nog een 7P 1655

Ok nu begrijp ik het,dan weet je wat je voor je verjaardag, sinterklaas en kerst kan vragen:)
Ik kijk uit naar je project.

haha ja dat is ook een optie - Maar eigenlijk vind ik het leuker om iets te verzinnen om ze zelf te maken. Dan kan ik voor mijn verjaardag kerst en Sinterklaas gewoon sokken en stropdassen blijven krijgen

Dag Dedoo,

De foto, die je laat zien, is van Alexandru. Net als Alexandru gebruik ik ook messing pennen. Die worden vanzelf donkerder door de tijd. Voor de spanten heb ik 1 mm pennen gebruikt, deze kun je het goedkoopst bij Cornwall Model Boats kopen in Engeland. Ik heb bij mijn spanten het halve pennenplan(van het origineel) toegepast en dan moet je toch al rekenen op 0,75 m messing per spant. Voor de beplanking gebruik ik 0,8 mm messing. Deze kun je op een rol halen bij de doe het zelf zaak, kost je ongeveer een tientje per rol.

Ik zag dat je onbehandeld perenhout gebruikt. Dan heb je zeker meer moeite om de contrasten tussen de delen zichtbaar te maken. Daarom heb ik gestoomd perenhout gebruikt. Dit geeft wat meer contrast.

Als je iets meer wilt zien over het eventueel te gebruiken hout, enz..... kijk dan even op mijn site.
Voor vragen ben je altijd welkom

Succes

Hoi Henk veel over je gehoord van Germt nog weinig met jou zelf gesproken. Aangenaam kennis met je te maken :)

De foto is inderdaad van Alexandru. Een bron van kennis waar jij volgens mij ook veel van gebruik hebt gemaakt.
Gebruikt Alexandru niet alleen messing boven de waterlijn en daaronder hout? Op de foto die ik linkte lijken me de pennetjes hout te zijn?

Inderdaad, ik gebruik voor dit deel van de bouw onbehandeld perenhout (onbehandeld als in niet gestoomd). Het nadeel inderdaad is dat het wat minder contrast biedt. Oliën doen straks natuurlijk ook nog een heleboel. Ik had nadat ik mijn vanmorgen mijn stukje verslag had geschreven nog even getest met wat stukjes hout en ingesmeerd met tungolie wat ik nog had staan maar dan komt het contrast al een stuk mooier naar voren. Ik ben persoonlijk niet zo heel weg van de kleur van gestoomd perenhout. Het geeft zo'n naar gevoel in de onderbuik denkende aan de Tweede Kamer...;)

voor contrast te krijgen in je verbindingen kan je een beetje waterverf (zwart) in je lijm bus doen dan krijg je een zwart lijntje als de houtlijm opdroogd. je moet dan wel de overtollige lijm direkt verwijderen met een nat doekje anders heb je kans dat het zwart in je hout trekt naast de verbinding. het tast de sterkte van je lijm niet aan het geeft het gewoon een kleur.

voor de nagels in de romp gebruik ik ook tande stokers , boor met een 1 mm boor en duw de tande stoker er in dat is juist het puntje ( 3a4 mm diep) en breek daarna de tande stoker gewoon af. de romp zit je ongeveer aan de 2000 gaatjes :)

Bedankt Amazon! Dat is ook een manier!

Ja 2000 gaatjes en pennetjes ... heb ik een vak geleerd om niet achter een lopende band te hoeven staan kies ik een hobby waar een hele hoop repeteer werkzaamheden inzitten.
minimaal 2000 in de romp en dan de spanten etc nog. Dat zijn een hoop pennetjes en spijkertjes. Maar het maakt het wel mooi af. :koud:

Ik heb verschillende dingen bestelt en ga van het weekend eens kijken waar ik het beste gevoel bij krijg.

Bedankt allemaal voor de tips!

