Mitsubishi Ki 15

Ik wou wachten met het draadje maar aangezien ik de kracht van het internet graag gebruik een eerste begin.

Op de voor sommigen wel bekende website van Mike Stuart staat een aardige tekening van de Mitsubishi Ki 15 Karigane I. https://www.ffscale.co.uk/plans19.htm

Het model van Mike is electro aangedreven, ik ga m zelf op rubber maken en 1 en ander aanpassen aan t model. Zo worden de rolroeren bewegend net als t hoogte roer.

Aangezien ik niet zo van het kopiëren ben van al eens gebouwde kleurstellingen wil ik wat anders.
Mijn oog is gevallen op de onderstaande. Simpel maar toch die Japanse vibe.

20934_rn.jpg


Punt is wel dat veel info die ik vind over deze kleurstelling is van boxart van plastic kits.

Als er iemand toevallig wat boeken heeft staan met dit toestel dan kom ik graag in contact om te zien of er iets bruikbaars tussen zit. De latere toestellen hebben een kleinere motor en daarmee is dus ook de neuscowl een stuk kleiner geworden, die zoek ik dus niet. Ook eventuele andere interessante kleurstellingen ben ik erg benieuwd naar.
 
In Fusion alle onderdelen overgetrokken en klaar gemaakt voor de aanpassingen.

Als eerste wil ik de rolroer bewegend maken. Nu valt de rolroer positie precies buiten de bestaande ribben. Hiervoor heb ik een aantal ribben extra getekend die geschaald zijn van de grotere naast liggende, ik heb ze geschaald naar de koorde die ze moeten krijgen.

Vervolgens de pos van de rolroer bepaald en rechthoeken getekend van 1 bij 4,5 mm op die positie.

Knipsel 2.JPG

Het idee erachter zal ik proberen uit te leggen. Bij de Letov heb ik het zelfde concept en zal ik daar waarschijnlijk snel laten zien hoe t in de praktijk werkt.

De vleugel wordt zoals normaal opgebouwd. Dus met de voor en achterlijst en de liggers allemaal op zijn plek. Als de constructie klaar is, dan worden in de sleuven 2, 1x1mm latten geschoven en vast gelijmd aan de buiten uiterste zijden van de sleuf. De ribben bij het einde van de rolroeren worden gedubbeld met alleen het achterste deel. Vervolgens snijd je alle ribben door en de achterlijst en kun je de rolroer los wegnemen. De 1mm lat geeft nu dus de stevigheid aan het geheel en kun je alles terug schuren tot aan de 1 mm lat. Hier wordt dan weer een 1 mm dikke lat op gelijmd die de hoogte heeft van de ribben, eventueel beetje taps schuren. De 1x1mm lat geeft dus ook wat meer lijm oppervlakte. Het zelfde wordt gedaan aan de vleugel zelf. Alles terug schuren en dan een 1 mm lat. Nu heb je dus en stevige constructie waarbij de integriteit van de de constructie behouden is gebleven. De 0,5 mm geeft genoeg speling voor het bewegen van het roer.

De volgende aanpassing is afneembare vleugels. Hier komt alleen 1 probleem naar voren, het landingsgestel zit precies op de v stelling knik dus daar de tip afneembaar maken wordt lastig. De enige oplossing is dan een rib verder naar binnen.

Knipsel3.JPG

Bij het pijltje komt dan de mogelijkheid om vleugel eraf te halen. Dit doen we veelal voor transport redenen.

Ik ga hiervoor CF gepultrudeerde buisjes gebruiken en magneten.

Knipsel.JPG


De bovenste rib is de gewone rib.
De 2e heb ik een 3 mm gat ingetekend voor een 3 mm buis De gaten ernaast zijn voor een 0,7 mm buisje en 2 keer een 1 mm gat voor de magneten.
De 3e heeft een 4 mm gat waar een 4 mm buis in kan. Het mooie van deze buisjes is dat de 3 mm strak in de 4mm past. De gaten er naast zijn voor 1,5 mm buis waar de 0,7 dan weer precies in past. Er naast ook weer 2 gaten voor de magneten.

Komende tijd zal vooral gaan om onderzoek doen naar kleuren en eventuele aanpassingen die ik nog moet doen aan de onderdelen qua vorm en de andere modellen afbouwen.
 
.
Prachtig project, hele mooie karakteristieke kist :thumbsup:
Dit ga ik uiteraard volgen, veel plezier en succes met de bouw!

Groeten, Ramses
.
 
20250611_165502.jpg

Even passen of al mijn harde werk wat betreft het tekenen ook enigzins klopt.

20250611_173945.jpg

De vleugel onderdelen. De dubbele ribben in de tippen zijn tbv de rolroeren en van 1 van de 2 ribben verdwijnt grotendeels.
 
20250624_170629.jpg

Begin gemaakt aan de romp. De grote kieldelen op de tekening vast en droog passen van een paar onderdelen.

Inmiddels ook nog wat gesproken over de vleugel en gezien al het extra gewicht zie ik af van de afneembare vleugels. Dus dat wordt wat nieuwe ribben snijden. Gelukkig kan ik dat tegenwoordig zelf. Afgelopen tijd veel tijd besteed aan het installeren van een laser op zolder.
 
Heerlijk dat je zelf kan laser snijden! :thumbsup:
Haal je de peg positie een baai naar voren of maak je deze op de positie als op tekening?

Groeten, Ramses
 
Ik ga op advies van Lars een 2e ophangpunt erin zetten een baai naar voren. Zo kan ik kijken welk punt t beste is met rubber zonder lood in de neus.
 
Ik ga op advies van Lars een 2e ophangpunt erin zetten een baai naar voren. Zo kan ik kijken welk punt t beste is met rubber zonder lood in de neus.

Dat werkt fijn inderdaad, heb ik op m`n Polikarpov ook op advies van Richard.

Groeten, Ramses
 
Als er iemand toevallig wat boeken heeft staan met dit toestel dan kom ik graag in contact om te zien of er iets bruikbaars tussen zit. De latere toestellen hebben een kleinere motor en daarmee is dus ook de neuscowl een stuk kleiner geworden, die zoek ik dus niet. Ook eventuele andere interessante kleurstellingen ben ik erg benieuwd naar.
Ik kwam onderstaande tegen, geen kleurenschema`s maar wel leuke originele info voor schaaldetails.
Het eerste deel is vooral tekst, maar daarna interessante afbeeldingen:

Mitsubishi Ki-15 Type 97 Recon Plane.pdf

[edit:] Het uploaden van de pdf werkt helaas niet, ik zal de pdf via messenger sturen.

Groeten, Ramses
 
Back
Top