nog een 7P 1655

Hoi,

Ik hang hier al een tijdje rond en heb met sommigen van jullie al regelmatig contact maar het is nu toch maar eens tijd om me eens fatsoenlijk voor te stellen en aan te geven waar ik mee bezig ben.

Ik ben van origine metaalbewerker, althans mijn ouders hebben een poging gedaan me een vak te laten leren wat uiteindelijk hopeloos fout is gelopen. Na een start in de metaal toch wel redelijk snel tot de conclusie gekomen dat het leven op de vierkante meter achter mijn draai en freesbank niet iets waar ik mijn nieuwsgierigheid en voldoening voldoende kon uithalen.

Ik heb adhd en ben altijd opzoek naar informatie en moest dus een vak uitoefenen waarbij ik mijn leergierigheid en drang naar kennis kon bevredigen. Ik heb een lange periode als hengelbouwer gewerkt en heb mijn, voornamelijk, vliegvishengels over heel de wereld verkocht. Ik maakte deze op traditionele wijze zoals dat in de 18e en 19 eeuw werd gedaan en maakte deze van dikke palen tonkin cane, een bamboe soort die in maar op 1 plaats in China groeit. Zonder daar al teveel op in te gaan is het misschien wel leuk daar iets van te vertellen.
Ik had een uitgesproken mening ontwikkeld voor de bouw van deze hengels en maakte deze vierkant. eigenlijk rechthoekig waarbij de hengels breder dan diep waren in de buig richting dit om de laterale buiging tegen te gaan. Vierkant met als rede zoveel mogelijk onnnodig materiaal weg te laten. Vier strippen bamboe dus werden geschaafd en uitgehold net zoals in een vliegtuigvleugel en uiteindelijk weer met elkaar verlijmd zonder dat lijmnaden zichtbaar waren. Behandeld met een mengsel van Tungolie en bijenwas en daarna de oogjes en "strippers" met heel dun zijde draad omwikkeld en met blanke lak afgewerkt zodat het net was of de oogjes op de hengel zweefden. Al met al per hengel een klusje waar tussen de 40 en 60 uur per hengel in werd gestoken. Wel een heel mooi vak en ondanks horken van klanten toch veel voldoening van gehad. Hieronder een paar fotootjes

Het splijten van de dikke bamboepalen

Zijaanzicht van 1 van de vier strips om een indruk te geven hoe deze werden uitgehold

de delen verlijmd en het uiteindelijke eindproduct

en de reelseat gemaakt van buffalo hoorn en nickel zilver hardware. De grip omwikkeld met gespleten rattan

Laatst bewerkt:
Tot hier een beetje achtergrond van mijn ervaringen met hout.

Zoals je waarschijnlijk wel zult begrijpen ben ik een perfectionist en zo wil ik ook omgaan met de bouw van mijn volgende schip de zeven provinciën. Ik wil het schip als scratch bouw/ pof en zeer waarschijnlijk een admiraliteit model gaan opbouwen hoewel ik hier toch verschillende ideeën over heb. Het eindresultaat zal hoogstwaarschijnlijk niet binnen de nu aangenomen wetten vallen. Daar ben ik te eigenwijs voor :hammer:

Wel is duidelijk dat ik gedetailleerd te werk wil gaan en zoveel als mogelijk wil laten zien. In en buiten het schip. Een voorbeeld van wat ik erg mooi vind is de zeven provinciën gebaseerd op dezelfde tekeningen van Narim Maygeldinov <--- link naar zijn model. Ik heb voor zover mogelijk met onze taalbarrière contact met deze man en hoop daar een hoop van op te steken.

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang en heb een aantal nieuwe speeltjes aangeschaft. Mijn garage staat al redelijk vol met gereedschappen maar deze waren voornamelijk gericht op metaalbewerking. Een grote en een kleine draaibank zoals ook een grote en kleine freesbank waarvan 1 de kleine proxxon. Verder heb ik nu een zaagtafel, vandiktebank en schotelschuurschijf van proxxon aangeschaft speciaal voor dit schip.

Vorige week bezig geweest met het maken van een mal voor het schip waarbij de omtrek van het CWL als mal wordt gebruikt.

deze week een kleine aanpassing gemaakt in de garage en het grote blok hout die je op de foto hierboven ziet waar ik veel uitklopwerk op deed; de kachel in gegooid en na wat opruimen een nieuw werkbankje heb geplaatst. Ook een radiator opgehangen zodat de garage nu lekker verwarmd is in de aankomende winter

Klaar voor het grote werk nu dus!

Besloten om alle spanten in Perenhout uit te voeren dus daar een voorraadje van ingeslagen. Fijnhout zit zo goed als om de hoek bij mij dus dat is een gelukkige bijkomstigheid.

In volle gang nu bezig met de voorbereidingen om alle spanten uit te tekenen in Solidworks. aangezien alleen de eerste en laatste paar spanten zijn uitgetekend op de tekeningen en ik in de maatvoeringen op de tekeningen nogal wat onregelmatigheden tegenkom wil ik de tekening met waterlijnen en vertikalen als "waar" beschouwen en daar vanuit alle spanten zelf uittekenen. Is even een klusje maar daar ga ik tijdens de rest van de bouw een hoop tijd mee besparen.

