Mijn vlieg ervaring van vandaag

Dan moet ik jullie toch eens een DLG aanbevelen (Arno weet waar ik het over heb).
Gewoon zelf weggooien en dan ook naar 200 m (of hoger) schroeven. Da's pas echt vliegen!
Enne... Dirk, op die hoogtes stijgt het wel degelijk! Lager zijn de bellen zijn smaller, maar ze beginnen op de grond ;).

volledig mee eens ,maar niet mijn sport . ik doe aan modelhobby ,niet modelsport :D

Dan moet ik jullie toch eens een DLG aanbevelen (Arno weet waar ik het over heb).
Gewoon zelf weggooien en dan ook naar 200 m (of hoger) schroeven. Da's pas echt vliegen!

Leon ik moet inderdaad zeggen dat DLG vliegen toch wel heel veel voldoening geeft om die reden. Met name omdat het het echt op eigen kracht doet. Er zit voor mij ook een soort van "jaag" element in ten aanzien van het zoeken naar thermiek. Maar goed, ieder zijn ding. a propos krijg je die DLG van je binnenkort weer vliegklaar?

A propos krijg je die DLG van je binnenkort weer vliegklaar?
Ach, wat is binnenkort? Je kent mijn bouwtempo toch wel een beetje? :sleepy:
Ik ga er rustig aan beginnen, ooit zal hij weer vliegen :yes:

(en, nee, je kunt hem niet overnemen. jij hebt al veel te veel ;))

Laatst bewerkt:
Dat vind ik nou ook. Als je vanaf een elastiek een minuut of 10 weg kunt blijven heb je echt het gevoel dat het "gelukt" is, wat je met elektro niet zo snel hebt. Daar lukt het altijd :-)

Met slepen heb ik dat ook, het hoeft voor mij niet zo hoog. De kunst is om op thermiek omhoog te komen. Lukt dat niet dan haak je gewoon opnieuw aan. Veel leuker!

Inderdaad dat geeft elke keer weer een voldaan gevoel, al is het maar een paar meter die je net boven je orginele starthoogte uitkomt. Bovendien vind ik het heel leuk steeds weer aan het elastiek omhoog te schieten, je bent met een accu'tje zo de hele middag zoet. Het is goedkoop en ik kan het toch niet over me hart halen de neus van een (vintage) zwever er af te zagen.
Even tergkomend op vanmiddag...
Die bel ging inderdaad flink hard omhoog:o wat me pas echt opviel in de log. De lijn is bijna net zo steil als die van de start zelf:p Vlak naast mijn veld liggen 2 grote stukken zwarte zandgrond waar nu alleen nog maar jonge maïsplanten staan van zo'n 15cm. Na mijn start ben ik richting dat veld gevlogen en pikte ik relatief laag die bel.
Toch mooi een vario!

Als je vanaf een elastiek een minuut of 10 weg kunt blijven heb je echt het gevoel dat het "gelukt" is, wat je met elektro niet zo snel hebt. Daar lukt het altijd :-)
Tja, maar dan hou je alleen jezelf voor de gek. En je clubgenoten misschien, als je dat interessant vindt...
Omhoog schroeven met een laag opgepikte bel is altijd kicken, of je nou met elastiek bent gestart of met electro... en of je nou modelvliegt of zweef- of delta vliegt... voor die kick maakt het niet uit hoe je de lucht in bent gekomen.
Een variometer staat wel ook ergens op mijn verlanglijstje. En dat DLG gebeuren vind ik wel heel boeiend, dat zou ik misschien nog wel eens willen proberen...

Ja, dat wel ...
Maar dan moet je nog steeds heeeeeel netjes vliegen, want het stijgt op die hoogtes nauwelijks.

Dirk.

Ach, ik weet het wel hoor....;)

Ik hoorde eens vertellen ( grapje hoor ) : voor mij is het pas echt thermiek, wanneer ik een kei omhoog werp en die niet naar beneden komt ...:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ik was, nu bijna 2 weken geleden, in het weekend in Limburg. Ik heb toen bij de club van Arno888 gast gevlogen. Arno was er ook, en met gerepareerde ogen kon hij ook weer vliegen. Zachtjes uitgedrukt, kun je zeggen dat Arno van uitdaging houdt. Hij ontkoppelde soms al op 60-70m hoogte, om dan op 50 m een bel te pikken en dan heel zachtjes naar de 300 m te draaien.

Ik liet me een stuk hoger afzetten, en heb ook meerdere bellen kunnen uitdraaien (een tot 500m met mijn Möwe).

