NK 1:8 wedstrijdsysteem

Uit de populariteit van de 1:8 Promoserie (Apeldoorn 16-06-2006: 21 inschrijvingen, waarvan uiteindelijk 1 afzegging) blijkt dat er een duidelijke groei zit in de 1:8 klasse.

Wie zou me het maximale aantal NK rijders, t.w. 24 (NK) en 30 (NC) kunnen uitleggen?

Even over de duim rekenen. Bij 60 deelnemers (30x NK + 30x NC), heats van 5 min. Met daartussen steeds 4 minuten, begin om 10.00 uur, dus 3 rondes van 6 heats, zou je om 12.40 klaar zijn met de kwalificaties. Dan 20 minuten voor de wedstrijdleiding voor het indelen van de finales. Daarna start 4x ¼ finales (15 min.) 4x ½ finales (15 min.) en 2x finales (30 min.) met daartussen steeds 4 minuten, zou je om 16.36 uur klaar zijn met de hele wedstrijd. Met 5x uitstel van 5 minuten, kom je nog steeds op 17.00 uur uit, en een prijsuitreiking uiterlijk 17.30 uur.
 
Volgens mij hadden jullie het afgelopen weekend ook 3 uur nodig om de finales in te delen..... ;)

In het hele verhaal ben je de pauze voor de wedstrijdleiding vergeten, daar is in het verhaal rekening mee gehouden geloof ik. In ieder geval willen de mensen in dat hok ook even eruit, dat jullie daar airco hebben is een luxe-probleem die andere clubs niet hebben.

Tja, mijn 1e NK ooit stonden we met een 30 man F1 en ruim 60 man F3 wat in 1 dag afgehandeld moest worden. OK, de F3 reed wel in A/B/C finales wat sneller af te handelen is.

Over 30 man NK is hier over gepraat om eventueel zo plekken te creëren voor een aantal snelle Belgen die zouden komen maar door het systeem te handhaven moesten ze wel via de promo-race instappen in de NOMAC cup.
 
We hebben niet alleen een airco, maar geloof het of niet, zelfs een complete CV installatie voor als het aan het begin en het eind van het seizoen wat frisser is. 3 uur is wat overdreven Roelof, we zijn een groep wedstrijdleiders aan het opleiden, zodat niet altijd dezelfde perso(o)n(en) hiervoor hoeven op te draaien. Verder wordt zeer binnenkort het telsysteem ge-update, waardoor de onvoorspelbare bugs in de software, en daardoor noodzakelijke noodgrepen, hopelijk voorbij zijn. We zijn tenslotte allemaal gekomen om te rijden. Gelukkig is er binnen onze club dit jaar een relatief grote groep vrijwilligers bereid gevonden, die het ook moeten leren. Maar wat is er mis met mijn berekeningen? Als je 45 minuten pauzeert kom je nog op 17.00 uit, dat is dan wel exclusief eventuele uitstelaanvragen.
 
Nouja, het is eigenlijk heel simpel, maak een mooi tijdschema en een waterdicht verhaal hoe de 6 extra plaatsen in te vullen zonder mensen te benadelen of te bevoordelen en bied het bij de NOMAC aan.

Waarom er specifiek voor 30 man in de NOMAC klasse is gekozen is mij ook onduidelijk, dat had er 38 kunnen zijn zonder verandering van de finales maar wel maximale vulling van de kwart finales met maar 1 heat aan rijders meer (+/- 20 minuten extra.)
 
Roelof zei:
Nouja, het is eigenlijk heel simpel, maak een mooi tijdschema en een waterdicht verhaal hoe de 6 extra plaatsen in te vullen zonder mensen te benadelen of te bevoordelen en bied het bij de NOMAC aan.

Je weet Roelof dat ik dat vorig jaar heb gedaan, maar toen werd dat ook van de baan geveegd....
Oke, had ook te maken met de angst van de NK "toppers" die de snelle jongens die nu in de Nomac cup rijden er liever nog niet bij zagen (daar ben ik van overtuigd) dus nu mogen wij Nomacers lekker telkens naast de prijzen grijpen.....

