Nieuw record *reden bekend*

Even wat van me afschrijven.
Na een crash en wederopbouw, vanmiddag weer de eerste vlucht.
Erg benieuwd naar het vlieggedrag omdat ik en een complete alu staartaansturing op de 500 had geplaatst en de instellingen van de Spartan gyro wat had aangepast.
De accu had alweer even gelegen en dat gecombineerd met de invallende duisternis vond ik het na een minuut of zes wel genoeg(normaal met gemak zeven min.). Alles functioneerde prima maar toen ik geland was realiseerde ik me dat ik alleen clockwise pirouettes had gemaakt.
Dus nog even omhoog voor een ccw test. Vreemd genoeg bleef de staart rustig doordraaien nadat de stick alweer in neutraal stond :confused: Corrigeren naar de andere kant haalde ook niks uit. Ondanks dat er tijd genoeg was en de hoogte zeer beperkt besloot ik i.p.v. throttle hold aan en een soort van autorotatie te doen de heli recht te houden en langzaam te landen. Helaas niet recht genoeg.
Op het laatst toch ook weer wat gas erop om nog wat te corrigeren....erg verstandig:rolleyes:

De schade valt op het eerste gezicht nog mee. Alleen één blad, gestripte main gear, waarschijnlijk een tandje van een cyclic servo gestript en het onderstel op de vier punten van de bodemplaat afgebroken. Maar de ervaring leert dat er toch wel meer schade is.

Ik kreeg een beetje een déjà vu. In de Wankera tijd was het door de gyro elke vlucht raak. Brrrrr...wat een shitgevoel. Veertig vluchten niks aan de hand en nu drie achter elkaar waarvan de laatste zeker door materiaal. Het kl*terige daaraan is dat ik niet weet waarom. Zal het vertrouwen in de spullen(lees: gyro) niet ten goede komen. En ik maar denken dat ik door een supergyro (en alu tailrotor) klaar zou zijn voor de eerste looping die wèl goed zou aflopen. Terug bij af :(
 
Laatst bewerkt:
ik ken het. dit had ik van de week met me protos.
had hem eindelijk klaar. eerste vlucht niks aan de hand. totdat de motor uitviel.
ik d8 nah niks aa nde hand, land hem autoroterend. en op het moment dat ik land start de motor opeens weer op, waardoor hij omviel en vrolijk een korte chickendance begon te doen totdat de snaar stripte. had ik nou maar de throttle hold switch omgezet. had ik ook geen schade. bummer. schade : snaar,tailboom,mainshaft,spindle,flybar,flybarcarrier :|
zo zakt de moed ook snel door je schoenen heen.

succes met wederopbouw.
 
Ik ben geen helivlieger, maar ken helaas het fenomeen wel.. zo vlieg je tijdenlang probleemloos zonder schade, en zo een paar keer schade achter elkaar door allerlei soms onverklaarbare storingen.

Het ergste is nog, als je het dan allemaal weer gerepareerd is, ben je toch een paar vluchten kwijt voordat je je spullen weer een beetje vertrouwd..
 
Ik ben geen helivlieger, maar ken helaas het fenomeen wel.. zo vlieg je tijdenlang probleemloos zonder schade, en zo een paar keer schade achter elkaar door allerlei soms onverklaarbare storingen.

Het ergste is nog, als je het dan allemaal weer gerepareerd is, ben je toch een paar vluchten kwijt voordat je je spullen weer een beetje vertrouwd..

idd. maar wat dus nog erger is. is als je weer een beetje vertrouwd begint te raken met je spul, dat het gewoon weer gebeurt. :| en dus weer op 0 staat. plus een aardige gat in je begroting.
 
Oei oei oei ... dit komt me wel heel errug bekend voor ... het verhaal van mijn heli-leven ... Ik heb heel erg veel met heli's gevlogen, ook uiteindelijk een aantal jaren destijds op Heli B niveau NK's. Ik weet niet eens of dat nog steeds bestaat ... anyway ... Na jaren heerlijk vliegen en stunten ... 3x binnen 2 manden m'n heli gecrasht ... reden ??? Op dat moment geen flauw idee. Maar wist wel 100% zeker dat het in elk geval niet mijn eigen (vlieg)fout was, en er zo flauw van dat ik na de 3de "stoffer-en-blik" - actie, de pijp aan Maarten heb gegeven. :(:(:(

