He he ik heb eindelijk een nomale winkel gevonden waar ze nichroom draad verkopen... Ik weet niet of dat voor gebruikers van dit forem ook geldt maar ik heb best lang moeten zoeken. Voor 30M-0.2dik betaal ik iets rond de 8 euro... Is dat veel? mijn bedoeling is het als ontsteking en recovery te gebruiken... iemand nog tips? of heeft iemand het al eerder gebruikt en alleen maar nadelen ondervonden, dan hoor ik het graag...
Hoi Rip Je kunt het best gebruiken voor de ontsteking. er zijn wel een paar nadelen aan. het soldeerd wat lastig en als je een zekere verbinding witl die het op het veld ook doet, moet je de boel super goed controleren. plus dat dit soort ontstekers een flinke stroom vragen om voldoende heet te worden. Dit is ook de reden dat ze bijna niet meer worden gebruikt. Bij de Estes motoren krijg je overigens de ontstekers en de andere motor leveranciers hebben passende ontstekers voor de motoren. Als je de uitdrijflading van je electronica wilt activereren met een nich draad dan moet je een flinke accu mee slepen. Een 9 volt blokje wat ik normaal aan boord heb van mijn raketten zal denk ik niet voldoende zijn. Bijna alle motoren tot J zijn leverbaar met een Uitdrijflading en dan zou je ook gewoon zonder electronica kunnen vliegen. (geen uitdrijf lading nodig) succes met bouwen
Dat solderen is het punt nog niet, er zijn meerdere verbindingsmogelijkheden. over de stroomvoorziening had ik nog niet zo nagedacht, ik ging er een beetje vanuit dat een 9v battery het meest logische was vanwege het voltage ten opzichte van het formaat. Welke spanningsvoorziening vliegen jullie mee? Of moet ik meer over de grens gaan denken...(m.a.w. bestellen in USA) De nichroom draad heb ik in eerste instantie om mee te expirimenteren... I k probeer af en toe het wiel op nieuw uit te vinden, dat is niet altijd goed, maar geeft altijd een frisse kijk op de zaak. En af en toe nieuwe ideeën. Ik wou namelijk proberen twee technieken samen te voegen. wat betekend een recovery op gas ipv kruit. ik heb in het verleden veel geëxpirimenteerd met fotorolpotjes. en die tot genoegen en ongenoegen laten ploffen. Wat me hierbij opviel is dat er amper een vlam ontstaat, er is wel een vlam, maar als je knippert met je ogen heb je hem gemist en er is nouwelijks warmte ontwikkeling. En aangezien ik nergens een timerschakeling kan vinden met vonk-ontsteking wou ik dat met nichroom eens proberen... Jan Hein mijn dank is groot, ik kom nog niet zolang op dit forum, maar heb intussen heel veel van u geleerd, dank u p.s. Ik zoek nog een plaats om snuffelstage te doen, weet iemand iets wat raket gerelateerd is?
Hmm, snuffel stage. In Delft kan ik je wel aan wat contacten helpen. Leiden weet ik wat mensen die je mogelijk verder kunnen helpen. (fokker) Hoogeveen (Fokker /stork ) ken ik ook wel iemand. Baikonour heb ik ook contacten , mogelijk een beetje verweg lol Laat even weten waar je ongeveer woont dan zal ik mee denken of ik wat leuks raket gerelateerd weet. Voor wat betreft Nichroom draad. Daar moet je een flinke stroom door heen sturen wil je motor starten.(het draad moet voldoende heet worden) op de grond s dat niet zo'n probleem maar in de lucht is dat iets lastiger. en kun je eigen lijk niet veel meer dan een 9 volt blokej mee slepen. Een dikkere accu weegt ook gelijk heel veel meer en lipo's kunnen wel maar zijn weer redelijk duur. Zo las ik al vermelde hebben de meeste motoren een uitdrijf lading die de parachute uit de raket gooit op het hoogste punt. Heeft de motor dat niet dan moet je met electronica vliegen. Zoals een timer hoogte meter of een hellingshoek meter. Als je dat doet kun je het beste ,simpelste een beetje buskruit gebruiken met een goede ontsteker. Nadeel van zelf maken is hier dat als het niet 100% werkt je raket de grond in gaat en dat kan de bedoeling niet zijn. Onderdelen voor je raketten in de States bestellen moet je voorzichtig mee zijn. Veel wordt er bij de grens tegen gehouden en dan mag je van geluk spreken als je je spullen nog krijgt of je geld terug.
8 euro voor 30 m draad vind ik hardstikke veel. Kijk eens bij de Welkoop naar een klein rolletje schrikdraad, dat is tegenwoordig een touwtje met daarin dunne (tot 0.15 mm) rvs draadjes. zo heb je voor een paar euri honderden meters draad. kijk wel uit dat je niet per ongeluk het koperen draadje pakt wat sommige fabrikanten er ook in verweven...... Sjors.
Hoi, Tip: Bewaar de sluitingen van vuilniszakken, diepvrieszakken enz. Je weet wel die langestrips met een metaaldraadje er in. Haal voorzichtig het papier er af. Knip op lengte. Vouw dubbel. Draai het boven stukje, ongeveer 3mm met een tangetje een halve slag. Zodat je een lusje krijg. Aftellen... en hoppa... Een draagbare starthulp unit, tegenwoordig voor niet te veel geld overal verkrijgbaar, doet wonderen. Heb er zelf ooit één voor 15 Euries bij de Liddle gekocht. Doet het nog steeds perfect. Groeten, Henk SWT http://www.swtrocketry.com
Ik heb hier ook nichroomdraad liggen, 0.2mm van eurofysica, maar dat gloeit mooi hoor in mijn ogen. 1,5 volt batterij maar misschien dat jullie het niet snel genoeg vinden? Ik heb het uitgetest met een kabel van een paar meter, dan is een 9 volt blok niet genoeg, maar op kort afstand werkt het wel. Je kan het inderdaad niet zo vaak doen. Het zou mooi zijn als je een tijdelijke stroomboost hebt. 12V loodaccu btw betekent direct roodgloeiend en doorgebrand. En die heeft mij 7.5 euro gekost
12 volt is prima voor deze oplossing. Als je draad gelijk lekker heet is dan heb je een directe ontsteking. door branden vna de draad maakt niet uit. druppels gesmolten ijzer draad zijn een perfecte manierr van warmte overdracht.