Maar, Richard, behalve de eventuele uitstel aanvragen, is er nu ook ruimte voor computer problemen......
Dit jaar waren we vanwege deze problemen om 20:00 ongeveer pas klaar in Groningen.....
 
Die 30 man is daardoor logisch Roelof, want ergens houdt het op met de beschikbare tijd op een wedstrijddag. Maar je hebt m.i. weer gelijk. Met 38 man in de Nomac Cup kwalificeren door 1 heat erbij kan nog veel gemakkelijker, maar dan kun je geen 1/4 finales rijden. Dan zijn er dus een aantal mensen die na de kwalificaties naar huis kunnen. Maar ja, na niet plaatsen in een 1/2 finale gaan veel rijders ook al direct naar huis, dus wat is het verschil? Die 1/4 finales kosten relatief veel tijd (4x 15 min. + 4 min. ertussen). Met 1 kwalificatie heat erbij ben je met dezelfde uitgangspunten om 13.10 klaar, en met zelfs een vol uur pauze voor de wedstrijdleiding zijn alle finales om 17.30 afgelopen, opnieuw zonder rekening te houden met eventuele uitstelaanvragen.
 
M7H zei:
Je weet Roelof dat ik dat vorig jaar heb gedaan, maar toen werd dat ook van de baan geveegd....
Oke, had ook te maken met de angst van de NK "toppers" die de snelle jongens die nu in de Nomac cup rijden er liever nog niet bij zagen (daar ben ik van overtuigd) dus nu mogen wij Nomacers lekker telkens naast de prijzen grijpen.....

Maar je had ook geen sluitend voorstel hoe die 6 extra plekken in te richten......

kwart finales zijn ook 10 minuten te maken....
Maar 30 man in de NK betekent niet alleen een extra heat maar ook 1 of 2 extra finales (kwart) Wat ik al zei bij de NOMAC heb je nu maximaal 2x 6 man in de kwart finale die tot 2x 10 is op te trekken.

O ja, het schema moet tussen 10:00 en 17:00 vallen vanwege de milieuvergunningen die alleen deze tijden indekken.
 
Roelof zei:
Maar je had ook geen sluitend voorstel hoe die 6 extra plekken in te richten......

Is dat zo?
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28869&postdays=0&postorder=asc&start=234

Maar wat ik inmiddels wel ben gaan beseffen, is de eventuele pauze die je nodig hebt nadat je uit een 1/2 finale door bent gestroomd naar de finale, want je moet nog NA je eigen 1/2 finale baaninzetten, en is er derhalve niet altijd voor iedereen tijd om nog iets aan hun auto te prepareren voor de finale.......

Ook kunnen de computer systemen niet 1 kwartfinale aan, moeten er vaak 2 zijn.......
 
Met 24x NK + 38x NC, 1/4 finales van 10 minuten en een middagspauze van 1/2 uur, kom ik tot de volgende dagindeling.

Kwalificaties (3x7 heats)
NOMAC cup, heat 1 10:00 - 10:05 11:05 - 11:10 12:10 - 12:15
NK-klasse, heat 2 10:09 - 10:14 11:14 - 11:19 12:19 - 12:24
NOMAC cup, heat 3 10:18 - 10:23 11:23 - 11:28 12:28 - 12:33
NK-klasse, heat 4 10:27 - 10:32 11:32 - 11:37 12:37 - 12:42
NOMAC cup, heat 5 10:36 - 10:41 11:41 - 11:46 12:46 - 12:51
NK-klasse, heat 6 10:45 - 10:50 11:50 - 11:55 12:55 - 13:00
NOMAC cup, heat 7 10:54 - 10:59 11:59 - 12:04 13:04 - 13:09

