Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zeker een net resultaat en belangrijker................het is gewoon ontzettend leuk bezig zijn zo!

Zo'n Cirrus 75 heeft toch ook een span van 3 mtr?
Dus 340 mtr is nog maar het begin want nu je hoort hoe hoog je zit durf je iedere keer iets meer. :twisted:
Maar serieus, op sommige dagen met bijv. heiige lucht is 300 mtr al een hele uitdaging.

:thumbsup:

Hoi Dutchy,
Die kist was deze cirrus-75-houtbouw
Een eigenbouw romp met vleugels zoals die van de Graupner Cirrus. Vliegt erg goed, en ziet er best nog wel schaal uit;)

Ik begon te merken dat het bijna overal steeg daarboven dus ben ik uit voorzorg maar hoogte gaan verliezen. Beter te vroeg stoppen en 100 meter lager weer een bel pakken dan je kist stomweg verliezen.

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
cool :)
ik zit zelf nog steeds aan de grond wachtende op servoraampjes, maar heb eergisteravond nog eventjes iemands anders kist bestuurd, om en om voor aflossing :P
er was toen van die mistige zeer zwakke thermiek, wat geloof ik ermee te maken heeft dat de grond nog even wat verwarmd blijft van de dag, en de lucht door regen sneller af koelt dan de grond, dan wasemt het eerste vocht dat valt eruit (vgl. een warme natte lap buiten).
natuurlijk, als de grond flink doorweekt raakt is ie al nagenoeg afgekoeld.
maar toch als dan nog koelere lucht over komt trekken stijgt het weer even erboven.

Hoi Dutchy,
Beter te vroeg stoppen en 100 meter lager weer een bel pakken dan je kist stomweg verliezen.

Juist als je dat kan is het knap.
Als je hoog zit is thermiek pakken niet zo'n moeite en helemaal niet met een vario.
Dan stijgt het, zoals je zelf ook al schreef, vaak overal wel ergens.
Maar (zonder motor) juist die kleinere bellen benutten om van 50 of 100 meter weer terug hoog te komen, dat is juist de uitdaging.

Welleswaar geen zwever....maar wel mijn vliegervaring van vandaag

MAIDEN van mijn POL....S voor vakantie doeleinden.

morgen weer vliegen , windje van max 13km/h (net aan 3 ).enigste nadeel voor elten ,oosten wind dan komt de wind van de elternerberg ,dan heb je nog wat last van turbulentie en tevens komt de wind dan van achter de kooi .

met wat knuppelwerk kun je goed wegkomen en landen .thermiek is dan afkomstig van de zuidzijde van 2 grote akkers , bosjes haag met jachthut en de noordzijde van de huizen die daar staan of het antenne huisje .wat verder terug aan de noordzijde richting westen heb je nog een akkertje .

thermiek is dan tot 200 meter rommelig en zeer dun , daar boven worden de bellen stabiel (uit de turbulente werveling ).

eens kijken wat het wordt .

Vandaag was weer zo'n dag....oioioioi wat een thermiek!
Heerlijk gevlogen met mijn Ka-8b.
110505_Ka8_s.jpg

Filmpje!

Dat was weer genieten dus. En ik maar werken. Mooi om te zien hoe de lier van de haak loslaat, heel simpel, en we weten allemaal hoe het gaat, maar nu wel een keer mooi in beeld gebracht. En uhhhh, een K8 is geen F3j hoor :D

Vandaag was weer zo'n dag....oioioioi wat een thermiek! Heerlijk gevlogen met mijn Ka-8b.

Mijn god! Das hoog man! 640 hele meters zie ik, en ik maar denken dat mijn record van 560 meter al hoog was. Verrekijker mee gehad?

En inderdaad, echt wel thermisch vandaag, heb een aantal keren verlekkerd omhoog staan kijken maar gekozen voor het afmaken van de Countryman.

Groet,

Jacob

Waarom gebruik je die remkleppen zoveel?!
Je had als eerste RC-vliegtuig op de maan kunnen landen!
;-)

Heeft die vlucht ± 15 min geduurd?
Dan heb je die hoogte wel heel rap afgebouwd.
Kramp in je nek?

Lekkere vlucht man.

Dirk.

Het was zo'n bel die net bovenwinds van het veld begon en héél langzaam wegdreef zodat het toestel bijna recht boven ons bleef klimmen. Dan kun je hem heel lang goed blijven zien.
Zelfs met kleppen bleef hij stevig stijgen...heb dus maar wat overtrek- en spin oefeningen gedaan :-)
Ik ben na een kleine 15 minuten geland omdat de camera er die vlucht in zat en ik wilde de beelden niet kwijtraken als het kaartje vol zou zijn.

