakt dat niet uit omdat je juist de kristallen in z'n geheel los staan van de auto of zender, zolang ze maar hetzelfde zijn Rx/Tx??

Nogmaals bedankt iedereen, langzaam aan zal ik t heus wel een keer snappen :P

Mijn tip, gooi die printplaat/regelaar eruit en zet er een fatsoenlijke regelaar in en koop bij Conrad een zender inc ontvanger van 30 euro en je bent klaar.
Veel minder poespas en je bent meteen klaar om te rijden .
Mocht je budget niet toelaten om een fatsoenlijke regelaar aan te schaffen hebik nog wel een leuk regelaartje liggen die ik toch niet meer gebruik.

Mijn tip, gooi die printplaat/regelaar eruit en zet er een fatsoenlijke regelaar in en koop bij Conrad een zender inc ontvanger van 30 euro en je bent klaar.
Veel minder poespas en je bent meteen klaar om te rijden .
Mocht je budget niet toelaten om een fatsoenlijke regelaar aan te schaffen hebik nog wel een leuk regelaartje liggen die ik toch niet meer gebruik.

thnx voor de tip, alleen is dit naar wat onderzoek te hebben gedaan een van de weinige "speelgoed" auto's waar ze een voor hun doen redelijke regelaar in hebben zitten, als in geproportioneerd/traploos gassen ipv enkel volluit :)

zender en ontvanger begrijp ik dat t wel mooi zou zijn om te vervangen maar vind deze bijgeleverde zender echt geweldig, dus of proberen aan de praat te krijgen... graag zou ik bijv. hopen dat iemand in de buurt misschien eens mee kan helpen testen door een zender + kristallen even tijdelijk erin te knallen en zien wat er dan gebeurt, aangezien t in theorie natuurlijk ook aan de electra van de wagen zelfs zou kunnen liggen lijkt mij..

verder zou ik t ook wel fijn vinden als ik de besturing van de tank zou kunnen gebruiken, ik vind dat een erg fijne zender, heeft 3 verschillende kanaalen dus zou er graag achter komen welke.. zodat ik mogelijk alleen 1 Rx kristal hoef te zoeken die gelijk is aan 1 van de 3..

het zijn maar wat iedeetjes maar ik wil gewoon graag geld kunnen besparen, dus onnodig dubbele dingen liever niet en dus hergebruiken of mbv iemand anders uit de buurt eens testen :rolleyes:

Dan heb ik zelfs nog een zender en ontvanger op 27.xxx Mhz als set.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar als het niet te ver is ben ik nog wel bereid om je te helpen met de test.

Dan heb ik zelfs nog een zender en ontvanger op 27.xxx Mhz als set.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar als het niet te ver is ben ik nog wel bereid om je te helpen met de test.

Dat klinkt goed :) ik woon in Leusden (naast Amesfoort) jij?
in iedergeval alvast bedankt voor het aanbod ;)

nou heb ik helaas nog steeds geen antwoord of het zou kunnen dat de F1 wagen en Zender combo niet overweg kan met 26.xx (aangezien doos standaard meld 27.xx) of maakt dat echt nooit uit zolang de kristallen maar t zelfde kanaal hebben??

er zit altijd een verschil tussen de zender kristal (TX) en de ontvanger kristal (RX)
maar welke van de twee lager is weet ik even niet meer
plug anders je ontvanger kristal in de auto en dan is dat probleem opgelost denk ik

er zit altijd een verschil tussen de zender kristal (TX) en de ontvanger kristal (RX)
maar welke van de twee lager is weet ik even niet meer
plug anders je ontvanger kristal in de auto en dan is dat probleem opgelost denk ik

vanzelfsprekend heb ik dat geprobeerd...
niet lijkt te helpen, gelukkig mag ik binnenkort bij de modelbouw boer
en daar zullen we vaststellen of t de kristallen/auto/zender is,
dan weet ik eindelijk waar het aan ligt enof ik verder investeren wil hierin

Beste mensen, sorry voor de late update maar maar vader is afgelopen weekend overleden :( echter ben ik gisteren opweg naar een verjaardag langs 2 Brothers RC in Bussum gereden, daar hadden ze van een klant een goedwerkend 27 zender liggen.. daardoor konden we na al deze tijd eindelijk vaststellen waar t probleem lag. 1: Steven Volp in Amersfoort heeft mij FM kristallen gegeven ipv AM (daar baal ik dan ook enorm van want dit hadden ze kunnen weten als ze langer dan 5seconden research hadden gedaan) 2: met de juiste corresponderende AM kristallen in zowel mijn auto als de test zender, werkte alles perfect, maar diezelfde kristallen combo in mijn zender niet.. met andere woorden zender is naar de klote...

is niet zo erg want heb eigenlijk een hekel aan van die stuurwiel zenders, maar toch wil ik dus opzoek naar een goedkoop zender setje 27 AM + kristallen (aangezien ik er vanuit ga deze niet meer om te kunnen ruilen *zucht*)

wie heeft er een spotgoedkoop setje voor mij? bij voorkeur stick-zender..

Heb ik liggen,Stickzender van Acoms met bijbehorende kristallen en ontvanger.
Is wel FM dacht ik,zou ik even moeten checken.

graag ... achter werkte de FM kristallen die ik had (nieuw) niet op de 1 of andere manier :( toen hij zijn setje + AM deed wel...

of zou dat kunnen hebben gelegen aan zijn zender die niet met FM overweg kan?

t schiet me pas net te binnen dat ik nog niet gegoogled heb of er trouwens standaard FM + zender bij deze auto zitten, als dat zo is dan is t prima :)

kun je me wat foto's sturen? thnx

t lukt me nog steeds niet... en een leuk goedkoop zendertje scoren ook niet
wil natuurlijk niet teveel uitgeven, maar t feit dat ie t daar in de winkel deed was voor mij wel een teken dat de auto en ontvanger iig goed zijn

UPDATE:
vandaag maar eens verder uit elkaar gehaald, op advies van de RC winkel...
we hadden besproken dat er misschien een mogelijkheid bestaat de ontvanger te omzeilen/voor de gek te houden, door een ontvanger te gebruiken van 1 van mijn stickzenders (ik wilde per definitie al af van de originele pistoolzender)

de volgende foto's heb ik gemaakt en het volgende valt mij op:

1484124_243683005792925_1117423245_n.jpg

1544510_243683032459589_247433335_n.jpg

De groene printplaat is waarschijnlijk de snelheidsregelaar, dr komen dikke kabels +/- vanaf de accu en gaan via de print naar de motor.. ook gaan er (zie links boven) 4 kleine kabeltjes naar de ontvanger pcb (oranje/geel/bruin zegmaar) met de kleuren GEEL-WIT-ZWART-ROOD

dan gaat er een paarse+roze kabel vanaf de groene pcb naar de ON/OFF

en als laatste maar liefst 6 kabels vanaf ontvanger pcb naar stuurservo:
GEEL-WIT-ZWART-ORANJE-BLAUW-GROEN

Volgens mij moet het prima mogelijk zijn desnoods t hele ontvanger pcb te verwijderen en met de over gebleven electronica en kabels een weer werkend wagen te krijgen, zou zelfs de serve kunnen vereenvoudigen door 1tje die direct geschikt is om op mijn art-tech 6kanaals ontvanger te plaatsen (dan heb ik iig die 6kabels niet nodig) echter als iemand weet welke kabels van de huidige servo ik moet gebruiken dan hoor ik t graag :)

alvast hartelijk bedankt, dit is gewoon een goedkoop side project wat ik hopelijk met al mijn huidig beschikbare spullen zou kunnen oplappen..

Back