Finales
1/4 finale NOMAC cup 1 13:40 - 13:50
1/4 finale NK-klasse 1 13:54 - 14:04
1/4 finale NOMAC cup 2 14:08 - 14:18
1/4 finale NK-klasse 2 14:22 - 14:32
1/2 finale NOMAC cup 1 14:36 - 14:51
1/2 finale NK-klasse 1 14:55 - 15:10
1/2 finale NOMAC cup 2 15:14 - 15:29
1/2 finale NK-klasse 2 15:33 - 15:48
Finale NOMAC cup 15:52 - 16:22
Finale NK-klasse 16:26 - 16:56

Prijsuitreiking 17:26

Ik ben het roerend met Roelof eens v.w.b. de milieuvergunningen. Er hoeft maar 1 persoon te klagen, en je vergunning wordt zomaar ter discussie gesteld. Er zijn voorbeelden genoeg bij diverse NL clubs. Gelukkig hebben wij daar tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad, en dat willen we ook graag zo houden.
 
Je hebt inderdaad even de tijd nodig om je auto na te lopen nadat je uit een 1/2 finale doorstroomd naar de finale. Het baaninzetten moet dan op een andere manier opgelost worden. Er zijn slechts 2x10 finalisten, dus zou je theoretisch voldoende mensen aanwezig moeten hebben voor de baaninzet. Bij de laatste 2 ½ finales zouden dit bijvoorbeeld diegenen kunnen zijn die niet na de NC ¼ finales zijn doorgestroomd, aangevuld met enkele vrijwilligers, desnoods uit de 1ste en 2de ½ finales. Dit hangt met name af van de onderlinge verstandhouding en de bereidwilligheid om tot het eind van de dag te blijven als je niet geplaatst bent, alsook het niet “onnodig” aanvragen van uitstel. Of het bovenstaande schema sluitend is, hangt dus mede van de rijders zelf af.
 
Richard, met 24 man NK heb je geen 1/4 finale nodig, dus deze kan uit je schema geschrapt worden.... (4 man direct in de finale, 2x 10 man 1/2 finale)

Uitstel toestaan van maximaal 5 minuten, alleen in de 1/2 finales en finales (dus niet in de 1/4), kan dus in het slechtste geval je totaal 30 minuten kosten, maar dit zal niet gebeuren, dus ook dan is het schema redelijk sluitend te krijgen.

Wel vergeet ik nog te melden dat vorig jaar op de vergadering ook de opmerking naar voren kwam dat er niet te snel een aanpassing moet komen op een eenmaal besloten wedstrijdformaat. (dus de 24xNK en de 30xNC)
 
Je hebt gelijk Martin, dat komt omdat ik zelfs wat heb lopen rekenen aan 2x 38 man, maar dan wordt het allemaal wat te krap op 1 dag. Maar met 24xNK + 38xNC deelnemers zou het scenario er m.i. als volgt uit kunnen zien.

Kwalificaties
NOMAC cup, heat 1 10:00 - 10:05 11:05 - 11:10 12:10 - 12:15
NK-klasse, heat 2 10:09 - 10:14 11:14 - 11:19 12:19 - 12:24
NOMAC cup, heat 3 10:18 - 10:23 11:23 - 11:28 12:28 - 12:33
NK-klasse, heat 4 10:27 - 10:32 11:32 - 11:37 12:37 - 12:42
NOMAC cup, heat 5 10:36 - 10:41 11:41 - 11:46 12:46 - 12:51
NK-klasse, heat 6 10:45 - 10:50 11:50 - 11:55 12:55 - 13:00
NOMAC cup, heat 7 10:54 - 10:59 11:59 - 12:04 13:04 - 13:09

1/4 finales
1/4 finale NOMAC cup 1 13:40 - 13:50
1/4 finale NOMAC cup 2 13:54 - 14:04

1/2 finales
1/2 finale NK-klasse 1 14:20 - 14:35
1/2 finale NOMAC cup 1 14:39 - 14:54
1/2 finale NK-klasse 2 14:58 - 15:13
1/2 finale NOMAC cup 2 15:17 - 15:32