Ik denk dat we hier even een klein onderscheid moeten maken...
De messing pennen van Henk zijn niet ter simulatie, maar daadwerkelijk om een versteviging in de verbinding op de lassen van de spanten te krijgen.
De pennen lopen door en door de verbinding.
Immers Henk bouwt de Victory tot in de details conform de methodes van toen (zie zijn blog op de website)
Hier voldoen tandenstokers dus niet en is een diepte van 3 á 4 mm te weinig.
Uiteraard zijn tandenstokers wél interessant om bijv. de nagels in de huidbeplanking en dekbeplanking te simuleren, want het heeft geen "verbindende" functie.
Een en ander hangt dus af van welke standaard je wilt aanleggen.
Bijkomend voordeel van messing pennen is dat deze op de gevijlde koppen vanzelf donker worden door oxidatie, eigenlijk net als bij koperen plaatjes die in beginsel ook te veel glimmen.
Uiteraard is het aan de bouwer om zijn eigen standaard te bepalen en te bouwen zoals hij wil!

Ook jij weer bedankt voor je inbreng en kijk op de hobby Germt

zo zijn de pennen ook bedoeld in de bouw. en dus ook in het model. Het is niet leuk iets te bouwen wat na een maand krom trekt. Ik dacht dat je me inmiddels beter kende dan me zo te onderschatten ;)

Neemt niet weg dat alle mogelijkheden bekeken worden en alle tips op prijs worden gesteld.

Daarnaast wat jij ook zegt ieder op zijn manier. Modelbouw is een hobby en ieder geeft daar zijn eigen draai aan. Ik vond de tip met kastanje stekels overigens ook een heel leuk idee. Helaas zou dat wel heel veel kastanjes betekenen. Ik vind een eindresultaat van een gebouwd ship en het verhaal er achter veel mooier.

Vernieuwende ideeën leuk juist!

Immers Henk bouwt de Victory tot in de details conform de methodes van toen (zie zijn blog op de website)
Dat is een hele andere discussie :)

Voor nu genoeg gekletst en weer lekker achter de freesbank en zaagtafel. Van het weekend eens kijken met de verschillende materialen wat het beste voor mij werkt.

Nogmaals bedankt allemaal

Nou, ik onderschat jou niet hoor :D
Ben benieuwd wat het straks het beste werkt.

Nog een tip dan; bamboe rietjes door een malletje getrokken om ze op dikte te krijgen........

Nog een tip dan; bamboe rietjes door een malletje getrokken om ze op dikte te krijgen........

ja ik had al gezocht naar een matrijsje.
Juwelierszaken zoals bijoumoderne of Drijfhout verkopen die nog wel voor het trekken van draad maar dat is net zo prijzig als een bosje 1mm rondhout kopen.

Ik heb nog wel een heleboel kwalitatief goed bamboe op zolder liggen uit mijn tijd van de hengelbouw... :)

Ik had gisteren even contact met Alexandru en die gaf me aan dat zijn bouwwijze sinds dat Henk contact met hem had gehad toch iets is gewijzigd. De treenails of houten pennen door de huidbeplanking zijn onder de waterlijn inderdaad van hout gemaakt. In tegenstelling tot wat Henk dacht te hebben vernomen van Alexandru. Ik heb het er even met Henk over gehad en aangezien deze treat natuurlijk gaat over de 7P kunnen er mensen zijn die zoeken op de Victory en dan foutieve informatie krijgen dus vandaar even mijn aanvulling op het berichtje van Henk.

Ik zal ook even Alexandru zijn methode proberen te beschrijven. Hij gebruikt een plaatje hout van ca 1mm dik en heeft daar met een schaar strips van 10mm af geknipt. Met een fijn mesje heeft hij daarna stripjes van 1mm breed, dus vierkant 1mm uit gesneden en er een puntje aan gemaakt. Gaatjes van 0,5mm werden geboord en de stripjes voorzichtig na hit dippen in houtlijm in de gaatjes getikt. Daarna afgesneden en na het drogen van de lijm vlak gevijld. Een kleine aanvulling en waarschijnlijk ten overvloede is dat hij deze stripjes heeft verwerkt in de lengterichting van de nerf van het gebruikte hout. Maar na het maken van twee stripjes had je daar waarschijnlijk zelf ook wel achter gekomen :)

Ook maar meenemen dit weekend en eens kijken wat het resultaat daarvan wordt.

