Motor op de vleugel.

• Topicstarter Topicstarter Ruud Vollebregt
  • Startdatum Startdatum
R

Ruud Vollebregt

Guest
Hello,

Op mijn zwever wil ik boven de romp en op de vleugel een electromotor plaatsen.
Deze word waarschijnlijk met een duw propellor uitgevoerd.

Nu moet ik hier zelf een motor steun voor bouwen en type motor bepalen.
Mij vragen zijn nu:

1. Hoe bereken ik de type motor.
2. Voor het maken van de steun moet ik de motor dan nog in een
bepaalde hoek plaatsen.
3. Wat is beter een duw of trek propellor.

mvg.
Ruud

Hello Gerben,

Het merk is mij niet bekend, (overgenomen)
Hij is 1.1 mtr. breed en weegt ongeveer 900 gram.

groetjes,
Ruud

Ik zou een trek prop nemen op de een of andere manier maakt een duwprop meer herrie.Hoe dat het kan daar snap ik nix van.
Maar ik heb een zagi gehad met een mega 16/15/2.
Daar klaagden ze op de club over de herrie.
Maar ik vlieg met een grote zwever met de motor bovenop dus het werkt goed ik heb de motor wel achter over gezet.
afb1135.jpg

Je heb wel verlies met de motor boven op.

Off topic, maar de reden waarom een Zagi met duwprop zoveel herrie maakt is niet omdat het een duwprop is maar omdat de schroef kort tegen de romp draait en door de luchtverplaatsing aldaar (turbulentie) maakt dat ding lawaai, probeer maar eens om die motor van je Zagi een centimeter of 2 naar achter te plaatsen, dan hoor je 'm bijna niet meer.

Kris

Dat een duwprop meer herrie maakt is niet waar. Dit gebeurt bij de Zagi en andere aanverwante modellen doordat de prop vlak langs de achterlijst draait. (verstoring van de al verstoorde lucht) Als de prop vrij zou draaien dan zou deze net zoveel lawaai maken als een prop in de trek configuratie.

is dat niet heel erg zeurderig bertus? klagen over een electro toestel ?
zijn ze zo streng bij jullie op de club en vliegen ze daar ook brandstof of helemaal niet ?

Goed,

Motortje heb ik genoeg en duw of trek prop kan ik testen.
Maar hoe moet ik de hoek van de motor instellen.

mvg.
Ruud

O de achter lijst verstoord de lucht dus.
Oke weer wat geleerd.
Of ze bij ons op de club zeuren dat val wel mee.
Maar het was een snerpent geluid.

De hoek Ik heb er al een foto opgezet van mijn zwever.
Zover zou het niet hoeven denk ik.
maar dat hangt af van wat voor motor je erop zet.
Als hij harder trekt wil de zwever meer voorover en moet de motor meer achterover.
Ik vind je zwever ook erg zwaar.
Maar ik weet niet hoe hij eruit ziet dus.

gerard_nl zei:
is dat niet heel erg zeurderig bertus? klagen over een electro toestel ?...
In dit geval niet, het is echte vervelende t****gherrie, een duwprop die zo dicht langs een achterlijst loopt. Doet gigantisch afbreuk aan het elektro-vlieg idee.

Ja Ron dat klopt ik heb hem gemeten hij zat ruim onder de limiet maar ik ben er wel mee gestopt,ik vond het ook een rot herrie.
Wat ik een keer op een filpje heb gezien dat is een grote zwever met ook een klapwerk.
Die maakte ook zo'n herrie.
Ik denk dat daar het geluid op de vleugel weerkaatste.
het was een electro van 10 meter.
Hij had een duwprop van daar dat ik dacht dat het niet aan de achterlijst lag maar dat alle duwproppen zo deden.
Want bij mijn 6 meter zwever hoor je dat niet.

Pfff, zou het erg bezwaarlijk zijn je op de vraag te concentereren?

Ruud, ik zou waarschijnlijk de motor in duwconfiguratie opstellen. Dit is wat makkelijker ivm uitklappen van de propellor vanuit stilstand. (deze kan dan niet tegen je motorsteun slaan)

Gewenste hoek van de motor schat op het gevoel in op een graad of 4 tov hartlijn romp.

Is die 900gram het vliegklare gewicht inclusief ontvangeraccu? In dat geval denk ik een vertraagde speed400 of 480 nog net kan. In combinatie met een 8cellige KAN1050 accu oid.

Gerben

Een klapprop naar achteren is wel lastig je moet het wel zo maken dat hij niet helemaal dichtklap.
Anders gaat hij niet open, of maar 1 blad.
Maar waarom moet de motor bovenop?
We waren juist bij dat electro in de romp kon, en dat we van die motorbokjes af waren, omdat die zo tegen hielden.

Back