Finales
Finale NK-klasse 15:50 - 16:20
Finale NOMAC cup 16:24 - 16:54

Prijsuitreiking 17:24

Merk op dat er nu niet alleen een middagpauze van 1/2 uur in zit (voor de wedstrijdleiding), maar ook nog eens een 1/4 uur tussen de 1/4 en 1/2 finales (voor de vanuit de 1/4 finales doorstromde rijders naar de 1/2 finales) en 20 minuten tussen de 1/2 finales en de 1/1 finales (voor de vanuit de 1/2 finales naar de finale doorstromende rijders).
 
Richard E zei:
Met daartussen steeds 4 minuten, begin om 10.00 uur, dus 3 rondes van 6 heats, zou je om 12.40 klaar zijn met de kwalificaties.

4 minuten is echt te kort. Je bent al 2 minuten kwijt om rijders uit de vorige heat binnen en uit de pits te krijgen.
Dan nog eens 2 minuten voor het installeren van de nieuwe rijders van de volgende heat.

En dan moet je toch eerst de rijders de mogelijkheid geven om de motoren en banden op te warmen.

Dus totaal ben je echt 6 minuten kwijt tussen elke heat.
Dan gaat jouw rekensommetje helaas niet lukken. Was het maar waar. :|
 
Naast dat een heat vanaf de start van de 1e auto tot aan de finisch van de laatste auto al 6 minuten kan duren..... (sommige auto's doen 5:20 over een heat)

Maar het is haalbaar, op Heemstede gingen ze de afgelopen keer ook zo rap door de opwarmtijd heen.
 
Roelof zei:
Maar het is haalbaar, op Heemstede gingen ze de afgelopen keer ook zo rap door de opwarmtijd heen.

Als alles klopt en iedereen zich eraan houdt kan het werken, maar in de regel duurt het allemaal gewoon langer. :cry:
 
Ndegeocello zei:
Roelof zei:
Maar het is haalbaar, op Heemstede gingen ze de afgelopen keer ook zo rap door de opwarmtijd heen.

Als alles klopt en iedereen zich eraan houdt kan het werken, maar in de regel duurt het allemaal gewoon langer. :cry:

Tuurlijk is het haalbaar, als de laatste auto na 20 sec. van de baan wordt gepakt, begint de aankondiging 4 minuten voor de start, voor de 3 minuten opwamtijd. Met nog wat geklungel en geklooi bij het opstellen voor de start, kom je in de praktijk op 5 minuten tussen de heats uit. Zoals ik al eerder zei, is het vooral afhankelijk van de rijders zelf, om hieraan mee te werken en een wedstrijddag vlot te laten verlopen. Ik ben er van overtuigd dat het kan. Ik heb hieronder een nieuw schema gemaakt op basis van 60 rijders, 30xNK + 30xNC. Let eens op de tijd die tussen de heats voor de doorstromers zit. Alleen voor de laatste Q heats en semifinales moet je dan iets anders regelen voor de baaninzet, zodat er voldoende tijd is voor de doorstromers om hun auto na te lopen.

Kwalificaties
NOMAC cup, heat 1 10:00 - 10:05 11:00 - 11:05 12:00 - 12:05
NK-klasse, heat 2 10:10 - 10:15 11:10 - 11:15 12:10 - 12:15
NOMAC cup, heat 3 10:20 - 10:25 11:20 - 11:25 12:20 - 12:25
NK-klasse, heat 4 10:30 - 10:35 11:30 - 11:35 12:30 - 12:35
NOMAC cup, heat 5 10:40 - 10:45 11:40 - 11:45 12:40 - 12:45
NK-klasse, heat 6 10:50 - 10:55 11:50 - 11:55 12:50 - 12:55

1/4 finales
1/4 finale NOMAC cup 1 13:25 - 13:35
1/4 finale NK-klasse 1 13:40 - 13:50
1/4 finale NOMAC cup 2 13:55 - 14:05
1/4 finale NK-klasse 2 14:10 - 14:20

