Multi switch

Heeft iemand ervaring met

CTI Funktions-Wahlschalter 4x2 functies schakelmodul FW4x2

Ik wil hier mee 8 elektra motortje apart van elkaar vooruit en of achteruit laten draaien

Helaas is deze schakelaar daar niet geschikt voor. Met deze schakelaar kan je 4 kanalen omschakelen. Dat wil zeggen 4 ontvanger uitgangen, het maakt niet uit welke kanalen, kan je overschakelen naar andere servo's of regelaars.
Bijvoorbeeld:
In stand uit worden de kanalen 1 t/m 4 doorgeschakeld voor de besturing van een autootje of een boot.
Met een extra kanaal (b.v. kanaal 5) schakel je om. Dan gaan de kanalen 1 t/m 4 naar de besturing van een kraan die op de auto of de boot staat.
Je kan er dus niet zo maar 8 motortjes mee besturen. Als je dat wilt doen komt er heel veel meer bij kijken. Daarbij kan je er steeds maar 4 tegelijk bedienen.

Ik vermoed dat @Theodoorn vier schakelaars ter beschikking heeft en met deze module de functies daarvan omschakelt.
Ik begreep dat het voor o.a. stempelpoten is bedoelt en nog vier andere functies.
Deze module schakel je middels een multiswitch om, welke negatief schakelend is.
Van CTi zelf of bijvoorbeeld een uitgang van een Beier module.

Wel heb ik een twijfel, of dit goed en veilig zal werken met regelaars, die geen goede failsafe hebben!
Het is niet duidelijk omschreven, of er bij de in-actieve stand nog een puls word gegeven vanuit deze module.
Zo niet, dan kunnen goedkope regelaars spontaan gaan reageren en dus de motoren laten draaien!
Met alle gevolgen van dien.

Ernst,dank voor jou uitleg zoals jij in jou voorbeeld schetst klopt het dan toch dat ik 4 elek motortje voor en achteruit kan laten draaien

Ja en nee.
Je kan 4 motortjes bedienen maar niet rechtstreeks met die schakelaar. Voor elk motortje heb je een regelaar nodig en eventueel een accu. Als de motortjes maar weinig stroom gebruiken kunnen het kleine regelaars zijn en kan je makkelijk 4 motortjes vanuit één accu voeden, misschien wel alle 8.
Het enige wat die schakelkaar doet is het stuursignaal afkomstig uit de ontvanger omschakelen. Zo kan je 4 servo's of regelaartjes besturen met 4 kanalen van de zender. Als je met een extra kanaal die schakelaar omschakelt kan je 4 andere servo's of regelaars besturen.
Let wel op dat wanneer je omschakelt 4 van de 8 servo's of regelaars geen stuursignaal meer krijgen. Veruit de meeste regelaars stoppen dan direct en de motor stopt met draaien. Maar omdat de stuuringang van de regelaars "open" is zal die gevoelig kunnen zijn voor storingen. De regelaar zou onder de meest ongunstige omstandigheden rare dingen kunnen doen. De motor zou zo maar kunnen gaan draaien. De kans is heel klein maar het is niet onmogelijk.

Back