Mijn vlieg ervaring van vandaag

Maar de Toledo krijgt mijn 4.3Kg wegende SHK niet weg denk ik, dat ging pas met de DLE30 van Arjan.

Goh, spreek je uit ervaring? ik heb een paar weken geleden een 4,2 kg oldtimer (4 meter span met luchtweerstand) zonder problemen omhoog gebracht. De Ka-8 van Arjan 4,2 kg ging tijdens de wintermeet ook zonder problemen omhoog.. Dus die 100 gram kan er ook nog wel bij.....

Maar je bent niet de enige die de Toledo onderschat...

Sorry Douglas,

I stand corrected, jij mag me zeker ook slepen hoor. Ik had het inderdaad niet verwacht dat je zoveel powerrr aan boord had, hij ziet er zo braaf uit ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had het inderdaad niet verwacht dat je zoveel powerrr aan boord had, hij ziet er zo braaf uit :wink:

Dat dachten ze in Boxmeer een paar weken geleden ook. Voorzichtig eerst een 2,5 kg zwever, binnen 4 sleeps hing de zware oldtimer achter de Toledo. Ze waren allemaal onder de indruk van 't kleine ukkie... ;-) (dat kunnen er meer bevestigen)

tot 4,5 kg probleemloos, daarboven ga ik nog niet uit proberen. Voor de meeste zwever onder ons en bruikbare sleper...

Gisteren overigens wel een leuk moment. Mijn sleper en de zwever van Arjan stonden klaar. Arjan en ik stonden wat te keuvelen op 't veld toen Terence (die nog in de lucht zat) vroeg of nog lang zouden staan, hij wilde binnen komen met zijn zwever...

Nou, we zaten zo de lucht in. (met enigzins haast hahaha)

De SHK van Sander heeft geen wiel. Dat is echt een ander verhaal dan mét wiel. Die kreeg ik met mijn Big Lift dus ook niet weg. Ben benieuwd of dat met je Toledo wel lukt.

Over het vliegen op Ede; ik heb afgelopen week al een gast mee genomen. Ik kan best wel af en toe een gastvlieger meenemen maar daar ga ik zuinig mee om. Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.....

Ben benieuwd of dat met je Toledo wel lukt.

Dat gaat zonder problemen, de oltimer te Boxmeer had enkel een schaats. Met een hupje bij de start en het gaat zo de lucht in... De Toledo heeft 2 voordelen. Ik kan direct bij de start volgas geven, wat bij jouw Biglift niet gaat. En een electromotor heeft (of geeft) direct koppel... Dat is het grote voordeel van electro...

Ik ben weer in Oostenrijk te gast bij Gert, maar tot nu toe hebben we nog niet lekker kunnen vliegen. 2 dagen terug stonden we op een kleine helling bij Hollersbach. Vrijwel windstil, en ook thermisch gebeurde er bar weinig. De eerste vlucht ging wel Gerts Solius meteen omhoog, maar dat was meteen de laatste bel van de dag.

Vandaag zouden we naar Großarl gaan, maar dat is vanmorgen gecancelled ivm een te dik wolkendek. Na de middag trok het toch aardig open, maar toen stond ik al met het gezin op een berg. Om 5 uur zijn Gert en ik nog even naar de Nagelkopfel gereden, maar wederom stond er nul wind (in het dal stond er wel enige wind in de juiste richting) en zonder elektro-kist of dlg bij je ga je de thermiek ook niet even testen.

Vrijdag een nieuwe poging om naar Großarl te rijden. Het moet toch een keer lukken....

Vandaag ben ik met Gert naar Großarl geweest, een fantastische plek om te vliegen.
Mystique1.JPG

Wind stond er helaas nog steeds niet (de hele week is er nog geen wind geweest), en thermisch deed het ook minder dan ik verwachtte. Maar er stond toch ergens een flinke huisbel waar we goed hoogte konden tanken. Ik heb de Typhoon leuk kunnen vliegen (bel omhoog, even janken, bel omhoog etc), en de Mystique heeft ook goed gevlogen.
Mystique2.JPG

Helaas eindigde de laatste vlucht van de Mystique in een klein drama. Ik had lekker gevlogen. Hoog, ver, allemaal leuk. Na een tijdje heb ik hoogte afgebouwd om te gaan landen, en toen reageerde het model ineens nergens meer op. De neus stond wat naar beneden, en dan kan het plots hard gaan. Gelukkig gebeurde het 'vlak voor mijn neus', wat de zoektocht naar het model erg vergemakkelijkt heeft. Het model was snel gevonden.
Mystique4.JPG

Schade: voorzijde van de vleugel op meerdere plaatsen beschadigd, romp op de deelnaad een flink stuk open gescheurd, nog wat andere lichte schade aan de romp.