Een anderhalf jaar na dato maar eens een 10cc laagdekker van zolder gehaald. Dezelfde zender FC28 gebruikt. Bij het warmdraaien viel me op dat in de middenstand (hoverpositie bij de heli!!) het richtingroer alle kanten opklapte. Alles uit gezet en thuis de zender opengeschroefd, en wat denk je??? het 3-polige snoertje aan de (met de stuurknuppel meedraaiende) potmeter was doormidden, en maakte af en toe bij toeval contact. :shock::shock::shock:

Het goede nieuws ... eindelijk de oorzaak bekend ... het slechte nieuws ... nadien nooit meer (met mijn eigen heli's) gevlogen ... voor het gevoel heeft een collega heli piloot me nog wel eens zijn zender in mijn handen geduwd, en het vliegen kan ik nog steeds. Maar het trauma is eigenlijk nooit verdwenen. Ooit hoop ik toch weer eens heli te vliegen ... blijft toch het mooiste wat er is vind ik op het gebied van modelbesturing ...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie eigen 'jankverhalen', ghèhè! Gedeelde smart...
Met stip op één, toch wel het verhaal van Richard E. Man ik hield het bijna niet meer droog. Kan me voorstellen dat je er een trauma aan over hebt gehouden. Je verhaal hielp mij wel weer om de boel een beetje te relativeren.
zo zakt de moed ook snel door je schoenen heen.
:yes:maar de show must (voorlopig) go on.
Het ergste is nog, als je het dan allemaal weer gerepareerd is, ben je toch een paar vluchten kwijt voordat je je spullen weer een beetje vertrouwd..
:yes:
idd. maar wat dus nog erger is. is als je weer een beetje vertrouwd begint te raken met je spul, dat het gewoon weer gebeurt. en dus weer op 0 staat. plus een aardige gat in je begroting.
:yes: en even voor the record: dat beetje vertrouwen komt vanaf nu dus pas terug na zeventienhonderdenvijftig schadevrije vluchten!

Ook bedankt voor de succeswensen.

Epiloog: Alles is voor een reden zalk maar zeggûh. De reden is waarschijnlijk het onder ogen zien dat ik een neiging tot masochisme heb.
Zei de masochist: "leer me heli vliegen". Zei de sadist: "Nee, doe ik lekker niet".
 
Laatst bewerkt:
Na de herstelwerkzaamheden, nieuwe alu bodemplaat, tandwiel servo en natuurlijk beide assen, aangekomen bij de staart. Bleek het inbusboutje om de rotor op de as te borgen, los te zitten. Hierdoor kan de rotor dus vrij over de as schuiven.
Ondanks dat ik deze van threadlock had voorzien en met behoorlijk wat kracht had vastgezet, heb ik toch een sterk vermoeden dat het loskomen van dit boutje de oorzaak is geweest. Het is i.i.g. het meest voor de hand liggende.
Ik vond tijdens de eerste keer vastzetten van dit borgboutje al dat ik veel kracht moest zetten om te zorgen dat de rotor op z'n plek bleef. Deze keer heb ik het zo vast gezet dat ik denk tegen het doldraaien aan te zitten.
Zo'n klein *utdingetje:twisted:
 
Misschien een idee om een plat kantje aan de as te slijpen waar het stelschroefje komt te zitten.
Dan kan je hem "normaal" vastzetten met locktite.

Grt.
Eric
 
Bedankt voor de tip Eric. Ware het niet dat er al zo'n plat stukje op de as zit ;)

Edit: Okay, tijd om te vliegen en te checken of het probleem zich weer voor zou doen. Eerst nog even checken op bladspoor. Wat maakt die motor toch weinig toeren! Wat nu weer?! Andere accu; prima alles in orde. Ahaaaaa. Als je gebruikt maakt van 2x3S is het wel zo handig de Y kabel aan te sluiten LOL.
Op het veld lijkt alles goed te werken. Wel knippert na een minuut of 2 de LED v/d RX. Electrostatische ontlading? Zou kunnen.
Aangezien de nieuwe staartaansturing compleet van aluminium is en de lagers al in de behuizing zijn geperst, heb ik niet de moeite genomen die eruit te persen en te aarden d.m.v. een stripje aluminiumfolie. Dus alleen de aluminium behuizing geaard aan de boom en die op zijn beurt weer aan het frame(volgende keer de snaar insmeren met de WD40 pen of behandelen met Graphit33).
De rest v/d vlucht geen knipperende LED meer.
Op hoge snelheid in beide richtingen piro's gedraaid en die verlopen vlekkeloos.
 
