Nieuwe drone aan het bouwen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Gliderbee, 17 feb 2025.

1. Gliderbee

Gliderbee

Lid geworden:
    22 dec 2024
    Ik heb hier een "oude" quadcopter (zie foto's hieronder) gebouwd door een vriend, en dat ding vliegt eigenlijk wel prima (met een Pixhawk 4 en 3S lipo-batterij). Voor de motoren zie volgend foto. Propellers zijn GWS EP-1047 en vliegtijd met een redelijk oude 2200mAh batterij is bijna 8 minuten.

Nu ben ik van plan om een hexacopter te bouwen. Ik heb alvast de 6 ESC gekocht van 40A 2-4S, maar ben nu aan het uitkijken voor de motoren. Het bouwen zal wel lukken: ik kan "inspiratie" halen uit de quadcopter, de nodige youtube-filmpjes heb ik ook al bekeken, en het programmeren van de Pixhawk heb ik na wat trial-and-error en het nodige inlezen nu ook door.

Kan ik dezelfde motoren gebruiken als op de quadcopter, met dezelfde propellers (in de veronderstelling dat het allemaal "past" (ik moet nog proberen of de propellers elkaar niet zouden raken) ? Of moet ik voor andere combinaties gaan (eventueel met 4S batterijen) ?

Indien ik moet gokken, dan zou ik denken dat het geheel krachtiger zal zijn: de helft meer motoren als op de quadcopter, maar zeker niet de helft zwaarder ?

Ik heb geprobeerd om iets te vinden met freeware software om allerlei berekeningen te maken, maar ik begrijp er eerlijk gezegd niet veel van .. Allicht zijn er hier mensen die daar veel beter in zijn.

Thx,
    Stefan.

IMG20250217182749.jpg IMG20250217182730.jpg

2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    https://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php

Een deel van die site kun je gratis bij.
    Motoren moet je met name even kijken wat het Kv is van de motoren (snelheid per volt)
    en daar moet je in de lijst een motor bij zien te vinden die ongeveer die snelheid draait.
    mooiste is als die ook nog ongeveer even zwaar is.

wil je het makkelijker, dan moet je een abo afsluiten (kost vrij weinig..), kun je alle motoren aanvinken, en heb je zelfs een zoekfunctie

3. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik heb hem even ingevuld, dit zou het oordeel zijn:
    hier kun je mee spelen om te kijken wat je nodig hebt..

upload_2025-2-19_12-18-3.png
    upload_2025-2-19_12-18-17.png

4. Gliderbee

Gliderbee

Lid geworden:
    22 dec 2024
    Bedankt ! Een full versie is idd niet zo duur: ik ga eerst je voorbeeld grondig bekijken in proberen te begrijpen :) ! Alvast een goeie tip dat de props elkaar zouden kunnen raken: ik moet dus misschien motoren nemen met een iets hogere KV en iets kleiner props (bij. 1200kv en 9" ipv 10"), maar ik zal eerst mijn frame eens maar in elkaar steken en passen.

Thx,
    Stefan.

5. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    als je ziet dat het ding 2,4 keer zoveel stuwkracht heeft dan gewicht, zou je ook alleen een kleinere prop kunnen testen...
    upload_2025-2-21_14-12-17.png

al moet je natuurlijk wel wat vermogen "over" hebben, anders vliegt het weer niet lekker

of de armen langer maken, krijg je automatisch ook meer afstand tussen de props

6. Gliderbee

Gliderbee

Lid geworden:
    22 dec 2024
    De props passen ! Ik zal het eerst maar eens proberen met de spullen die ik heb, en dan kijken of het goed gaat :). Bedankt alvast voor de hulp: ik heb nog heel wat te studeren !

Deel Deze Pagina