Monteren servohoorntjes bij Hoogte- en Richtingsroer

Hoe doen jullie het plaatsen/voorbereiden van hoorntjes bij de hoogte- en richtingsroer zonder dat je het van een andere kant van de huid ziet.

Ik heb zitten oefenen op een kielvlak van de NXT, die ik toch verkloot had, maar het is zo kritisch.

Er zijn heel veel verschillende hoorntjes in de handel; het is onmogelijk om die vraag te beantwoorden zonder te weten over welk soort het gaat.
Er zijn ook hoorntjes waarbij het helemaal niet kan zonder dat je aan de andere kant iets ziet.

Eerst door de huid snijden en daarna pas door het schuim. Niet de huid aan de andere kant raken met het mesje. Schuim voorzichtig wegschrapen. Ruderhoorntje niet te hard aanduwen bij het verlijmen.

Ik maak zelf nog vaak de fout dat ik wigvormige hoorntjes in het sleufje duw, hierdoor ga je het hoorntje dus zien aan de andere kant.

Ik plak eerst schilders plakband op de plek van het hoorntje en teken hier de positie op af. Plak dan aan de andere kant doorzichtig plakband. Vervolgens insnijden op de afgetekende schilderstape met mesje. Dan schilderstape verwijderen en gesneden deel iets opwerken met klein vijltje. Hoorntje pasmaken.
Dan plak ik doorzichtig plakband aan beide kanten van de "snede" en ook aan de andere kant.
Nu kun je het hoorntje plakken met CA. Het plakband voorkomt aftekeningen van het CA. Daarnaast kan het CA niet op plekken komen waar je het niet wil of verwacht.
Wel direct het plakband voor uitdroging verwijderen.

Er zijn ongetwijfeld andere methodes, maar deze werkt voor mij.

Brian

Doorzichtig plakband op de onderkant is ook een goede tip Brian. Hiermee voorkom je dat de lijm door de huid lekt.

Overigens ben ik zelf geen fan van het vastzetten van ruderhoorntjes met CA. CA wordt bros na een tijdje, liever epoxy gebruiken.

Ik slijp een sleufje met de dremel
Vraagt een beetje vaste hand maar de breedte van het schijfje is gelijk aan mijn horntje
Daarna het schuim voorzichtig nog iets verder schuren tot de huid door het schuim zichtbaar wordt met een dun vijltje

Dan lijm ik hem in met epoxy

Zorg dat je nooit hard drukt want dan zie je het aan de andere kant

Bij de nxt gebruik ik geen ca meer. Het rohacel is te poreus. Bij het fijnere rohacel van de tweagle en de helios werkt het bij mij prima.

Misschien een beetje of topic maar ik had een vraag die wel in de lijn van dit onderwerp ligt.

Ik ben linkshandig en ga dus dadelijk ook gooien met links. Moet ik dan het richtingsroer andersom aansturen tov een rechtshandige?

Ik vond deze foto's van de snipe
1e5e1bd7299ecfa218f5fdaab9c20f2a.jpg

37d3772cc2ac0f2f883ffd16a5ba32a2.jpg

Als je hem toch nog moet maken is het idd beter om hem 'linkshandig' te maken. Heeft te maken met het weggeduwd worden van het roer bij lanceren.
Als hij al gemaakt is, hangt het een beetje van je techniek en werpkracht af (en de veerkracht) of je het zou moeten aanpassen. Ervan uitgaande dat hij pull-spring gemaakt wordt!

Hoi Bart, leuk dat je ook gaat slingeren[emoji106].

Als linkshandiger moet je het richtingsroer inderdaad plakken zoals je snipe plaatje laat zien. Dus van de voorkant gezien heb je het hoorntje aan de rechterkant. Het veertje drukt het rudder naar links en de servo trekt het naar rechts.

Hopelijk is het duidelijk zo.

Gr Brian

Misschien een beetje of topic maar ik had een vraag die wel in de lijn van dit onderwerp ligt.

Ik ben linkshandig en ga dus dadelijk ook gooien met links. Moet ik dan het richtingsroer andersom aansturen tov een rechtshandige?

Ik vond deze foto's van de snipe
1e5e1bd7299ecfa218f5fdaab9c20f2a.jpg

37d3772cc2ac0f2f883ffd16a5ba32a2.jpg
Ja. Je moet ook het richtingsroer omdraaien zodat de vlakke kant naat links staat

Dan zit ik nog met een dilemma,

Ik heb een smile besteld en nu zie ik op verschillende foto's dat men het hoogte roer of boven op de romp maakt of eronder hangt.

Wat is hier het voor/nadeel van en wat is de beste methode of is het gevoelskwestie ?

De vraag is wat je wil wanneer je stuurlijntje breekt, full up of full down :hammer:

Boven of onder maakt niet zoveel uit. Men zegt dat een stabilo onder minder in de airflow van de vleugel zit. Er zijn ook lieden die zeggen dat ie dan juist in de turbulentie zit.

De vraag is wat je wil wanneer je stuurlijntje breekt, full up of full down :hammer:

Boven of onder maakt niet zoveel uit. Men zegt dat een stabilo onder minder in de airflow van de vleugel zit. Er zijn ook lieden die zeggen dat ie dan juist in de turbulentie zit.

Van dat laatste is een video van Martin Kopplow. Kan video niet vinden helaas.

Back