Nihm 5300 laden?

Hoe het beste te laden

• Veel volt

Votes: 1 33,3%
  • Weinig volt

Votes: 2 66,7%

• Total voters
    3
Beste reageerders,

Met hoeveel Amp/volt? moet ik een Nihm 5300 laden. Ik heb een snellader maar snap nooit goed hoe ik deze moet opladen.

7.2v 5300 accu voor Tamiya gebruik.

Thanks

Met 1 c laden dus 5,3 A
Ik laat me graag verbeteren door de experts.

Ik stem niet want ik weet niet wat voor lader je hebt.

• Like
Reactions: jve
NiMh kan je beter relatief langzaam laden. Laden met 1C is feitelijk veel te snel. Hierdoor is de kans op overladen behoorlijk groot en dat verkort de levensduur duidelijk merkbaar.
Normaal laad je NiMh cellen met 0,1C tot 0,5C. En zorg voor een goede lader die ook geschikt is voor NiMh. De lader moet stoppen als de delta piek gedetecteerd wordt. Deze piek is kleiner bij NiMh dan bij NiCd. Als je ze met een NiCd lader gaat laden kan het zijn dat die de piek niet detecteert en de accu zwaar overlaad. Zeker als je met 1C laad. En of je het gelooft of niet maar NiMh kan ook ontploffen. De kans op een fikkie is klein maar een flinke knal is zeker niet ondenkbaar.

NiMh kan je beter relatief langzaam laden. Laden met 1C is feitelijk veel te snel. Hierdoor is de kans op overladen behoorlijk groot en dat verkort de levensduur duidelijk merkbaar.
Normaal laad je NiMh cellen met 0,1C tot 0,5C. En zorg voor een goede lader die ook geschikt is voor NiMh. De lader moet stoppen als de delta piek gedetecteerd wordt. Deze piek is kleiner bij NiMh dan bij NiCd. Als je ze met een NiCd lader gaat laden kan het zijn dat die de piek niet detecteert en de accu zwaar overlaad. Zeker als je met 1C laad. En of je het gelooft of niet maar NiMh kan ook ontploffen. De kans op een fikkie is klein maar een flinke knal is zeker niet ondenkbaar.
Bedankt voor je verbetering.
Ik in dit geval ook beter mijn mond houden en het aan de geleerden overlaten.

Het klopt dat de elektronica bijna 45 jaar lang mijn beroep is geweest. Maar ik heb ook "ervaring" met dit soort dingen.
Ik heb een keer een NiMh accu laten ploffen doordat ik hem verkeerd aan het laden was. De laadstroom moest je met een draaiknop instellen. Op de lader zat een meter waarop je de stroom kon aflezen. Die meter had twee standen, de eerste was x1 en de tweede was x10. Ik moest die accu laden met 0,5A, wat ik netjes instelde.
Een kwartier of zo later een enorme knal en er vloog iets rond. Bleek dat ik niet had opgelet, de meter stond in de stand x10. In plaats van laden met 0,5A was ik aan het laden geweest met 5A. Twee cellen waren uit elkaar geklapt en de metalen bus was als een projectiel door de werkplaats gevlogen. Gelukkig niemand geraakt!

Ik dacht al dat ik met 1 c voorzichtig was.
Ja het is al 8 jaar geleden dat ik vloog en toen was ik, denk ik al 10 jaar daarvoor overgestapt op lipo.
Had niet moeten reageren met zaken waar ik geen verstand van heb.