Laatst bewerkt:
En ik kan meepraten met materiaalpech en (domme) fouten bij het in elkaar schroeven van heli's. Keertje mijn heli geprakt door een loskomende antenne in de R149DP. Erg grappig gezicht. Bots in het veld. Helemaal weer opgebouwd.
Vergeet ik toch de staarthub (R90SE) inbus schroefjes vast te zetten met locktite. Grappig gezicht als je staart plotseling begint te draaien. Uit ervaring (ben vrijwel altijd heel laat met "realiseren dat er iets mis is" en erop reageren) toch de Throttle-Hold ingeklikt.

Veilig geland..... Clublid: Héé, waar is je staart gebleven ???????

Mooiste hieraan was nog dat de inbus schroefjes er nog netjes inzaten toen we de staarthub terugvonden.......

Wat ik altijd doe met gyro aanpassingen is een trainingskruis eronder. Zeker bij stevige aanpassingen in de menu's van mijn GY611/601
 
Ghèhè, wel 'grappig' als je zelf iets cruciaals vergeet en toch veilig landt. Persoonlijk vind ik het toch minder grappig als je duur materiaal wel goed monteert(mèt threadlock), controleert, maar het door onzuiverheid v/h materiaal toch loskomt en je behoorlijk wat schade oploopt.
Wel lachuh dat je het in beide gevallen een grappig gezicht vond. Of was dat in het eerste geval alleen achteraf? ;-)
 
En ik kan meepraten met materiaalpech en (domme) fouten bij het in elkaar schroeven van heli's. Keertje mijn heli geprakt door een loskomende antenne in de R149DP. Erg grappig gezicht. Bots in het veld. Helemaal weer opgebouwd.
Vergeet ik toch de staarthub (R90SE) inbus schroefjes vast te zetten met locktite. Grappig gezicht als je staart plotseling begint te draaien. Uit ervaring (ben vrijwel altijd heel laat met "realiseren dat er iets mis is" en erop reageren) toch de Throttle-Hold ingeklikt.

Veilig geland..... Clublid: Héé, waar is je staart gebleven ???????

Mooiste hieraan was nog dat de inbus schroefjes er nog netjes inzaten toen we de staarthub terugvonden.......

Wat ik altijd doe met gyro aanpassingen is een trainingskruis eronder. Zeker bij stevige aanpassingen in de menu's van mijn GY611/601

Herinner mij eraan dat mocht je ooit op hetzelfde veld vliegen dan ik, dat ik een zeeeeeeeeeeeer veilige afstand houd ;-)

En een trainings kruis eronder als je je gyro afstelling verandert is een absoluut slecht idee, omdat dat invloed heeft op de staart. Resultaat is dan ook heel anders als je je trainings kruis eronder weghaald.
Misschien beter door een ervaren piloot laten afstellen dan, als je nog een trainings kruis nodig hebt.

Ik wil niet negatief doen hoor, maar wat je hierboven beschrijft vind ik eigenlijk helemaal niet zo slim allemaal.

Ron
 
Hoi Ron ,

Jelte schrijft ook dat het om domme fouten gaat .
Verder is het een van de veiligst vliegende piloten die ik ken !
Bij Jelte kun je rustig in de buurt komen als hij vliegt , er zijn erbij waar ik ook liever op een afstand ga staan te kijken .....

Henk
 
Nou, gelukkig ben ik nog te voorzichtig met mijn heli. Maar mijn eerste crash komt ook wel ooit.

Over rare storingen gesproken... Een aantal jaren geleden reed ik een Pacecar (wagen die de wedstrijdwagens op veilige snelheid op weg helpt) bij 1 van de expiriment races van de NASCAR op de MACH in Heemstede. De eerste oefeningen gingen perfect, en alles wag ingestudeerd, zodat er geen misverstanden zouden ontstaan. Op de wedstrijddag, zelfde materiaal, zelfde accuspanningen (auto en zender), en in eens krijgt mijn wagen storing, draait 180 graden en gaat vol gas in tegengestelde richting rijden. Schade was gelukkig niet erg groot, maar het krast toch heel erg in je vertrouwen. Gelukkig was het niet mijn eigen materiaal, dus ik was niet totaal schuldig als het aan onderhoud zou liggen.

Het enige wat ik nog met mijn heli heb mee gemaakt is dat mijn heli bij het stijgen in eens een tik gaf, en iets van 45 graden met de staart draaide vanuit een hover. Ik had toen mijn heli zacht aan de grond gezet, en alles even bekeken. Leek niks mis te zijn, en 10 minuten later vloog ik een 8 tal m inuten achter elkaar zonder enig probleem.

