nieuw hier Proboat Black Jack 26 vragen

hallo ben zoals iedereen ziet nieuw hier. heb een speedboot besteld online accutjes dr bij enzo ben dr heeel blij mee :D proboat BJ 26 brushless
ziet er gelikt uit haha. maargoed wou vandaag dus de eerste proef vaart maken en pech gehad wist niet welke kant de motor op draaide eigelijk niet opgelet :( gaf dus gas en hij kroop de kant op achteuit en de prob is naar de haaaien nou een draadje van de motor omgedaait en probleem moet verholpe zijn tog?? :D bij toemen in den bosch een stale prop besteld hoop da ze hem
op vooraad hebben!! morge proefvaart TAKE 2 haha

groetjes Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
euuuu ja

nou goeie tip :D
Die van mij is nog niet klaar :???:
Maar ik moet dus ff cheken voor ik hem te water laat :p

Ik weet niet of je bij brushless zo een draadje kan verwisselen, daar heb je immers 3 draden naar de motor lopen. Kan het niet zijn dat op de zender het gas kanaal op reverse stond? Dan gaat de motor of servo de andere kant op dan je verwacht.

dat dacht ik ook maar als je die op de zender verzet heb je alleen verschil in voor en achter op je zender maar niet welke kant je prop op draait volgens mij en heb het geprobeert en heb 2 van de 3 dus omgewisseld en hij loopt de andere kant op :D
hoop het nog van de pro's te horen

De n en de . toets van de toetsenbord zijn kapot lijkt het..

2 draden wisselen en de motor loopt de andere kant op. Testen is natuurlijk nooit weg..

Als je een metalen prop koopt moet die meestal ook nog geslepen en gebalanceerd worden, controleer dat voor je gaat varen.. Een ongebalanceerde prop maakt je strut kapot, een botte prop zorgt voor propwalk en minder snelheid.

Haha sorry voor de fouten in de text :) en heb zojuist getest en ja hij draait de andere kant op!
Zal dalijk is gaan belle met van toemen over de prop of die vaar klaar is of nog moet worden gebalanceerd en geslepen.

bedankt voor de info !!

Jeroen

Als de prop van Beryllium-Copper is dan uitkijken met slijpen. Dat spul is bijna net zo gevaarlijk als asbest. Als je 100 props per dag slijpt kun je d'r wel 'ns een vervelende verkoudheid aan overhouden.

oke dat zal ik in de gaten houde in den bosch bij toemen niet veel wijzer geworden.
Nou had ik net naar 2brothers gebeld voor een prop die wou een maat weten 40 of 42 of 45 mm nou heb ik geen iedee hoe groot de orgineelen is en of ik dan niet beter en andere kan bestelen voor in de toekomst? eenigste wat ik kan vinden is 1.6"x 2.5" die 1.6 is 40 mm dus weet even geen raad!

Net nog een x gebeld en het word tijd dat ik er is n x langs rij :) hij had verschillende mooie props liggen moet er alleen en ander busje op maar dat kwam wel goed zij de ze! mooi

... Kan het niet zijn dat op de zender het gas kanaal op reverse stond? Dan gaat de motor of servo de andere kant op dan je verwacht.
Reversen van een functie/kanaal werkt niet, het verwisselt de positie van links en rechts, van geen-gas en vol-gas. Draairichting van motor zal niet veranderen.

... 2 draden wisselen en de motor loopt de andere kant op. ...
Ik schrijf er meestal uitdrukkelijk bij twee motordraden (borstelloos: willekeurig 2 van de 3 motordraden) en ook nooit de accudraden verwisselen/ompolen. Bij mijn eerste berichten deed ik dat nog niet, totdat iemand ... :(

Schuurtje in de romp

Hallo iedereen,

Ik heb de laadste sints een tijtje,al redelijk veel gaan vaaren en na een klien probleempje met HALLO de draad van de ontvanger die los zat.

Nu stel ik vast dat er iets te veel water in de romp ligt( een klein pasje ipv een paar druppels),dus na een inspectie beurd van de romp zie ik een kien scheeurtje ter hoogte van eind vloedkanaal en de neus van de romp. :confused:

Mijn vraag is:mag ik dat gewoon met hars of epoxy of met glasvezel?

En hoe gestel ik dat het het best(ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt) dus is iedere tip welkom.

Greetz Olivier

Reversen van een functie/kanaal werkt niet, het verwisselt de positie van links en rechts, van geen-gas en vol-gas. Draairichting van motor zal niet veranderen.

Ik schrijf er meestal uitdrukkelijk bij twee motordraden (borstelloos: willekeurig 2 van de 3 motordraden) en ook nooit de accudraden verwisselen/ompolen. Bij mijn eerste berichten deed ik dat nog niet, totdat iemand ... :(

Als de regelaar een vooruit en achteruit heeft, zal bij een gasstick die in het midden staat bij neutraal gas, zoals bij veel gewone boten het geval is, het reversen van het gaskanaal wel degelijk vooruit en achteruit verwisselen. Duw je de stick dan naar voren, dan gaat de boot ineens achteruit, en andersom. En dan maakt het volgens mij niet uit of het nu brushless of brushed is, ook bij brushless kan de regelaar, mits voorzien van achteruit, de draairichting omkeren.