Het klopt dat LiPo's veel sneller geladen kunnen worden. Bij die cellen is 1C inderdaad heel normaal en daar "voelen" de cellen zich ook goed bij.
Er zijn ook mensen die zeggen dat je ze met wel 5C kunt laden, "het staat er op" is dan de opmerking. Er wordt voor het gemak vergeten dat dit feitelijk zwaar overdreven onzin is die door de handelaar op de stikker wordt geprint. De echte fabrikanten raden altijd aan om met 1C te laden. Een enkeling gaat misschien tot 2C maar veruit de meesten doen dat niet.
Het is hetzelfde als met de "C" rating die op die stikker staat. Een cel die "50C" kan leveren doet bij mij een waarschuwingsbelletje rinkelen. Veruit de meeste fabrikanten gaan niet verder dan 20C. Natuurlijk kan je meer stroom uit die cellen trekken maar wel voor je eigen verantwoording. De levensduur gaat met sprongen achteruit wat nog erger wordt als je ook nog eens met 5C gaat laden. Een LiPo, kan als je hem juist behandeld makkelijk wel 1000 keer geladen en ontladen worden. Zelfs het dubbele is in laboratoria al gehaald. Als jij 50C uit zo'n cel gaat trekken en hem met 5C weer oplaad mag je heel blij zijn als je 100 keer laden en ontladen haalt. Daarnaast is dan het gevaar voor oververhitting en uiteindelijk het ploffen en in de fik vliegen van de cel(len) bepaald niet gering.
Ergens kan ik dat "de gebruikers" niet altijd kwalijk nemen, de "fabrikant" print het toch op hun stikkers? Sorry mensen maar dat doen die fabrikanten niet! Het zijn de handelaren die dat doen. Figuren die er geen problemen mee hebben hun "klanten" te beduvelen met zwaar overdreven specificaties. Dat daar gevaren aan kleven doet ze geen moer. Als de mensen na een jaar, of misschien twee, er achter zijn gekomen dat die specificaties nooit gehaald worden, en dat er zelfs cellen (of hele accu's) in de fik vliegen, verdwijnt dat "merk" gewoon van de markt. Er wordt een nieuw merk bedacht en met een andere stikker op de zelfde cellen worden die onder die nieuwe naam weer op de markt gebracht.
Helaas is dit niet ongewoon en gebeurt dit eigenlijk op vrijwel alle gebieden. Dat gaat van voedingsmiddelen naar cosmetica, van televisies naar haardrogers, van auto's naar fietsen en ga zo maar verder. Hoeveel "E-bikes" kunnen werkelijk 250km rijden op één acculading? Als je de helft haalt mag je al blij zijn.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, handelaren die wel de juiste specificaties opgeven maar je met wel heel goed opletten om die te vinden. Meestal is je eerste ingeving de juiste en als je het gevoel hebt dat het te mooi is om waar te zijn, is dat nagenoeg altijd ook zo.

Ik wil wel enkele kanttekeningen plaatsen bij de aanbeveling van Ernst.

Ten eerste:
De aanbeveling om met 0.1 tot 0.5C te laden is goed maar onvolledig. Wanneer je de accu met een delta-V afslag automatisch laden wilt, is een laadstroom van 0.1 C voor een accu met een capaciteit die voor modelbouw wordt gebruikt te weinig. Daarvoor is 0.5 C beter geschikt. De afslag van automatische laders is direct of indirect namelijk gebaseerd op het feit dat de accu wanneer deze vol raakt de energie niet meer in chemische energie kan opslaan waardoor de cel merkbaar warmr wordt. Door de negatieve temperatuur coëfficïent van de spanning zal de spanning daardoor wat zakken hetgeen de lader opmerkt en op het juiste moment de lading stopt. Indien je de accu laadt met 0.1C zal die verwarming een stuk lager zijn, waardoor de afslag minder betrouwbaar wordt.

Hier een aanbeveling van GP voor het laden van NiMH: http://aljaz.info/elektro/NiMH_baterije/GP_NiMH_technical.htm
En de Battery University in: https://batteryuniversity.com/article/bu-408-charging-nickel-metal-hydride

In het papaer BU-408 vindt je bv:
The charge algorithm for NiMH is similar to NiCd with the exception that NiMH is more complex. Negative Delta V to detect full charge is faint, especially when charging at less than 0.5C. A mismatched or hot pack reduces the symptoms further.
En:
It is difficult, if not impossible, to slow charge a NiMH battery. At a C rate of 0.1C to 0.3C, the voltage and temperature profiles do not exhibit defined characteristics to trigger full-charge detection, and the charger must depend on a timer. Harmful overcharge can occur when charging partially or fully charged batteries, even if the battery remains cold.

Dus druppelladen wordt aanbevolen met 0.05 tot minder dan 0.1 C, en snelladen met delta-V afslag bij 0.5 - 1.0 C.
Zelf gebruik ik NiMH alleen in RC zender en soms ontvanger, en laad deze altijd met 0.5 C.

Ten Tweede:
Van interesse is er het fenomeen dat het gecontroleerd snelladen een gunstig effect heeft op de inwendige weerstand van een Ni-Cd en NiMH accu. Wanneer je de accu als aandrijving wilt gebruiken is het verstandig deze snel te laden met 1C voor een NiMH en met 2C voor een NiCd. In de power-model sporten werd vroeger met nig veel meer geladen, maar dat ging zeker ten kosste van de levensduur, vooral bij NiMH.

Ten laatste:
Bij misbruik, kunnen Ni-XX accus wel degelijk exploderen, waarbij da pluspool er uit vliegt. Dat ik het na 51 jaar electrovliegen nog nooit heb meegemaakt geeft niet aan dat het nooit kan gebeuren.

