Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Met dank aan onze admiraal :wave:wave heb ik weer een stapje gezet. Het boegbeeld in wording.

De CNC frees is bij mij wel een onmisbaar stuk gereedschap. Trouwe volgers weten dat ik daar al veel mee heb gedaan. En ook nu het boegbeeld.

20250412_135833.jpg

20250412_141312.jpg

Hier nog onbewerkt
20250412_162207.jpg

En hier na een eerste bewerking geplaatst
20250412_170334.jpg

Morgen maar weer verder. prettig weekend.

Met dank aan onze admiraal :wave:wave heb ik weer een stapje gezet. Het boegbeeld in wording.

De CNC frees is bij mij wel een onmisbaar stuk gereedschap. Trouwe volgers weten dat ik daar al veel mee heb gedaan. En ook nu het boegbeeld.

Bekijk bijlage 615258

Bekijk bijlage 615259

Hier nog onbewerkt
Bekijk bijlage 615261

En hier na een eerste bewerking geplaatst
Bekijk bijlage 615260

Morgen maar weer verder. prettig weekend.
Netjes hoor, Hans. Geeft zo nieuwe dimensies aan de modelbouw.
Gr. Peter

Hij is zover klaar en geverfd. Ik heb nog even getwijfeld om hem.wat forser te maken en wat hoger te olaatsen, maar Blom heeft hem zo getekend dus ik laat het zo. Ik ben er tevreden mee.

en blij dat we weer in de lucht zijn..
Vrolijk Pasen iedereen.

Groet hans
Bekijk bijlage 615672
Ik zou de leeuw zeker niet forser maken Hans, voor een boegbeeld is het een heel mooie maat:thumbsup: (en voor jou ook een vrolijk Pasen)

De hoofdtouwen hebben de neiging te gaan draaien naar mate ze verder van de mast zitten.
Ik heb al van alles gedaan, de touwen laten uithangen voordat de talreep gemonteerd werd. De talreep geen draaing te laten hebben.
Zelfs al eens geprobeerd een hoofdtouw 1 slag te geven.

Maar dat maakt het vaak erger. Nou lijkt het me ook ergens lohisch dat de jufferblokken zich wat richten naar de kracht. en die is richting de mast.
Dus ik denk dat ik het zo maar laat. Het stoort niet echt.

20250421_180422.jpg

20250421_180402.jpg

Ik had het probleem van het draaien van het touw ook bij mijn Bounty.
Toen heb ik touw doordrenkt met verdunde houtlijm en in de goede stand laten drogen. De lijm zie je niet meer en het touw is stijver geworden en draait niet meer.
Dat deed ik ook vaak. Houtlijm heeft hier een voordeel wat tevens ook een nadeel is. Omdat het een ietsje krimpt komen de touwen wat strakker te staan (= voordeel), maar als je een vrij hangende draad hebt die je iets wil laten doorhangen om het natuurgetrouw te laten ogen, dan gaat het een beetje krullen. Dat is dan weer een nadeel.
Ik maak het touw tegenwoordig stevig met schellak.
Schellak is een product wat waarschijnlijk binnenkort in het assortiment van Kolderstok komt.

Back