Het enige waar ik nog even niet uitkom is hoe ik de sponningen in de kiel en voor en achtersteven ga bewerkstelligen. de rondingen in de sponningen en het verdraaiende deel op de kiel daar zit ik een beetje mee. Ik zat zelf te denken om het uit twee delen te maken net zoals de "kielzool" zeg maar en die twee delen beide in hun eigen hoek vijl en dan weer met elkaar verlijm. Maar ik ben benieuwd hoe anderen daarmee om zijn gegaan en hoor graag jullie meningen hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik ben van plan om, zodra ik updates heb deze hier te plaatsen en hoop dan op kritiek. reacties als mooi hoor hoor of jeetje je bent lekker bezig daar heb ik niet zoveel mee. Ik doe dit niet voor de schouderklopjes maar voornamelijk om er iets van te leren. (zie dit aub niet als arrogant ik zeg gewoon graag wat ik vind en voel dan weet je maar wat je aan me hebt :thumbsup:.

Fouten zal ik genoeg maken en hoop door de hulp van jullie deze fouten in een vroeg stadium te ontdekken zodat ik het overnieuw kan doen. Uiteindelijk is het hele leven 1 groot leerproces.

To be continued

Ik ga deze met belangstelling volgen! Als je vliegvishengels staan voor de afwerking waarin je de 7P wilt afwerken gaat daar een zeer gelikt model uitkomen. Een "kritische" noot van mijn kant: de scheepsbouw in de 17e eeuw was meer gericht op productie, en minder op perfecte afwerking. We maken onze scheepsmodellen vaak netter dan ze in werkelijkheid waren.

Daar ben ik me van bewust Hans en ben dat ook helemaal met je eens maar we leven nu eenmaal in deze tijd. Althans dat is mijn kijk op de hobby en wil het met de gereedschappen die we nu wel hebben en die ze toen niet hadden fabriceren. De hengels die ik bouwde zagen er in in de tijd dat ze gebouwd werden ook een stuk minder mooi uit :) net als bij de schepen gemaakt met wat voorhanden was en productie was belangrijker dan hoe het eruit zag. Het komt bij mij in de woonkamer te staan. Bij de bouw van de schepen uit deze periode waren ze allang blij als ze 1 reis voltooiden :)

Voor mij geeft het het mooi afwerken net dat stukje extra. Maar kan me ook heel goed inleven in een ander zijn mening hoor

hoi dedoo welkom en kijk uit naar de bouw..
voor de sponning in je kiel deze frees je gewoon in zoals op de doorsnede van het achtersteven nr 7 van de sponning. en het achterste gedeelte zul je met een bijtel moeten bijsteken waar de zandstrook omhoog komt en vertikaal eindicht op het achtersteven.maar dat is zeker niet op spant 7 het zal ergens op spant 10/15 zijn maar dit ga je eerst moeten berekenen

ik weet niet of je voldoende bekent bent met de scheeps termen , zoniet is dat geen probleem maar je zult ze al makende leren ;)
moest je niet weten waar we het over hebben vraag gerust wat uit leg en die zal je zeker krijgen.

veel suc6 met de bouw en als je twijfeld kan je best eerst een vraag stellen voor je al je hout aan stukken gaat zagen

in welke schaal ga je bouwen want het lijkt klein te zijn

Laatst bewerkt:
Hey amazone,

bedankt voor je berichtje.

Klein? Ik ben niet zeker of ik de screenshots van de kiel en stevens op ware grote heb gemaakt maar het schip wordt 1:50. Tussen de loodlijnen 163 A'dam voet (op schaal dus 92,3 cm)
mijn vrouw vind dat behoorlijk groot ;)

Het zijn dezelfde tekeningen als "hoosterw"

Ik ben nu eerst begonnen met alle spanten apart uit te tekenen. Zo leer ik de tekeningen ook goed kennen en behoed ik mezelf op foutjes die ik anders waarschijnlijk gemaakt zou hebben.
Ik heb vroeger wel eens gestoeit met solidworks dus ben daar nu alle spanten met splines aan het uittekenen en dat gaat makkelijker dan ik gedacht had. Het uitmeten is meer werk dan het daadwerkelijke tekenen.

Maar dat is niets nieuws - twee keer meten om het 1 keer goed te maken hehe

mooi schaal 1.50 ik dacht dat het kleiner was maar op een foto is het mooilijk voor te stellen maar veel suc6 in iedergeval met de bouw.
ik ben niet iemand die veel a en o schrijft, maar alsje een vraag hebt probeer ik die wel te beantwoorden.
zie ik ergens een fout laat ik het ook weten en zal waarschijnlijk een sugestie voorstellen maar daar doe je natuurlijk mee wat je wil ., en als je niets van me hoort dan ben je goed bezig zeg maar.
ik zal het zeker gaan volgen

Dat is aardig van je Amazone. En ik zal je eventuele suggesties zeker niet in de wind slaan.
Zoeist stel ik alleen maar op prijs.