Mag ik ook het advies van Ernst als een ervaren autojongen tegenspreken?

Het gaat hier om een rij-accu. Niet alleen voor de voor een kortere laadtijd als je weer snel wilt gaan rijden maar ook voor de betere prestaties wil je de accu snelladen. Meeste simpele laders gaan tot 5A en dat is prima maar we hebben dit soort accu's met gemak op 2C geladen hoewel koeling middels een ventilator dan wel aan te bevelen is.

Gezien NiMh nog maar amper in de racerij wordt gebruikt zijn dan ook de huidige rij-accu's niet van die kwaliteit zoals we die toen voor de racerij konden kopen en zou ik de 2C ook niet aanraden met hobby kwaliteit accu's maar 1C (rond de 5A) moet prima te doen zijn.

Ik speel met NiMh altijd op save en gebruik alleen Eneloop voor ontvanger / zender accu en soms ontsteking benzine motor. Heb gemerkt dat met 1,5 A laden van de 1900 (ouder type) en 2000 prima werkt en ook voor langere tijd, nu zo'n 8 jaar al weer. 1x de fout gemaakt om in m'n Piper Cub van 2,85 mtr span voor de ontsteking een ander merk te kiezen en deze is toen na 30 jr. ge-crashed. Wat bleek de cellen waren veel sneller leeg daar ze de 700mAh (Ondanks opgegeven C rating 5C) van de ontsteking niet aankonden. Zelfde ook mee gemaakt met LiOn bij experiment met EDF, testopstelling. Dus helemaal eens met Ernst vwb de nep info en/of slechte specificatie aanduidingen op accu's.
In het algemeen laad ik Lipo max met 2C heb dan ook vaak 2 accu's voor vlieg aandrijving (1 onder lading, 1 in het toestel) van een toestel bv 6S5000 min. 35C En max ontlading tot 3,6V / cel.
My 2 cents, ReNe

Grappig hoe gecompliceerd het dus is om een accu goed op te laden. Het is niet altijd even duidelijk. Zeker niet met die multifunctionele laders.
Een Traxxas lader heeft maar 3 opties. De andere laders kan je kiezen tussen alle soorten en dan nog hoe hard/langzaam je wilt laden,
Bedankt voor reacties

Ik heb nog zo'n ouder type lader met 0.5, een paar 0.2, 0.1 en 0.05A laaduitgangen dacht ik. Zoiets. Van graupner meen ik. Universele lader (niet voor lipo's natuurlijk). Ik gebruik die voor zenders maar eigenlijk voor vanalles. Laadt traag. Geen kans voor overladen. Doet al vele jaren gewoon dienst. Naast een prima moderne universele lader natuurlijk voor lipo's en andere. Ideale combo.

Hier nog zo eentje, Shades...
Een moderne computerlader voor m'n Lipo's, NiMh en loodaccu's en een 'simpele' 30 jaar oude Robbe lader voor m'n Eneloop ontvangerpacks en de zenderaccu's.
Op de computerlader kan ik van alles en nog wat instellen en monitoren, maar:
- de lipo's altijd gebalanceerd en max op 1C
- NiMh op 0,5C
- Lood op 0,1C
Op de Robbeladder zitten twee uitgangen: eentje voor de zender, eentje voor ontvangeraccu's.

Nu ben ik een modelschipper en trek mijn accu's niet zo snel en hard leeg als vliegers en/of rijders; mijn 'grootverbruikers' zijn forse sleper die op volle kracht 3,2A trekt en een werkschip wat max 2,9A trekt.
Die worden beiden gevoed door 12V, 10A loodaccu's; die vaar ik op een middag niet leeg.
Een klein houten slepertje en een houten Oostduits jachtje varen met een Speed 400 op 7,2V, 3 Ah NiMh en ook die vaar ik niet leeg.
De rest van de vloot vaart op Lipo, maar die zijn voorzien van dusdanig zuinige brushless motortjes dat ik eens in de zoveel tijd de Lipo's flink moet schudden, anders worden de elektronen zuur... ;)

Maar: aandacht voor het laden van je accu's is nooit verspilde moeite.

klopt, en ik doe het zeer soortgelijk. Al heb ik enkel lip's, mss een paar oudere NiMH packs en zenders met gewone NiMH AA's in. Voor die laatste NiMH's gebruik ik dus vooral de oude universele lader, maar ook allerlei andere zaken. Zolag niet boven de 20V nominaal dacht ik, heel ok wegens de veilige laadstromen.

Back