neus afzagen

• Topicstarter Topicstarter Luc
  • Startdatum Startdatum
L

Luc

Guest
Ik heb een alpina 4001 gekocht en wens deze te converteren naar electro.
Wat is de beste manier om de neus van de gfk-romp te zagen ? Hoe bereken ik de instelhoek ten aanzien van de romp ?

Op een goede cirkel zaag kan je perfect een neus er af zagen.
je moet wel een goed zaagblad gebruiken.
En blad met vlak om en om tanden.
Dan leg je de romp precies horizontaal en haaks.
En zagen met die boel.
Als je 2 graden motordomping wil zet je de zaag 2 graden scheef.
Dit is het makkelijks.
Als je geen zaag heb, doe het dan met de dremeltol met een dun slijpschijfje.

Slijp iets te weinig van de romp.
Lijm dan je motorschot op de juiste plaats, dan de romp afschuren tot het schot zonodig.

ik vind het echte zonde om de neus van een zwever af te zagen, maar ja het is Uw keuze, ikzelf zou een mal maken met de vorm van de romp
heb er zo liggen, en hou ook rekening met de diameter van de spinner,

Dank Bertus en Simen voor de reactie. Ik denk dat ik zal dremelen, motorspant plaatsen en vervolgens afschuren.
Ik heb nog één vraag : Wat is de horizontale as van de romp waarop ik de instelhoek bereken. Ligt de romp evenwijdig met haar horizontale als ik de romp op een vlakke tafel leg, is het de as die evenwijdig loopt met de stabilo, of steekt het allemaal niet zo nauw ?
Simen : ik ben geen ervaren bouwer en weet niet hoe je een mal maakt van de romp. Het idee spreekt me wel aan. Als je me hier informatie over kunt verschaffen of kan doorverwijzen naar een bron, graag !

Spijtig kan ik geen foto opsturen van zo een mal, indien U wilt kan ik wel deze eens doormailen. Voor een gedacht te krijgen wat ik bedoel, moet U eens kijken op de site van www.scorpio.it
U neemt dan de bouwbeschrijving van de condor magic 2.9, en daar staat een foto van zo een mal.

Simpel gezegd is horizontaal hoe het vliegtuig in de lucht vliegt.
Als je een lat onder de vleugel legt, van de achter lijst naar voorlijst zeg maar.

Kan je van daar uit werken

Over het algemeen staat het stabilo op nul graden.
Instelhoek vleugel rond de 1 a 2 graden positief.

Motor een graad of 4 negatief ("naar beneden") en zon 3 graden naar rechts.

Op romp aftekenen waar de gewenste spinnerdiameter zich bevindt. 38mm, 42 en 45mm zijn veel voorkomende maten, hang mede samen met de gekozen motor (diameter)
Romp afzagen met whatever, dremel of ijzerzaag, met een ruime marge.
Motorspant inlijmen, motor plaatsen, tussen romp en spinner stukje schuurpapier en schuren maar, perfect pas.

Groeten,
Gerben

Dank allemaal voor de reacties. Ik geraak er wel uit.
Nog even off topic : die condor magic is volgens mij hetzelde vliegtuig als de last down xl van Staufenbiel, alleen een beetje anders aangekleed en een pak duurder.

inderdaad, zijn allen ong. dezelfde , hoort er ook nog bij ,de SOLUTION van SIMPROP, worden waarschijnlijk allemaal bij dezelfde fabrikant gemaakt, zelfs vele onderdelen zijn gelijk.
Bij de last down xl, zijn er wel klachten over de vleugelaansluiting op de romp ( staat open)
Bij de condor is de kabine een slap plastiek spul.

Heb zelf een last down xl gehad, en heb nu een last down xxl, telkens electro. Beide vliegtuigen vind ik geweldig. In beide gevallen sloten de vleugels perfect aan op de romp. Misschien ben ik bij de gelukkigen.

Ben ook van plan om een zwever om te bouwen naar elektro nl de Satyr van S2G , ik vraag me af hoe maak ik het motorschot ? uit welk materiaal en hoe maak ik het vast in de romp?

Back