Tja, en wat is dan de oorzaak? Altijd heel vervelend als je dat niet weet. Een stuurfout was het niet, het model reageerde echt niet. Is het dan een ontvangstprobleem? Dat is onwaarschijnlijk gezien de geringe afstand waarop het gebeurde en het feit dat het vliegtuig dezelfde vlucht veel verder weg was geweest. Telemetrie biedt hier uitkomst. Bij het bestuderen van de telemetrie gegevens zag ik dat de ontvangerspanning het laatste stuk van de vlucht wat onstabiel werd.
CrashlogRX-V.jpg

Een groot deel van de vlucht lag de spanning op 5,5V, op een gegeven moment werd het onstabiel, met dips tot beneden 4V. Dan eens naar de accu kijken, ook hier lijkt de spanning in het laatste deel van de vlucht ineens wat af te nemen.
CrashlogAccu-V.jpg

De eerste dip is van het kort inschakelen van de motor bij de start. Het laatste deel van de vlucht neemt de spanning ineens zo'n 0,2V af. Niet veel, maar wel opvallend. Ik heb nog even aan een overtemperatuur gedacht (heet weer, zwarte cockpit kap werd loeiheet in de volle zon), maar de temperatuursensor geeft een licht dalende temperatuur aan tijdens de vlucht.

Het blijkt dat ergens in de log file een periode van bijna 18 seconden niet gelogd is, dus zeer waarschijnlijk is de ontvanger daar gestopt en heeft opnieuw opgestart.

Het probleem is dus nu beperkt tot de motoraccu of de BEC van de regelaar. Een defecte ontvanger lijkt me onwaarschijnlijk omdat de herstart samenvalt met de onstabiele spanning. Gelukkig geen zender-ontvanger probleem, die zijn altijd erg lastig. Maar ja, wat moet ik hier nu mee?

Morgen ga ik de schade wel beter bekijken, ik heb het vliegtuig hier verder nog niet uitgepakt. Eerst moesten belangrijker zaken worden afgewikkeld, zoals een duik in het zwembad en een biertje ;). Ik weet nog niet of ik de schade zelf ga opknappen, eerst morgen maar eens beter bestuderen. Als ik het niet zie zitten (of er gewoon geen zin in heb) is er vast wel iemand te vinden die een opknapproject zoekt.

Ondanks deze nare crash heb ik toch een voldaan gevoel aan de dag overgehouden. Ik heb lekker gevlogen in een waanzinnig mooie omgeving. De typhoon wilde vorig jaar niet op deze plek door een defecte ontvanger (zo, wat had ik toen de smoor in!), nu heeft hij wel even lekker rondgejankt. Hopelijk lukt het volgende week nog een keer.

Balen zeg...ik heb met onze Sioux een vergelijkbaar ongevalletje gehad. Bleek een vastgelopen servo te zijn. Die trekt dan zoveel stroom dat je BEC overbelast.

Erg jammer van de Mystique Raymond, hoe vloog die kist verder?

Hopelijk heb je volgende week nog het geluk van Hellingwind.

Terence

Een klein berichtje uit Duitsland

Gisteren heb ik FANTASTISCH kunnen vliegen op de Weiherberg (Rohn).

Ik twijfelde nog of ik op pad zou gaan, daar we wat later dan gepland van een wandeling terug kwamen.

Maar aangezien ik een "studie" gemaakt heb van het afstellen van m'n Furio (vlieggedrag gekoppeld aan XFRL5 analyse, en dat weer terug naar de instellingen in mijn zender) was ik toch nieuwsgierig.

De warmte hield me in eerste instantie tegen. Wat kan je wegfikken, daar op de helling, in de volle zon!

Nieuwsgierigheid overwon, en toch maar richting Weiherberg. Daar trof ik twee andere Nederlanders, uit de buurt van Dronten, als ik het goed onthouden heb.

De wind stond best aardig, thermiek kwam met tussenposen voorbij, en als er links op de helling niets was, dan wel ver voor, of naar rechts. Het was dus zaak de Furio in beweging te houden.

Nou, dat is gelukt. Man o man, wat kan dat ding janken!!!!

