Modellstudio ka-7 1:4

Dit is zeker niet de eerste ka-7 die hier op het forum gebouwd wordt (ik ken er in ieder geval 2),
maar omdat het model een langgekoesterde droom is voor mij, toch maar een apart bouwverslag.
Deze gaat zeker een tijd duren (jaartje of 2 misschien wel?), dus even geduld!

Het gaat om dit model: https://modellstudio.de/Schleicher-Ka-7-4m
Het originele draadje van Raymond wat me aangestoken heeft vind je hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-ka-7-schaalzwever-1-4-4-meter.71541/

Bij het uitpakken van het model eerst maar eens de tekening uitgerold op de bouwtafel. Wat een lel van een ding!
Hij is "maar" 4 meter spanwijdte, niet eens het grootste vliegtuig wat ik heb, maar de romp oogt massief. Verder bestaat
de bouwdoos vooral uit een hoop hout, en een paar bijzonder nuttige kleine onderdelen. Met name de complexe kap voor
de achterste passagier wordt interessant, want die is voor een groot deel nog als ruwe materialen aangeleverd.

Als bespanning is coverall megeleverd met spanlak. Verder een sleepkoppeling meebesteld. Ik ben van plan ook een
lierhaak te maken, zodat bij de zeldzame keren dat er gelierd wordt dit in ieder geval een optie is.
Op de vraag "wel of geen motor" ga ik tot mijn eigen spijt "wel" antwoorden: na een recente verhuizing ben ik minder vaak
op een veld waar actief gesleept wordt, dus met een afneembare prop gaat deze vaker gebruikt worden.

Om te beginnen eerst maar eens een bouwplank gemaakt (gipsplaat met daarop zachtboard gelijmd). De benodigde 2 m lengte
had ik niet zomaar liggen en dit pastte net in de auto. Daarna de centrale rompvorm op de plaat gelegd, en de eerste spanten
voorbereid en droog gepast. Het freeswerk is niet geweldig, veel schuur- en vijlwerk, maar het is een redelijk te overzien "zen"
klusje.

IMG_20250523_212529.jpg
IMG_20250523_223658.jpg
IMG_20250523_223641.jpg
IMG_20250523_215119.jpg
IMG_20250523_213300.jpg

Nog wat ZEN schuurwerk later begint de vorm wat beter zichtbaar te worden.

Ik heb ondertussen een Hacker A40-10l glider besteld, die hopelijk precies op de voorste spant past
en dan met zijn verlengde as tot vooraan de neus zou moeten komen. Een torcman-FES was misschien
nog fraaier geweest, maar ik krijg voorin de neus geen fatsoenlijk lager geinstalleerd, dus dan maar zo.
De motor gaat lopen op 5S 5200 (omdat ik die heb liggen) en een 14x8 klapprop. Omdat die misschien
nog gewijzigd wordt eerst maar even met een cam carbon folding prop begonnen, een RF of GM prop
kan altijd nog.

Nu moet ik even wachten tot de motor binnen is om de eerste spant(en) aan te passen voor de motor
voor ik de boel kan gaan verlijmen.

Er zit overigens een kleine "booboo" in de handleiding - leuk om op de tekening te gaan bouwen, maar zo
kan je niet zien waar de diagonalen moeten komen! Ik ga de tekening dus verwijderen van de bouwplaat
voor het verlijmen.

IMG_20250524_221259.jpg

Nou, dit gaat inderdaad even duren zo, modelbouwen tijdens het vliegseizoen gaat niet zo hard.
(weekendje Wasserkuppe, weekje Oostenrijk, vreselijk onhandig allemaal.)

Ik ben de vorige keer vastgelopen op de motorspant. Voordat ik verder kan met de spanten en de gordingen,
moet eerst de motor gekozen zijn, de motorspant constructie bedacht en een passend gat in de middenspant gemaakt.
De motor (Hacker A40 glider) is ondertussen gekozen. Deze zou geen extra spant nodig moeten hebben, wat voor
dit model enorm praktisch is. Op 5S zou hij ruim voldoende vermogen moeten krijgen met een 14x8 prop. Voor de zekerheid eerst maar een goedkoop CAM propje gekocht, als dat blijkt te kloppen kan er altijd nog een mooiere op.

Prop? Prop? Op een Ka-7???! Ja, ik kies voor dezelfde oplossing (min-of-meer) als Fotor. Waarschijnlijk gaat de kist het meest
vliegen als hij zowel zweef als motor kan, dus er komt zowel een motor als een sleephaak in. De prop kan verwijderd worden en
er blijft een stukje as uitsteken uit de neus.

Primitieve CNC-imitatie op een stukje gamma timmerplaat lijkt tot een goed passend spant te passen. De echte wordt uit 2.5 mm glasvezelplaat gemaakt. Wel meteen een spannend akkefietje: 1 van de motor schroeven zat zo vast dat deze doldraaide! Toen ik er achter kwam dat het geen imbus maar torx is, was het al te laat... Met een slijpschijfje op de dremel en een platte schroevendraaier kunnen verwijderen. Pfew.

IMG_20250703_222231.jpg
IMG_20250703_222028.jpg
IMG_20250703_222018.jpg
IMG_20250703_215517.jpg

Nog wat ZEN schuurwerk later begint de vorm wat beter zichtbaar te worden.

Ik heb ondertussen een Hacker A40-10l glider besteld, die hopelijk precies op de voorste spant past
en dan met zijn verlengde as tot vooraan de neus zou moeten komen. Een torcman-FES was misschien
nog fraaier geweest, maar ik krijg voorin de neus geen fatsoenlijk lager geinstalleerd, dus dan maar zo.
De motor gaat lopen op 5S 5200 (omdat ik die heb liggen) en een 14x8 klapprop. Omdat die misschien
nog gewijzigd wordt eerst maar even met een cam carbon folding prop begonnen, een RF of GM prop
kan altijd nog.

Nu moet ik even wachten tot de motor binnen is om de eerste spant(en) aan te passen voor de motor
voor ik de boel kan gaan verlijmen.

Er zit overigens een kleine "booboo" in de handleiding - leuk om op de tekening te gaan bouwen, maar zo
kan je niet zien waar de diagonalen moeten komen! Ik ga de tekening dus verwijderen van de bouwplaat
voor het verlijmen.

Bekijk bijlage 619006
Zie hem net pas , meestal Kopieer ik de tekening nog 1x bij een copy shop voor dit soort gevallen

Back