Bij een regelaar met alleen vooruit, of waarbij de gasstick naar beneden moet staan, zoals bij een helicopter bijvoorbeeld, is het effect inderdaad anders. Vaak hebben speedboten geen achteruit, maar soms ook wel, om bijvoorbeeld uit het riet te kunnen komen, of om te kunnen remmen. Geen idee of dat voor deze boot ook geldt, indien de boot geen achteruit heeft, hebben ze in de fabriek een foutje gemaakt met aansluiten van de motor.

Aha, een regelaar met voor- en achteruit, ik had niet in de gaten dat je dat bedoelde. Je antwoord bevreemdde me ook: Hij weet toch beter dan dat? Zal wel niet helemaal wakker geweest zijn of zo. Ha, iemand anders was blijkbaar niet helemaal wakker :mrgreen:
Als de regelaar een achteruit heeft, of als de motor verkeerd draaide, is het ook niet vreemd dat de elco het loodje legde. Elco mag niet verpoold worden.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel eens niet helemaal wakker, maar in dit geval komt het omdat ik oorspronkelijk uit de botenwereld kom, dan denk je vooral in regelaars met ook een achteruit. Geen idee of deze boot ook een achteruit heeft, dat kan ik uit de openingspost niet direct opmaken. Dan zou ik wat moeten googelen op de naam van de boot.

Die opgeblazen elco was trouwens bij een andere boot. ;)

Ik heb de handleiding effe door gesnuffelt en voor zo ver ik weet zit er geen achteruit op. Wel een automatische rem die ik aan en uit kan zette dus ging voor mij de revirsen van mijn kanaal niet werken. Toen dus getest met de motor 2 van de 3 omgewisseld en toen liep hij de goede kant op!

Ik had hier wat op het forum rond gesnuffelt over RTR booten :D maar goed dat ik de flexass dr uit heb gehaald die was dus kurk droog!! lekker ingevet en trug gezet. Toen alle schroefjes en moertjes na gelopen de helf zat maar net hand vast! Als ik dus zo was gaan varen was de hele zooi in de soep gelopen. Bedankt mensen !! :):D

Ik vaar trouwens op 2x 2s lipo 4000 mah 50c zou de proboat hier een beetje op vooruit gaan? En wat zijn dan de tunings opties??

Owja en nog een vraag. heb een maxxtrax 680 lader met verschillende programmas om mijn accu's te laden. weet niet of ik het gwoone charge programma of balance charge moet gebruike?? volgens mij altijd de balance charge maar weet t niet helemaal zeker.

LiPo balance charge.

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro RB

Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders, en er kan iets meer fout gaan. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

Meer nuttige videos voor modelbouwers door Bruce, op dit moment 130 stuks
https://www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos

Alle 4-knops laders hebben dezelfde bediening

LiPo laden

LiPo's

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dat is nuttigen informatie super. Er is nou veel duidelijk geworden over de lipo!!
En goeien filmpjes over de lader, kan niet meer mis gaan nou!

hallo allemaal

Gister middag de propeller binnen gekregen. :D gemonteerd en gaan varen bij een plasje bij ons in de buurt. Wouw dat er meer vaart in zat dan in een speelgoedbootje had ik wel verwacht maar zo.... :D:D Eerst een paar rondjes bij de kant en toen liet ik hem het water over gaan op de trug weg tog effe voll gas proberen en toen hij net over de midden was ging die over de kop en een klap ik denk daar gaat i!! Meteen de kleren uit en mn bootje redden hahaha valt nie mee zwemmen met je BJ bovenwater haha. gelukig goed afgeplakt en de schade was beperkt! thuis alles droog gemaakt en de as weer in het vett gezet.

Van morgen weer naar het water toe nou was het iets rustiger vaar met 2x 2slipo 4000mah in serie maar hij loopt goed zeg weet niet hoe hard maar heb hem zo naar de overkant das tog 150 meter schat ik. Toen begon hij dieper te varen in het water en merkte dat er iets mis was was de waterkoel slang van de motor af dus die spooot de boot vol water :S accu's nat verder nix gek genoeg. Heb die radiobox dr ook nog in zitte en die is waterdicht gelukig!

Nou alles uitdrogen en klaar maken voor vanavond hoop dat het mooi rustig is.

Bedankt allemaal voor de tips en info!!

Volgende vragen zullen spoedig komen heb het vaar virus te pakken!! :D

Dat klinkt als een spannend jongensboek. Al is er al veel over een zwemmende redding geschreven :-) (Dus dat ga ik niet herhalen). Zou leuk zijn mocht er nog 'ns een filmpje volgen...

zo net weer wezen varen, mijn vriendin wat foto's gemaakt:

388081_498546836825438_978787166_n.jpg

Back