Zo maar eens even de leesbril opgezet en een bakje koffie naast me, Whisky en een pijp is nog wat vroeg, en even mijn voortgang hier bijschrijven. Anders is het net of direct na het begin van mijn verslag het schip al gezonken is :)

De laatste tijd wel veel bezig geweest, maar aangezien het veel uitzoek werk en werk vanachter de computer was had ik niet echt wat te melden; dus vandaar even geen updates.
Ik ben zoals gezegd voornamelijk bezig geweest met het uittekenen van alle (de meeste) spanten in solidworks. Aangezien ik niet zo'n held ben met dit programma en elk spant behoorlijk wat meetwerk vergt bleef het beperkt to maar een paar spanten per dag. Maar ik heb de meeste, erin staan.

Van de week ben ik begonnen met het leggen van de kiel en daar zat meer werk in dan ik verwacht had. Alle dele lopen in elke richting taps toe en dat vereiste wat denkwerk over hoe en in welke volgorde ik de delen zou maken maar het bleef gelukkig bij wat hulpmiddeltjes voor het inspannen in de freesbank.

Deze week ook mijn werkplek een beetje verder ingericht en ik begin er een beetje gevoel bij te krijgen. Ik heb veel klein gereedschap vanuit mijn vroegere hobbykamer verplaatst naar beneden in de nieuwe werkplek en nadat ik gisteren een klein radiootje van mijn lieve vrouw heb gekregen als verassing begint het echt een huiselijk plekje te worden waar ik veel vrije uurtjes in door kan gaan brengen.

Zoals gezegd de kiel dus. Perenhout is wel een fijne houtsoort zeg. Mijn enige ervaring met hout bewerking is met bamboe en dat in vergelijking daarmee is perenhout echt super om mee te werken vind ik. De eerste "spline" noem ik het maar vond ik zelf erg goed gelukt en hoewel ik eigenlijk iets meer contrast wilde maken met de twee delen qua hout in kleur laat ik het toch zo. Perenhout is toch redelijk prijzig en als ik elk stukje wil contrasteren dan ga ik een hoop afvalhout krijgen. En misschien moet ik de aansluitingen iets minder nauwkeurig maken zodat je op die manier iets van een naadje te zien krijgt.

het achter stukje op het achtersteven is zoals ik het bedoel dan. Iets minder nauwkeurig maar zo zie je toch wat beter dat het uit verschillende delen bestaat.

Het is nog niet gelijmd overigens

Hetgeen ik nu een beetje mee zit te stoeien in mijn hoofd zijn de houten pennen die de delen met elkaar gaan verbinden. Ik had even rondgekeken en vond bij verschillende modelbouw winkels rondhout van 1mm en hoewel dat een mooie maat is voor de pennen kosten die rondhoutjes rond de €1,20 per meter. Een snelle berekening maakte het dat ik rond de 150 euro voor deze pennetjes wat kostbaar vind en dus een oplossing zoek om deze pennen zelf te maken.

Nou had ik ergens een slim foefje gezien volgens een appelboor principe een hol pijpje aan de voorkant geslepen tot een boortje waarmee je tot 2/10 diepte van een blokje hout gaatjes boort en dan de laatste 2/10 er vanaf freest of zaagt waardoor je ineens een heleboel pennetjes hebt.

Zijn er andere ideeën over het maken van deze pennen? tandenstokers heb ik ook gelezen maar die zijn rond de 2,2 mm dik en dat vind ik te dik

bedankt alvast voor jullie tips

Het begin is veel belovend:thumbsup:
Maar volgens je berekening met het rondhout, kom je aan meer dan 100mtr.
10 mtr. Is 12€
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je nodig heb,maar meer dan 100mtr voor houten pennetjes lijkt me veel.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens iets gelezen over pennen van de kastanje, maar of dat kastanjeblad of de stekels van de kastanje zijn weet ik niet.zeker.
Ik vermoed de stekels van de kastanje zelf. Eerst goed drogen en dan gebruiken

Maar volgens je berekening met het rondhout, kom je aan meer dan 100mtr.
10 mtr. Is 12€
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je nodig heb,maar meer dan 100mtr voor houten pennetjes lijkt me veel.

Dat kan natuurlijk dat ik er compleet naast zit voor Nederlandse bouwwijze maar ik had vanaf een ander bouwverslag van een HMS Victory (voor sommigen een bekend bouwverslag) op 1 plank van de romp beplanking rond de 40 pennetjes geteld.
Grof gerekend 1cm per pennetje (en veel zijn zelfs langer) is 100 pennetjes per rondhoutje daar red ik dus nog geen drie planken mee. Al met al ga ik het met €12 bij lange na niet redden :)

post-540-0-72482700-1361648740.jpg

Ok nu begrijp ik het,dan weet je wat je voor je verjaardag, sinterklaas en kerst kan vragen:)
Ik kijk uit naar je project.

Back