Ik ben net vol enthousiasme begonnen - eerst een paar keer bij de vliegclub gekeken en gevraagd om hun advies, en zo uitgekomen op een Calmato Trainer met Saito 4-takt (verplicht in Dordrecht).
Perfect advies gekregen bij Hobby-in vanmiddag, daar alles aangeschaft, en vanmiddag begonnen met bouwen.
Nu loop ik tegen een probleempje aan bij het inbouwen van de motor. Als ik hem op de al in de Calmato aanwezige motorsteun zet, komt de "gashendel" tegen een bout van die motorsteun aan. Dat lijkt mij niet lekker soepel lopen. De motor zal óf hoger (op afstandsboutjes of een stapel van 5 ringetjes, lijkt mij niet zo trilvast) of meer naar voren geplaatst moeten worden, tenminste naar mijn (beginners-) idee. Voor het laatste zou ik extra gaatjes moeten boren in de motorsteun - is dat wel een goed idee vanwege de stevigheid? Alle advies is van harte welkom!
UPDATE 22 juni
Gelukt! Gewoon de gaatjes in de motorsteun wat uitgeboord. Had ik ook zelf kunnen bedenken, maar als absolute beginner was ik hier wat onzeker over
De stuurstang heb ik 180 graden omgebogen, dat ziet er volgens mij nu ook netjes uit.
Alles ging verder soepel met de bouw van mijn eerste (!) vliegtuig, nog net twee kleinigheidjes over - hoe ik het mooiste/beste de antenne kan bevestigen (met stickers langs de zijkant is niet zo solide, na 1 nacht zat dat al los) en de uitslag van het hoogteroer is 1.5cm elke kant op, i.p.v. 0.9cm. Maar dat is op diverse manieren op te lossen natuurlijk, kom ik wel uit. En het bouwen is ook echt leuk, al is het maar een ARF, ik krijg de smaak al te pakken.
Zaterdag naar de vliegclub, onder begeleiding motor inlopen en de eerste vlucht... Ik heb er zin in! :lol: En maar hopen dat ik de lol in het bouwen niet meteen ndig heb voor mijn eerste crash...
Perfect advies gekregen bij Hobby-in vanmiddag, daar alles aangeschaft, en vanmiddag begonnen met bouwen.
Nu loop ik tegen een probleempje aan bij het inbouwen van de motor. Als ik hem op de al in de Calmato aanwezige motorsteun zet, komt de "gashendel" tegen een bout van die motorsteun aan. Dat lijkt mij niet lekker soepel lopen. De motor zal óf hoger (op afstandsboutjes of een stapel van 5 ringetjes, lijkt mij niet zo trilvast) of meer naar voren geplaatst moeten worden, tenminste naar mijn (beginners-) idee. Voor het laatste zou ik extra gaatjes moeten boren in de motorsteun - is dat wel een goed idee vanwege de stevigheid? Alle advies is van harte welkom!
UPDATE 22 juni
Gelukt! Gewoon de gaatjes in de motorsteun wat uitgeboord. Had ik ook zelf kunnen bedenken, maar als absolute beginner was ik hier wat onzeker over

Alles ging verder soepel met de bouw van mijn eerste (!) vliegtuig, nog net twee kleinigheidjes over - hoe ik het mooiste/beste de antenne kan bevestigen (met stickers langs de zijkant is niet zo solide, na 1 nacht zat dat al los) en de uitslag van het hoogteroer is 1.5cm elke kant op, i.p.v. 0.9cm. Maar dat is op diverse manieren op te lossen natuurlijk, kom ik wel uit. En het bouwen is ook echt leuk, al is het maar een ARF, ik krijg de smaak al te pakken.
Zaterdag naar de vliegclub, onder begeleiding motor inlopen en de eerste vlucht... Ik heb er zin in! :lol: En maar hopen dat ik de lol in het bouwen niet meteen ndig heb voor mijn eerste crash...