motor vastzetten pure ten alpha

weet iemand hoe je de motor van een pure ten alpha makenlijk vast kan zetten? en het liefst zo dat hij niet los trilt heb ik nu wel gehad waardoor mij versnellingbak het hoekie om is :(
 
Roelof zei:
En ringetjes onder de kop van de schroeven.

Wat voor ringetjes? Onderlegringen of tandveerringen (groot verschil)...

Heb net bij mijn CEN zitten kijken, daar zitten standaard onderlegringen tussen de kop van de inbisbout en de bodemplaat... Dit kan in principe nog "schuiven"... Tandveerring zou misschien beter zijn... Maarja hij zit goed vast, dus...
 
Je hebt er meerdere:
- Onderlegringen (vulringen); helemaal rond
afb3631.jpg

- Veerringen zonder tandjes; een onderlegring die aan één kant open is en ietwat uit zijn verband gebogen is
afb3632.jpg

- Veerringen met tandjes; helemaal rond met tandjes aan de binnenkant
afb3633.jpg
of helemaal gekarteld (kan ik zo gauw geen plaatje van vinden).

Onderlegringen (of vulringen) zorgen voor een grotere 'grip' van de schroefkop. Veerringen zorgen voor meer grip van de schroefkop op het uiteindelijke materiaal. Door de 'verende' tandjes krijgt de schroef weerstand waardoor hij minder makkelijk loskomt.

Onderlegringen zijn bijvoorbeeld erg makkelijk als je gaatjes hebt in plastic (lexan body) en je schroefkop is maar net iets groter dan het gat blijkt te zijn. Ringetje ertussen en je schroefkop heeft ineens veel meer plastic onder zijn kop en dus meer grip.
Onderlegringen worden ook gebruikt bij je gloeiplug. Deze heeft een iets andere functie, namelijk zorgen voor een betere afdichting tussen de cilinderkop en de gloeiplug. Omdat deze ring van relatief 'zacht' materiaal (koper bijvoorbeeld) is gemaakt zal hij zich een ietwat laten vervormen en aanpassen aan eventuele oneffenheden (een vuiltje eronder). Het eindresultaat is dus een betere afdichting. In de professionele wereld worden dit soort ringetjes dan ook niet hergebruikt na het loshalen maar wordt iedere keer een nieuw ringetje gebruikt.
Veerringetje zorgen er in principe voor dat een schroef 'vaster' komt te zitten (en niet meer zo makkelijk lostrilt). Dat is wel afhankelijk van een aantal factoren waarvan de belangrijkste de grootte van de schroefkop in combinatie met de grootte van de ring is. En het materiaal waarvan de veerring is gemaakt is natuurlijk ook van belang; het mag duidelijk zijn dat een plastic veerring minder stevig is dan een stalen...

Alhoewel ook wel combinaties gebruikt worden (eerst een vulring, dan een veerring), heeft deze combinatie minder effect omdat de veerring in principe alleen maar de schroef en de onderlegring 'vasthoudt'. De onderlegring kan nog wel 'bewegen' op zijn onderkant en daardoor het geheel laten lostrillen. Beter is dan om de combinatie te maken van veerring, onderlegring en dan weer een veerring. Maar dit wordt meestal wat wankel (en dik).
Er zijn ook kant en klare combinaties van veerring en vulring en ook boutjes met veerring in de handel (veel gebruikt bij computers) maar die zijn minder geschikt voor modelbouw omdat de kwaliteit daarvan niet zo best is (mindere metalen i.p.v. staal).

Kortom, gebruik een veerring als je een schroef vast wilt zetten, gebruik een onderlegring als je een schroefkop meer grip wilt geven.
Gebruik geen veerring bij taps toelopende gaten (zoals in de bodemplaat) omdat dit in de meeste gevallen te dik wordt en de schroef niet meer helemaal verzonken is. Dan is locktite een betere oplossing.
Gebruik veerringen ook voorzichtig bij schroeven in kunststof omdat de weerstand van de veerring je ertoe kan overhalen om de schroef te los te laten zitten of juist zo vast te willen draaien dat je de schroefdraad kapot trekt.

Bovenstaande komt uit eigen ervaringen en is niet technies, wetenschappelijk of anderszins onderbouwd :)
 
heb zitten denken om de onderleg plaat er tussen uit te halen en dan de motor rechtstreeks op de bodemplaat vast te schroeven maar ik moet nog ff kijken in hoeverre dat haalbaar is. of heeft iemand hier al ervaring mee?
 
ik denk dat je dan zit met de overbrenging, als je de motor en dus ook de clutchtbell lager zet heb je geen goede aansluiting meer op de spurgear. het zal vast wel gaan, maar dan moet je of nieuwe gaten gaan boren in je bodemplaat of aan de haal gaan met motorsteunen en zit je je motor dus weer te verhogen en ben je weer terug bij af...
gaten boren is dan dus wel een optie maar dan weet ik niet of het lukt qua overbrenging

groeten, thomas
 
yustmenl zei:
klopt ik moet hem dan wel uitlijnen met behulp van onrlegringen of iets maar dat is zo moeilijk nog niet lijkt me.

Met onderlegringen er tussen gaat de boel weer een beetje schuiven... Als de motor goed vastzit aan de tussenplaat en die tussenplaat zit weer goed vast aan je bodemplaat dan staat de motor als een huis.

Mocht je wat willen kliederen met loctite, heb de fles moer/schroef borger thuis staan.
 
Back
Top