Maar petje af voor Arno, zonder een stuurfoutje cm voor cm omhoog schroeven ....

Dirk

Bedankt voor de bloemen Dirk :music:

Maar het was die dag ook niet echt verkeerd vliegen :rolleyes:

Daar moet ik dan wel aan toevoegen dat die hoogtes zo tussen 50 en 200 meter bij mij favoriet zijn omdat je daar tenminste echt iets moet doen om hoogte te maken en te houden.
Mijn record staat overigens bij iets van 15 meter (met die 5 meter spw ASW). Zat al in de landing netjes voor de baan met wiel uit, stond op het punt de kleppen open te trekken om te landen toen de kist een tik kreeg .............. De tik/kick bij mij was na een minuutje of 10 werken nog veel groter met een kist terug op 300 meter...... :D :D

Nou is dat natuurlijk helemaal persoonlijk maar wanneer je, je laat afzetten op 500 meter vind ik er eigenlijk geen lol aan. Je komt dan wel altijd iets tegen en thermiek op die hoogte is meestal veel uitgebreider en sterker! Kan ook best leuk zijn maar de kick van het wegkomen op die lage hoogtes geeft toch iets extra's.
Ben benieuwd hoe dat straks funktioneert met de 7 meter van de ASH 31 :rolleyes:

edit: zag die opmerking "maar met vario"
klopt; meestal vlieg ik met vario al was het maar om s'avonds na te kunnen genieten bij het uitlezen van de logs.
Maar; vario voegt iets toe aan het vliegen; een stuk beleving o.a. en ook niet geheel onbelangrijk; ik ben nog altijd vrij aardig in staat om ook een belletje zonder vario uit te draaien........... (uitdagingen of uitdagers zijn welkom :rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Ach, ik weet het wel hoor....;)

Ik hoorde eens vertellen ( grapje hoor ) : voor mij is het pas echt thermiek, wanneer ik een kei omhoog werp en die niet naar beneden komt ...:rolleyes:

Voor de historici onder ons

Van een groot KNVvL (modelvlieg)pionier is de uitspraak afkomstig over echte thermiek (op een heideveld"):
Dit is pas echt; hier gaat zelfs kar met paard omhoog :p

In de zeilvliegerij spreken we dan wel van "bakstenenweer", die zouden dan ook nog omhoog gaan...

Vandaag was het weer zo thermisch dat het bijna geen uitdaging meer is. Ik heb om 16:12 een startje gemaakt met mijn Reichard Maxx, na 120m klimmen de motor uitgezet en niet meer gebruikt. In totaal heb ik ca. 8 bellen achter elkaar gepakt. Tussen door heb ik nog wat gestunt om hoogte af te werken. Ik moest weg na een uur anders was ik nog langer door gegaan. Het is een leuke (F5J) zwever voor lichte thermiek met een goede glijhoek. Hier een grafiekje van de vlucht (de tijden zijn in UTC):

De uitdaging bestond vandaag voor een deel uit, hoe hoog durf je te gaan?
Tja, dat is waarom we zo graag heel grote zwevers hebben: om ze zo klein mogelijk te zien worden. Zowel mijn Nova als mijn Ellipsoïd heb ik naar beneden gestuurd omdat ze dreigden onzichtbaar te worden.

Op de sleepmeeting in Dongen was het ook berethermisch. Ik heb mij Elefant van 5m niet veel hoger dan 300 meter laten gaan om het lekker relaxed te houden. Ik stond zo heerlijk ontspannen te sturen dat ik geen zin had om mijn kist een stipje te laten worden, dan wordt het juist weer inspanning. De remkleppen zijn veelvuldig en langdurig uit de vleugel geweest.

Dat probleem had ik ook al Bart.
Nooit geweten dat een Amigo en Mosquito zo klein konden worden :-).
Met de Amigo heb ik minutenlang met de remkleppen erop gevlogen, en zakken, ho maar!
Al met al een geweldige middag gehad, hier doe je het voor!

Groeten,

Paul.

stijve nek en moeite moeten doen om omlaag te komen . tussen de versgekookte kreeft val ik niet meer op .

met de metrick op 350 meter gezeten (vlieger naast me had vario )
en vandaar dus met spoilers omhoog hoogte afbouwen tot een meter of 50 en dan net zo makkelijk weer je bellen vinden en het verhaal weer opnieuw doen .

zelfs denken van nu ga ik landen op 15 meter hoogte ,helaas dat mocht ik een half uur later nog een keer gaan bedenken .

vanaf vanochtend 10 uur tot vanmiddag een uur of 1600 gevlogen .en enkelt de sukhoi 1 keer gepakt om de accu van de metrick te laden .
wat een dag ,eentje voor in de boeken .