1/2 finales
1/2 finale NOMAC cup 1 14:30 - 14:45
1/2 finale NK-klasse 1 14:50 - 15:05
1/2 finale NOMAC cup 2 15:10 - 15:25
1/2 finale NK-klasse 2 15:30 - 15:45

Finales
Finale NOMAC cup 15:55 - 16:25
Finale NK-klasse 16:30 - 17:00
 
Richard E zei:
. Alleen voor de laatste Q heats en semifinales moet je dan iets anders regelen voor de baaninzet, zodat er voldoende tijd is voor de doorstromers om hun auto na te lopen.

Alleen al de baaninzet anders regelen kan soms voor heel wat vertraging zorgen, zie de laatste NK 1:10/promo 1:8 op Apeldoorn.

Tijdens de finales waren er direct geplaatste die 2x achter elkaar baan in moesten zetten en die protesteerde (terecht) bij de wedstrijdleiding waardoor we een vertraging hadden van ruim 20 minuten.

Voor de rest ziet het schema er wel goed uit.
 
Richard E zei:
Alleen voor de laatste Q heats en semifinales moet je dan iets anders regelen voor de baaninzet, zodat er voldoende tijd is voor de doorstromers om hun auto na te lopen.

Baaninzetten geeft altijd een "probleem" als de finales zijn aangebroken, meestal zie je dan ook vaak de helper van de rijders deze taak op zich nemen, zodat de rijder zich kan voorbereiden op de finale.
 
Ndegeocello zei:
Richard E zei:
. Alleen voor de laatste Q heats en semifinales moet je dan iets anders regelen voor de baaninzet, zodat er voldoende tijd is voor de doorstromers om hun auto na te lopen.
Alleen al de baaninzet anders regelen kan soms voor heel wat vertraging zorgen, zie de laatste NK 1:10/promo 1:8 op Apeldoorn. Tijdens de finales waren er direct geplaatste die 2x achter elkaar baan in moesten zetten en die protesteerde (terecht) bij de wedstrijdleiding waardoor we een vertraging hadden van ruim 20 minuten.

Voor de rest ziet het schema er wel goed uit.

M7H zei:
Richard E zei:
Alleen voor de laatste Q heats en semifinales moet je dan iets anders regelen voor de baaninzet, zodat er voldoende tijd is voor de doorstromers om hun auto na te lopen.
Baaninzetten geeft altijd een "probleem" als de finales zijn aangebroken, meestal zie je dan ook vaak de helper van de rijders deze taak op zich nemen, zodat de rijder zich kan voorbereiden op de finale.

Goh, ik begrijp dus dat het tijdschema goed in elkaar steekt! Ik was eerlijk gezegd bang dat ik hele andere dingen compleet over het hoofd zag, omdat iedereen er zo vol van overtuigd was dat het niet kon. DIT tijdschema voor 60 deelnemers (30xNK + 3xNC) is dus op zichzelf nu helemaal sluitend. Merk op dat als er in beide klasses op een dag 2 man niet mee doe, 2 1/4 finales niet gereden hoeven te worden, dat betekent dat in dat geval het totale tijdschema nog 1/2 uur korter is. Het daadwerkelijke en enige probleem zit ‘m dus in de baaninzet. Dat IS blijkbaar al een probleem. Wat zien jullie hier zelf voor mogelijkheden voor? Aangezien jullie al in dit wedstrijdsysteem rijden, hebben jullie zelf hiermee de beste ervaring.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeën.
 
En hoe wil je de 6 extra man NK in gaan vullen ?
En sterker, wat is de reden om naar 30 man NK te gaan ?

Zo'n tijdschema is leuk maar je moet ook een geldige reden hebben voor uitbreiding.

Zo is een opzet van 24 man NK en 38 man NOMAC iets makkelijker te omschrijven om met de groei van de klasse mee te gaan maar daar is ook die open NOMAC voor uitgevonden......
 
Back
Top