Onderweg naar het veld trouwens een ENORME dustdevil gezien, dat was al een aanwijzing dat we wel omhoog zouden komen.
Grappig ook (voor degenen die goed geluisterd hebben) die scholeksters die ook in het circuit zaten - je kunt ze héél duidelijk horen :p

Het was inderdaad heel bijzonder vanmiddag.
Ik zit al bijna 2 weken thuis met de pootjes hoog omdat iemand zo nodig in mijn tenen moest snijden en ben de laatste paar dagen stevig aan het bouwen geslagen omdat ik weer iets mobiler werd.
Voor een tijdje geleden een behoorlijk gebruikte Lift Off ( 2 mtr span) kunnen kopen en die maar eens in orde gemaakt.
Vanmiddag zijn maiden en dat ging prima, heel erg prima zelfs....
Na wat bochtenwerk een aantal loopings gedraaid en het gekke ding bleef gewoon op hoogte :-). Nick en ik wisten niet wat we zagen......
Dit toestel weegt een kleine 1700 gram en is nou niet echt geschikt om mee te thermieken, maar hij deed het wel!
Nadat ik de bel opgezocht had in no-time naar een respectabele hoogte kunnen klimmen, heel apart ;-).
Fotootje van onze kleine en grote Lift Off, de gele haalde dat kunstje uit vanmiddag:

Foto-OLKVHL47.jpg

Jammer dat ik de Mosquito niet mee had, had ik misschien wel op de maan kunnen landen :-).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Ik zat woensdag op de camping, heb ik net eens geen vliegtuigje meegenomen voor die 3 dagen dat ik er zat. Tijdens mijn ontbijt om 09.30 schoten de cumuls al de lucht in boven mijn hoofd. Tandenknarsend heb ik de hele dag zitten kijken hoe de cumuls zich opbolden de hele dag...... :(

Gisteren niet echt een vliegervaring, maar wel iets om te delen. besloten om even te vliegen met mijn (nog) piepschuimzwever, eenmaal op het veld zag ik dat er nog iemand was. Ditmaal met een F3B zwever. Ik stelde mij netjes voor, bleek ik Frits Donker Duyvis voor mij te hebben.

Ik heb niet gevlogen, maar de beste man het hemd van zijn lijf gevraagt... Wat was dat mooi om te zien zoals hij met die zwever vliegt. Bijna anderhalf uur hebben we met elkaar staan kletsen, en tijdens dat gesprek ben ik heel veel wijzer geworden.

Mooie zwever, met een eigen lier. Foei wat gaat dat hard omhoog zeg! Tijdens zijn vluchten kreeg ik info over thermiek, de stabiele lucht op dat moment (was een paar uurtjes terug wel anders) en over het vliegen zelf. Speedvluchten, (demo) landingen, (hij hoefde nog geen metertje te lopen) Bijna alles kwam wel aan bod...

Niet gevlogen, wel een top avond gehad.

ah tof :)
ik had net een mega thermiek ervaring; 1 vlucht (met een kist van, en samen met, een kameraad. met een libelle vleugel, eigen romp groot genoeg voor een flinke camera, en kruisstaart) met hoogtelogger zonder camera 499m, en later met camera maar zonderhoogtelogger nog wat hoger, maar geen 600m.
soms wat zwaluwtjes erbij superstipklein, soms wat roofvogels (misschien staan er wat op zijn camera, en misschien post hij er straks wat als hij langskomt op het forum hier ;p). vanaf een bepaalde hoogte werd de thermiek velden, groot met matige tot krachtige thermiek.
was super.
ikzelf wacht nog steeds op servoraampjes om de blaster te bouwen, ging wat mis met de bestelling, maar komt goed.

lol de fotos zijn mooi, sommige met vogels meedraaiend in de bel :)
post mss later als hij het niet doet.

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik mijn Reichard Maxx getest i.c.m. mijn nieuwe GPS Logger van SM Modellbau. Naast het loggen van GPS gegevens, heeft het ook een druk sensor waardoor het nauwkeurige vario telemetry data kan doorgeven over de M-LINK bus, en het kan ook alle M-LINK telemetry data loggen. Het is net zo groot als de M-LINK vario sensor (wel zwaarder) en kan meer.

Omdat ik alleen maar wou testen ben ik rond 16:00 gaan vliegen, maar toch heb ik veel thermiek gevonden. Tijdens mijn 1e vlucht had ik boven de 250m soms een stijg snelheid van rond de 5m/s met een maximum van 6.7m/s. Uiteindelijk heb ik de zwever in de crow configuratie gezet, maar het bleef alsnog stijgen. De snelheid verhogen hielp ook niet veel. Dus heb ik het maar in een spin gezet en dat hielp wel.

De 2e vlucht begon rond 17:20. Weer had ik veel thermiek met stijgsnelheden soms boven de 3m/s. Bijgevoegd is een screenshot van een deel van de gelogde telemetry data in Google Earth.
screenshot

Laatst bewerkt:
wat sfeer foto's van vandaag

100_0684.jpg

ard bezig met zijn prophanger

100_0688.jpg

voor zijn 4e vlucht bezig en gaat met sprongen vooruit.
we geven hem dan ook de ruimte :D(wij zitten in de kooi :D )

100_0689.jpg

was best zweten om uit de thermiek te blijven

100_0685.jpg

zo inspannend dat vliegen .

Het was een heerlijk vliegdagje.
Bedankt mede piloot!
Hierbij de link naar het filmpje van die dag.
T-Rex 450 SE 401 Giro Hitec Servo's.
3S 2200 Mah

s1utjV1rFEI[/media] - T-Rex 450 SE Ard Elten 7-5-2011 5e vlucht

YoyTube: ard1400

wat sfeer foto's van vandaag

100_0684.jpg

ard bezig met zijn prophanger

100_0688.jpg

voor zijn 4e vlucht bezig en gaat met sprongen vooruit.
we geven hem dan ook de ruimte :D(wij zitten in de kooi :D )

100_0689.jpg

was best zweten om uit de thermiek te blijven

100_0685.jpg

zo inspannend dat vliegen .

Back