De uitdaging bestond vandaag voor een deel uit, hoe hoog durf je te gaan?
Tja, dat is waarom we zo graag heel grote zwevers hebben: om ze zo klein mogelijk te zien worden. Zowel mijn Nova als mijn Ellipsoïd heb ik naar beneden gestuurd omdat ze dreigden onzichtbaar te worden.

Normaal ga ik met een 2m zwever niet boven de 300m omdat ze dan nog amper te zien zijn, maar zoals vandaag tegen de einde van de middag, was de verticale zicht beter en de thermiek minder sterk waardoor het mogelijk was om die grens iets te verleggen.

Ik had liever mijn iets minder kleine 2.5m Thermik RES gebruikt maar daarvoor moet ik een lijn uitleggen wat lastig is in het weekend omdat ik nog geen lid ben van een club (dat komt nog wel).

Ik heb nog 1 uitdaging voor mijnzelf en dat is lange afstand FPV zweven zoals deze gast het doet.
Omdat dat lastig te doen is in een dichtbevolkte land, moet het ergens anders gebeuren zoals hier waar ik afgelopen april vloog.

@Fotor
Zo jouw [URL="
[/URL] is pas een grote zwever - dat moet goed te zien zijn op hoogte.

Laatst bewerkt door een moderator:
donderdag avond de hoogtelogger nog een eindje opgeschoven :P 612 meter.
kist: vleugels Libelle competition (1.5m hout/ribben, 4 panelen met 3voudige v-stelling, rood transparant gefolied). romp een gemodificeerde cumulus2000 romp van graupner,
met kruisstaart. 3S2000mAh lipo, 40 (iirc) gram buitenlopertje met 8x4.5 graupner CAM folding propje.
de vorige keer léék zelfs hoger.

aanv: dat kistje vliegt heel fijn en voorspelbaar, en het was niet eng.
de romp en vleugel zijn trouwens meer dan 6 jaar oud of zo lol.
heeft ook nog met 10 AA Nimh, speed400 2.8:1 en 11x8 CAM gear prop gevlogen.
thermiekt super
het is btw díe vleugel op die fotos, pas

ik denk dat zulke, mss iets grotere, kistjes echt mijn favoriete soort zijn.
ik wil zelf 2m houtbouw poly vleugels bouwen voor een sprite romp. (met flap of remkleppen, ik denk flap want er zijn wat positieve gevolgen van een kleine uitslag in thermiek die tipverdraaiing ongeveer kan vervangen, waardoor snelvlucht weer wat beter kan met flap in strak. flap remt in verhouding iets minder dan een spoiler maar ze worden groter, 1 meter in totaal)

Laatst bewerkt:
Marcel,

dat is een flinke hoogte voor toch wel een klein profiel, en je hebt hele goede ogen!!
4 jaar terug heb ik mijn Libelle Competition met vario naar 330 meter hoogte gestuurd, toen vond ik het welletjes. Werd al lastiger om goed te kunnen zien hoe ik vloog.
Net even Pythagoras toegepast, ik zweefde voorbij een kanaal, dus was de zicht afstand zo'n 385 meter. Omstandigheden: zomerse dag met lichte bewolking.

Vooral als het thermisch is, zie je soms dat er gebieden zijn waar de lucht heiïger is. Het ene ogenblik zie je je model nog goed, en dan opeens nog maar wazig. Da's niet zo erg, je weet tenminste waar hij zit (in mijn ervaring is dat altijd onder blauwe lucht). Maar het lijkt wel altijd in de buurt van goeie stijg te gebeuren.

Gisteren ook weer een paar ogenblikken gehad dat ik 'm echt niet kon vinden; je kent dat wel, je kijkt even opzij omdat er iemand raar landt of zo... weg toestel...
Ik heb me aangewend om dan meteen een flinke rolroer uitslag te geven. Tien tegen één dat je 'm dan meteen weer ziet.

ach goede ogen waren slechts een deel, de rest was; kalme lucht, kist die met weinig referentie te vliegen is, geen zonneschijn meer in de lucht onder de kist iig, wel lichte zonverlichte wolken erboven dus uitstekende projectie, en iemand die meekijkt.
het hád nog wat hoger gekund tot het echt spannend zou worden.
grappig trouwens dat het echt best een stuk naar beneden is, een minuut of meer flink aanduiken.

die fpv zweefvlucht video is erg tof trouwens :o

Back