Montageprobleem Saito .56 op Calmato

Ik ben net vol enthousiasme begonnen - eerst een paar keer bij de vliegclub gekeken en gevraagd om hun advies, en zo uitgekomen op een Calmato Trainer met Saito 4-takt (verplicht in Dordrecht).

Perfect advies gekregen bij Hobby-in vanmiddag, daar alles aangeschaft, en vanmiddag begonnen met bouwen.

Nu loop ik tegen een probleempje aan bij het inbouwen van de motor. Als ik hem op de al in de Calmato aanwezige motorsteun zet, komt de "gashendel" tegen een bout van die motorsteun aan. Dat lijkt mij niet lekker soepel lopen. De motor zal óf hoger (op afstandsboutjes of een stapel van 5 ringetjes, lijkt mij niet zo trilvast) of meer naar voren geplaatst moeten worden, tenminste naar mijn (beginners-) idee. Voor het laatste zou ik extra gaatjes moeten boren in de motorsteun - is dat wel een goed idee vanwege de stevigheid? Alle advies is van harte welkom!

UPDATE 22 juni
Gelukt! Gewoon de gaatjes in de motorsteun wat uitgeboord. Had ik ook zelf kunnen bedenken, maar als absolute beginner was ik hier wat onzeker over :oops: De stuurstang heb ik 180 graden omgebogen, dat ziet er volgens mij nu ook netjes uit.

Alles ging verder soepel met de bouw van mijn eerste (!) vliegtuig, nog net twee kleinigheidjes over - hoe ik het mooiste/beste de antenne kan bevestigen (met stickers langs de zijkant is niet zo solide, na 1 nacht zat dat al los) en de uitslag van het hoogteroer is 1.5cm elke kant op, i.p.v. 0.9cm. Maar dat is op diverse manieren op te lossen natuurlijk, kom ik wel uit. En het bouwen is ook echt leuk, al is het maar een ARF, ik krijg de smaak al te pakken.

Zaterdag naar de vliegclub, onder begeleiding motor inlopen en de eerste vlucht... Ik heb er zin in! :lol: En maar hopen dat ik de lol in het bouwen niet meteen ndig heb voor mijn eerste crash...

Ik denk dat je een afstandshoudertje op je gasarm van de motor moet zetten, dan is het probleem ook opgelost. Dit zijn kleine busjes, met aan de ene kant een fijn stukje draadeind, met plastic borgdingetje, en aan de andere kan een gat waar je stuurstang door kan, en een schroefje waarmee je deze borgt. Daardoor komt je stuurstang ong. 4 a 5 mm opzij, en volgens mij kun je je stuurstang dan wel aansluiten... Deze busjes worden o.a. (neem ik aan :roll:) door Graupner verkochtt. Als het niet duidelijk is maak ik wel een keer een foto. :wink: Misschien kun je ook een ball-link gebruiken, heb er zelf geen ervaring mee, dus weet dat ook niet :roll:

DSCF0084.JPG

Toch maar even een plaatje, hier weliswaar in een heel andere toepassing, maar toch...

By the way, welkom op het forum en succes met de leukste hobby die er is :D

Je kan ook de stuurstang door laten lopen naar voren en dan met behulp van een kroonsteentje met een ander stukje stang terug naar het armpje op de carb.

Hoi daar,

Over je aansturing van het gas heb je al antwoord zag ik. Verder over de montage van de FA56 zie ik dat je een oplossing hebt bedacht. Ik heb exact dezelfde configuratie gebruikt voor de bouw van de Calmato trainer voor een collega van mij. Ook met de FA56 (vliegt werelds overigens met deze motor). Ik heb dat opgelost door er een andere bout in te craaien met een plattere kop. Scheelt materiaal weghalen wat ten koste gaat van de stijfheid van het bokje. Nu zal dat voor zo'n kistje niet veel uitmaken hoor :wink:

De antennedraad heb ik met een elastiekje aan het kielvlak bevestigd. Gewoon een klein gaatje in de romp ter hoogte van je ontvanger, het draadje daar doorheen trekken en heel voorzichtig opspannen met een elastiekje die je haakt achter je kielvlak (tussen het richtingsroer en kielvlak zelf in.)

Niet zo strak spannen dat je er gitaar op kunt spelen he? :wink:

Een kleine tip nog, de tank die er wordt bijgeleverd is op zich beste kwaliteit alleen zijn we tot de ontdekking gekomen dat de tank bij de rubber stop kan gaan scheuren op den duur. Dit is dus gebeurd bij een Calmato van een vriend van mij met als resultaat dat meer dan de helft van de brandstof die in de tank zat zich verspreidde door de romp. inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden in volle gang maar let daar op. Ik heb voor mijn calmato sport (met FA82) deze tank vervangen door een Kavan met messing ring om de opening.

succes!

Martin, heb je ook problemen gehad met het installeren van de servo's? Ik bedoel had je ook last van brommende servos die niet helemaal terug gaan naar neutraal of de maximale stand? Vind dit dus een erg probleem en heb hierdoor nog steeds niet met mn model gevlogen. Misschien dat iemand anders een tip heeft..? Het komt volgens mij doordat de stuurstangen niet helemaal vrij kunnen bewegen, door de voormontage knikt de stang teveel. HELP!!!

DM31 zei:
Martin, heb je ook problemen gehad met het installeren van de servo's? Ik bedoel had je ook last van brommende servos die niet helemaal terug gaan naar neutraal of de maximale stand? Vind dit dus een erg probleem en heb hierdoor nog steeds niet met mn model gevlogen. Misschien dat iemand anders een tip heeft..? Het komt volgens mij doordat de stuurstangen niet helemaal vrij kunnen bewegen, door de voormontage knikt de stang teveel. HELP!!!

Dit is een bekend probleem. De stangen gaan stroef door de guides en zijn ook niet goed uitgelijnd voor de servos.
Oplossing: stuurstangen schuren met zeer fijn schuurpapier, olien, terug plaatsen en buigen om een correcte hoek op de servos te krijgen.

Die van mij (nog steeds de originele) gaan soepel en ik heb geen last van brommende servos.

Groeten,

Ron

een brommende servo komt niet door stroef lopende kabels of stangen , de servo bromt als hij z`n einde slag niet kan maken , als bijvoorbeeld de gashevel van de motor vol open of dicht staat , en de servo zelf nog een eind slag kan maken .

de oplossing is vrij simpel , op de servo arm kun je namelijk je stang of kabel 1 of 2 gaatjes verder naar binnen zetten , hoe dichterbij het midden , hoe kleine de slag wordt .

verder moet je uiteraard zorgen dat de stangen / kabels soepel en vrij kunnen bewegen , het is trouwens ook niet nodig de kabel van het gas te knikken , want je kunt de carb van de saito die je gebruikt , ook omdraaien :idea: of de servo dicht achter het motorschot plaatsen ter hoogte van de gashevel van je motor .

Bar zei:
een brommende servo komt niet door stroef lopende kabels of stangen

Hoeft niet zo te zijn :teacher:
Als er een zwaar punt in je aansturing zit (bijvoorbeeld niet juist geplaatste scharnieren :roll:), dan zal de servo moeite hebben om het roer op die positie te houden. Ook kan de nauwkeurigheid om de neutraalstand afnemen als de kabels erg stroef lopen. In hoe grote mate dit speelt weet ik niet precies, maar volgens mij toch zeker wel merkbaar!

Back