Ik vond net nog wat anders. Ik was bezig 0,8mm lasdraad te bestellen toen mijn partner me vroeg of ik al aan spelden had gedacht.
Zijn zwart met een klein verzonken kopje

0,75mm dik en 26mm lang
0,85mm dik en 30mm lang
1,05mm dik 34mmof 38mm lang
1,2mm dik en 50mm lang

gelijk maar even een doosje bestelt. Eens kijken hoe het gezwart is. zoals ik het zie op de foto en wat mijn partner erover vertelde zijn het eigenlijk gewoon vrij lange lekkere dunne spijkertjes.
Ik zal mijn bevindingen delen zodra ik ze binnen heb.

Laatst bewerkt:
ja ik had al gezocht naar een matrijsje.
Juwelierszaken zoals bijoumoderne of Drijfhout verkopen die nog wel voor het trekken van draad maar dat is net zo prijzig als een bosje 1mm rondhout kopen.

Ik heb zelf een hele tijd terug deze gekocht,
http://www.ebay.com/itm/52-Holes-Tu...welry-Making-Round-0-26-4-00mm-/301936803635?
Ik trek daar tandenstokers doorheen om ze op maat te krijgen. Bevalt me prima.

Verder een hele mooie start!! En ik wens je veel plezier en succes bij het vervolg. Ik ga dit met veel interesse volgen!!

Groet Hans

Bedankt Voor de Tip Hans!

alleen de levering tussen 12 Okt en 1 November ... we zijn dat wel gewend van onze Chinese vrienden maar Ik heb redelijk wat uit China via eBay gekocht in het verleden maar uiteindelijk werd 80% uiteindelijk maar geleverd. Altijd netjes een refund gekregen via de eBay kopersbescherming maar vaak was dat pas na een dag of 40. Ik heb eigenlijk min of meer besloten de Chinese economie niet meer te spekken. Ik wordt ook helemaal sneu van al die aliexpress resultaten in google. Je kunt niets meer zoeken of je moet je eerst door 100 china advertenties heen worstelen.

De ball vise die je op mijn foto's misschien wel hebt gezien heb ik ook van een Chinees gekocht. Na wat heen en meer gemail garandeerde hij me dat de kwaliteit hetzelfde en waarschijnlijk zelfs beter was dan de ball vise van GRS. Besloten het te kopen en hoewel die wel werd geleverd heb ik er twee dagen aan moeten besteden om hem functioneel te krijgen. Ik was blij dat ik een grote draaibank heb.

De reactie die je dan krijgt - I'm so sorry to hear - I'll make you a good deal next time you buy from me. Have anything in mind you wish to purchase?

Ik hoor dan altijd zo'n klein stemmetje in mijn hoofd - hey mister you look like a movie star! - me love you long time! no expensive. waddayathink? want fuckyfucky?

Het zal wel een cultuur verschil zijn en ik gun eenieder zijn boterham maar ik trek het niet zo goed meer.

Hier zijn ze ook te koop - LINK naar Trekijzers bij Drijfhout iets duurder maar dan heb ik het morgen in huis.

Laatst bewerkt:
Een uurtje geleden de zwarte spijkertjes binnen gekregen.

Die ik gekocht heb zijn (geadverteerd) 0,85mm x 30mm
Ze zijn dus 0,01 dikker en de lengte is 29,95mm wat wat dus erg dicht binnen de geadverteerde maten ligt.

Ziet er erg mooi uit zo op het eerste gezicht. Het is geen gehard staal wat ik eerst wel hoopte/verwachtte maar dat is niet het geval. Wat voor legering het is weet ik niet. Ik heb een paar spijkertjes op een watje met zout water gelegd om te zien of het roest.

Het handige van niet gehard staal is wel dat de nageltjes makkelijk op lengte kunnen worden gemaakt. Maar iets minder laterale stevigheid bieden

Ik heb geprobeerd wat duidelijke foto's te maken.

Geen idee hoeveel spijkertjes er een pond zitten maar het lijken me er een heleboel...

*wacht* ik heb een idee! **twee minuten later

25 spijkertjes wegen 3,46 gram dus in een (Europese) pond zitten er meer dan 3600.

Voor 22 euro incl. verzend en btw vind ik dat een mooie prijs

Lengte wordt altijd inclusief de kop gemeten. Vermoedelijk zitten ze dan op 29,99 mm :-)

nee heb dat incl. kop gemeten. Maar die 0,05 mag geen naam hebben toch. Een kop van 4 honderdste zou wel heel dun zijn?

Back