Neuswiel monteren op telemaster 70 ipv sleepwiel

• Topicstarter Topicstarter Eddy_Coins
  • Startdatum Startdatum
E

Eddy_Coins

Guest
Hoi.

Ik vlieg nu met een Telemaster van jamara.
Het probleem is dat hij bijna niet taxiet zonder voorover te kiepen.
Nu ben ik van plan om het landingsgestel naar achteren te verplaatsen en een meesturend neuswiel eronder te zetten.
qua gewicht moet het geen enkel probleem zijn. vleugel zat en power meer dan genoeg.
heeft er misschien iemand ervaring mee?
Lijkt me wel een hele klus gezien het feit dat de hele bodem verstevigd moet worden.
alle tips zijn welkom!

Eddy_Coins zei:
Hoi.
Het probleem is dat hij bijna niet taxiet zonder voorover te kiepen.

Eddy,

Ik zou in plaats van een neuswiel het hoofdlandingsgestel iets meer vooruit zetten, voorover buigen of zelfs grotere wielen gebruiken. Zal minder moeite kosten dan een neuswiel inbouwen waarbij je uiteindelijk toch ook het hoofdlandingsgestel een andere plaats (meer naar achteren) zal moeten geven.

Een Telemaster is uiteindelijk van origine een taildragger. Ik ben er nog geen enkele tegengekomen met een neuswiel.

Stevo

is mischien domme vraag van mij, maar heeft U redelijk hoogte bij het opstijgen ( nog op de grond tijdens het taxieen )

hoogte is prima.
Het probleem met de tail-dragging is dat hij bij een beetje zij-wind meteen dwars gaat. tijdens corrigeren gaat hij meteen rollen als hij van de grond komt. Eigenlijk kan ik alleen recht in de wind opstijgen.

dit zal u met een neuswiel ook hebben, dit is beetje de eigenschap van de telemasters .
ik had een 240 , en deze had het ook

de bouw is begonnen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de ervaringen.

Hallo Eddy,

Ik heb een Ibis omgebouwd naar kist met een neuswiel. Ik noem hem Mod-Ibis. Dat is prima gelukt en het vliegt en land goed.
Het hart van de wielen van het landingsgestel heb ik ietsje achter het zwaartepunt gelegd. Ook moet je er voor zorgen dat de kist niet voorover hangt, door een tekort neuswiel, anders krijg je de kist wat moeilijker van de grond. (Een heel klein beetje achter over laten hellen dus).

hier is het uiteindelijke vervolg....
Het landingsgestel naar achteren geplaatst.
meteen een mooie radio-plaat gemaakt en netjes geplaatst.
Neuswiel gemonteerd met besturing enz enz.
Met alles gemonteerd en klaar om te vliegen naar het veld.
bleek dat het oude neuswiel (komt uit een oude charter) toch te veel speling had.
Dus ik naar de winkel voor een nieuwe.
daar heb ik een prachtig neuswiel gevonden.
er zat wel nog wat aan vast.. een complete calmato haha
ben ik meteen overal van af.
Nu staat mijn telemaster 70 leeg boven in de kamer.
dus... als er iemand interesse in heeft. Hij is ook weer gewoon om te bouwen tot tail-dragger.
:wink:

na 1,5 jaar heb ik mijn telemaster weer eens uit het rek gehaald.
Dat hele neuswiel-gedoe was dus geen succes.
Ik heb nu het landingsgestel iets naar voren geplaatst waardoor hij nu niet meer zo snel naar voren kiept bij taxieen.
ik hoop dat het zaterdag mooi weer is. Dan kan ik 'm weer eens uitproberen.

Theo Coenen heeft een connectie die misschien nog wel telemaster freessets levert.
Vraag het hem even....

Setup

Iemand een idee van een setup voor een telemaster van +/- 200cm span. Heb hem van een 180cm plan een beetje groter gemaakt.
Gewicht zal rond de 2,2 kg incl batterijen uitkomen. Wil hem gaan vliegen met een 6s.

Alvast bedankt,
Agusta

Flyware Max F-6 op 3s lipo en een 12x6 prop je zit dan op ongeveer 40 ampere.

Die motor had ik er in elk geval opzitten toen nog met Nimh....

Span van 2 meter en een vlieggewicht van 2,2 kg met 6S accu's? Moin, moin...

Een ander ervarinkje met een goed setupje... naast die van TC...
M'n Rascal 40, span 180cm had (want de kist is in wederopbouw) kort (want met ietwat 6 vluchten was het standje heipaal) en vloog prachtig (totdat ik meende m'n Evo 9 anders te moeten programmeren) op 6S 5300mA GensAce pakketten.

Motor is een HK Turnigy L5055A, 290 grams.
Prop 14 x 10 (met grotere props in het verschiet.. 15 x 10 etc).
Gaf ± 3,5 kg trekkracht aan de vishaak statisch. De Rascal vloog hierbij als of op rails.
Deze kist was fabriek af ARF behoorlijk licht gebouwd. Hoort op 3S aandrijving al te kunnen vliegen... (of op een brandstoffertje .40)

Gezien ik zweversleperij in gedachte had en zo ook een zeer, zeer lange vliegduur, trof ik deze motor bijkans aan bij HK. Hoewel de motor de fabrieksopgave/specs niet haalt in het eCalc orakel, is het voor het geld toch een prima aandrijver. Ik zat ook bij Dualski en EMax te kijken, Hacker etc...

Op de plank heb ik nog een zeer krachtige Scorpion s4020-16 buitenloper liggen. Totale zelfverwennerij... Die is puur bedoeld als clubtoupetten verwijderaar...
Gr Bas

Tip! Start eigen draadje! Bouwverslag of Electrovliegtuigen... Foto's erbij etc. Komt er veel meer los. Zeker weten!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de berichtgeving.
Ik ga misschien wel een nieuwe draad openen bij de elektrovliegtuigen. Probleem is waarschijnlijk zoals bij velen, de tijd hé.

Back