door bouwen dan .en anders gewoon met de alka naar ootmarsum op 3 juli ook de alka wil thermieken . het is simpel te zien , wanneer een toestel opeens een vleugel tilt zit daar de bel ( dus door draaien en in de bel draaien ). nu ga je de bocht dermate vliegen dat hij lekker vliegt (voor zover je over lekker vliegen in een bel kuntspreken ) en lekker door stijgt , houdt de bocht helling constant en ga met wind/stroming mee . nu zul je na 3 bochten zien of dat je hoogte pakt of niet zo niet verder zoeken of een nulletje uitvliegen ..
als een vliegtuig begint te waggelen en lastig op zijn roeren reageert zit je tegen de bel aan . iets down drukken en de bel zoeken , dit verwijst zich in plotseling omhoog wippen van het toestel ,zodra je dit ziet draaien en draaien en draaien in mooie bochten met gelijke hoek (ik vlieg dan de bochten zo dat ik zowat geen hoogte hoef te geven en duszo min mogelijk hoogte verlies heb ). soms heb je de mazzel dat je in een baan van bellen zit , rustig de neus in de richting van de opkomende bellen zetten en laat je zwever de trap maar op lopen .vaak is het boven de 250 meter dermate thermisch dat het daar zowat niet meer uitmaakt waar je vliegt (op goede thermische dagen , lage nacht temperatuur en hoge dag temperatuur verschillen ,met een 1002 tot 1013 mbar luchtdruk)
eerste tip let op de vogels , zwaluwen en spreeuwen zijn insecten jagers . insecten zijn ernstig gevoelig voor thermiek , zitten de zwaluwenm en spreeuwen laag = geen thermiek. zitten de zwaluwen en spreeuwen hoog (ongeveer vanaf 40 tot 50 meter en hoger ) = thermiek .
roofvogels zijn een goede raadgever , buizerds zijn de in nederland meest voorkomende thermiek vliegers . houd ze in de gaten en luister naar ze . vaak hoor je ze eerder schreeuwen dan dat je ze ziet , .
als ze gaan cirkelen ,ga rustig bij ze cirkelen ,maar houdt gepaste afstand (broed seizoen namelijk ) ze kunnen agressief zijn ,boven de 300meter zullen ze niet echt meer aanvallen ,aangezien ze dan niet hun nest bewaken .
als ze doorsteken (batman figuur in de lucht )houdt ze ook in de gaten . op grotere hoogtes 350 en meer zie je ze zowat niet meer dankzij hun schutkleur ,als je rare witbruine vlekjes ziet oplichten ,ga daar cirkelen in wijde bochten . pas op het kan gevaarlijk hard omhoog gaan als buizerds al zo hoog zitten .
de mooiste vogels om mee in een bel te ziiten zijn ooievaars (heb al een paar keer dat genot mogen heben )als je met 5 van die grote baby boeings in een bel zit weet je niet wat je mee maakt .
dan heb je nog de lucht om je heen . cumulussen zijn de wolken voor zweefvliegers . deze wolken ontstaan door onrustige lucht wat op thermiek kan duiden .
zoek de wazige plekken op ,dit zie je goed met de juiste zonnebril , je moet een bril hebben die iets verduisterd en geen polaroid . de kleur is persoonsafhankelijk omdat iedereen de kleuren anders ziet (75% van de mannen zijn kleurenblind )
op bewolkte grauwe dagen zoals gisterochtend zet ikeen gele bril op ,oranjekun je ook gebruiken .
voorde heldere blauwe lucht zijn vaak de groene brillen van rayban ideaal (de ouderwetse pilotenbril)of een licht grijze .let op geen polaroid .
hiermeekun je de wazige plekken in delucht zien (het begin van ontstaan van wolken ) ga hier in vliegen en je zult thermiek vinden ,pas op jekunt last krijgen van fatamorgana's in delucht . opeens kan je toestel weg zijn (hij zit dan achter een bel van warmelucht ). 2 opties .of je vliegt rustig door tot je toestel te voorschijn komt voor de 1e 2 seconden .of je geeft een puls aan richting of rol zodat de bocht verandert en je toestel te voorschijn komt . er is nog een 3e optie en dat is de knuppels loslaten en afwachten .
bronnen van thermiek zijn overdags( van 10 uur sóchtends tot vaak 1600 uur s'middag's ) vaak donkerdere gekleurde grond dan de omgeving(akkers, kort gemaaide weilanden ) of daken . kuilen bieden ook vaak thermiek ovens .
s,avonds geven struiken of bomen of eengoede mais akker hun warmte vrij en kun je hier je thermiek vinden .
succes en geef je ogen dekost ,zweven is meer dan rondjes vliegen ,de natuur is je leermeester en met goed sturen kun je vaak op magere dagen toch redelijklang boven blijven . elke stuur beweging is een rem en dus hoogte verlies . de1e winst is een perfect zwaartepunt en die heb je al gewonnen zo te horen .