Zo is het nou eenmaal in deze sport, en elke andere sport waar techniek een belangrijke rol heeft. Het kan soms mis gaan, zonder dat het je eigen schuld is. Het beste is dan om gewoon te doen wat je normaal gesproken hebt geleerd te doen in zo'n situatie. Dan kun je tenminste wel zeggen dat je er wel alles aan hebt gedaan om de schade te beperken. Dat geeft een iets minder koud gevoel dan dat je jezelf helemaal de schuld geeft.
 
Hi,

Sorry voor het off-topic gaan.... Een welgemeend excuses aan de topic starter !

@The Thorn.... Maurice, slappe hap om simpelweg niet meer te reageren op PB's of berichten via je hotmail account. Ik ben een avond voor je thuis gebleven omdat je langs zou zijn gekomen..... Heb een andere geinteresseerde afgehouden zoals je in het verkooptopic hebt kunnen lezen...... Maar goed, jij kiest ervoor om de struisvogel techniek toe te passen; steek mijn kop in het zand, dan ziet niemand me. Triest, sneu....

Groet, vincent
 
Okayyyy, dit had ik niet verwacht maar precies het goede topic voor nog meer vrolijkheid.:rolling:

Maareh winkje, misschien had een nieuw topic in de bar ofzo, met in de titel een uitnodiging aan The Thorn, wel net zoveel of meer effect gehad. Slechts een suggestie.

Als je als tegenprestatie in je bovenstaande post even een prettig verhaaltje over een door jou ervaren storing/materiaalpech plaatst, is het helemaal af! Voordeel daarvan is ook dat als het helemaal uit de hand loopt er nog wat on topic overblijft na het vegen(d.m.v. editten) van het off topic materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Je uitnodiging pak ik aan maar helaas kan ik er niet een heel smeuig verhaal van maken...

Al weer een tijd geleden meende ik even te moeten vliegen bij een vriend in een jachthaven. Ik had twee helies bij me, een kleinere electro heli (eolo) en een raptor 50. Eerst lekker aan het klooien geweest met de heli van mijn vriend waarbij ik mijn spullen, inclusief zender, keurig op het zandpad naast het grasveld waar we bezig waren had neergelegd. Na een tijdje was het mijn beurt.... Ik vloog de eolo recht op de boot van mijn vriend af; zijn vrouw stond op het dek te filmen en het leek ons wel leuk een aankomende heli te filmen. Toen ik vond dat het al dichtbij genoeg was wilde ik de heli terugtrekken maar mijn stick weigerde. In een reflex heb ik de 'throttle cut' erop gegooid en zag de heli nog net niet tussen wal en schip verdwijnen maar op het laatste stukje wal neerstorten. Toen ik de zender nakeek bleek het een erg simpel euvel; enkele zandkorrels waren net in de ring van de stick vast blijven zitten waardoor de stick simpelweg niet naar achteren kon. Waarschijnlijk had een stevigere stuurbeweging het wel voor elkaar gekregen maar dat leek me toen geen goed idee.

Wat ik ervan geleerd heb? Nooit meer je zender op de grond laten liggen en al helemaal niet op een zandpad. En twee, enkel vliegen op plekken die daarvoor zijn bestemd. Jachthavens vallen daar niet onder....

Groet, vincent
 
Laatst bewerkt:
mijn verhaal is misschien niet echt smeuig, of misschien toch wel...het heeft niets met heli's te maken maar wel met falende apparatuur waardoor je vertrouwen beschadigd word.

ik heb een hele lange tijd met auto's gespeeld en op een dag had ik een nieuwe 3 kanaals zender van graupner voor mijn 12kg wegende monstertruck gekocht. heel de boel netjes ingebouwd en bij het instellen van de failsafe ging het mis :( normaal gesproken doe ik een rijkwijdtetest maar dit keer niet gedaan, want alles was nieuw en wat kon daar nou mee mis zijn? ik starte de auto en had de failsafe niet goed ingesteld waardoor 12kg op hol was geslagen binnen 5 min spelen. de auto heeft gelukkig niet meer als een muur geraakt en zijn er geen gewonden gevallen behalve de auto zelf. de kosten voor de voorophangingsdelen was rond de 160 euro en de zender werd opgestuurd naar graupner. daar werd geconstateerd dat het zendbereik matig was (mij was dat ook al opgevallen :p) en kreeg een nieuwe zender welke wel goed was, maar die 160 bleef ik nog altijd mee zitten :(
 
Back
Top