Dit apparaat vraagt om een manier van vliegen die niet overeenkomt met de gemiddelde F3J zwever. Klimmen in thermiek doet hij gewoon wat minder, al heb ik, denk ik, nu wel het beste er uit gehaald. Maar als hij eenmaal boven is, en je hem de sporen geeft is het prachtig! Geweldig hoe dit met snapflap door de bochten kleppert!

De instellingen voor thermal/cruise/speed zitten nu heel aardig. Dat geeft dan weer veel voldoening.

Er valt nog wel iets te verbeteren in de instellingen. In de speedstand kan er nog wat minder rudder mee gemixed worden. Is nu al niet veel, maar wat ik nog moet leren is strak te rollen. Dat vindt ik nog erg lastig. Maar ja, zo vaak oefen ik dat ook niet.

Met butterfly vloog ik eerst zonder up aileron, gisteren met, maar dan blijft de zwever sneller als dat ik wil. Dus dat gaat er weer af.

Wel merk ik dat de instellingen echt op 0.5mm komen. Met de huidige Hitec125 servo's is dat maar net aan.

We zullen zien wat de komende weken nog brengt.

@Fotor: ik heb met belangstelling je telemetrie analyse zitten lezen waarmee je de crash probeert te verklaren. Die crash is vervelend. Ik hoop dat je de oorzaak weet te achterhalen!

Ik ga in ieder geval eens kijken met welke spanning mijn Jeti ontvangers er mee stoppen. Gisteren heb ik namelijk zitten roeren met de roeren, en toen daalde de spanning van de ontvangeraccu onder de 4.5V. Prompt gaat de zender tegen me praten: warning-low receiver voltage. Maar als vervolgens je ontvanger gaat herstarten ben je natuurlijk klaar...

crash

Tja, en wat is dan de oorzaak? Altijd heel vervelend als je dat niet weet.

Een groot deel van de vlucht lag de spanning op 5,5V, op een gegeven moment werd het onstabiel, met dips tot beneden 4V. Dan eens naar de accu kijken, ook hier lijkt de spanning in het laatste deel van de vlucht ineens wat af te nemen.

QUOTE]

Het zal wel niet dezelfde oorzaak geweest zijn, maar verleden jaar had ik een zelfde soort verschijnsel, dat net niet tot een crash leidde.
Oorzaak: enkele keren heel even kortsluiting tussen de open connectordraadjes van de Unilog. Gaf ook een te groot spanningsverlies.
Zie: ontvangstprobleem

Peter Keim

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij stoppen de servo's er mee bij 3,6 Volt.
Als ze dan even niet belast worden gaan ze weer een stapje verder.
De ontvanger met 1 servo (niet digitaal) doet het nog bij 3 Volt.
Het schijnt goed te gaan tot 2,9 Volt, of je servo dan nog werkt is een tweede.

Wat betreft open of losse draadjes op kleine (molex) stekkertjes.
Ik leg er een druppel Plastidip overheen, dat isoleert en geeft ook nog wat stevigheid.

GJ

Balen zeg...ik heb met onze Sioux een vergelijkbaar ongevalletje gehad. Bleek een vastgelopen servo te zijn. Die trekt dan zoveel stroom dat je BEC overbelast.
Zoiets had ik me 's nachts ook al bedacht. Het verklaart prima de grafieken met accuspanning en RX spanning. Ik denk dat dat het geweest is.

Ik heb alles nog eens aangesloten, en alles werkt uiteraard weer gewoon. Wel valt op dat één van de flaps met de hand veel moeilijker te bewegen is dan de andere, voorheen waren ze beide zeer makkelijk te bewegen. Met spanning lijkt het goed te werken. De servo's op de flaps bevielen me van geen kanten, dus die zouden sowieso vervangen worden na de vakantie.
Erg jammer van de Mystique Raymond, hoe vloog die kist verder?
Tot de crash vloog het model prima. Het is een lekkere thermiekkist. Lekker langzaam, draait mooi stabiel in de thermiek, vliegt bij lage snelheden onkritisch. Pikt ook aardig snelheid op met redelijk behoud van glijhoek. Leuk model voor de F5J. Misschien geen top model, maar zeker een lekkere kist.

Die telemetrie is toch best leuk. Hier nog wat screen shots.

De gevlogen track
GPS-Grossarl-2.jpg

GPS hoogte en snelheid
Log1.jpg

Detail van de RX spanning rond de crash
Log2.jpg

Back