Mijn vlieg ervaring van vandaag

Gisteren was het dan zover, de maiden van de ASW24.

3 vluchten gemaakt, wat een heerlijke kist.
Blijft goed z'n hoogte vasthouden, slippen doet hij geweldig en reageert goed op de verstoorders!
Kortom een hele fijne aanwinst!!

kijk zelf maar...;)

Daar ga ik nog een hoop lol aan beleven!!

Louis

Louis, gefeliciteerd met de maiden van de ASW24. :D

Mooi toestel en ze vliegt zeer strak. :cool:
Veel plezier ermee.

Johannes

Ik ben vandaag in Vught geweest bij het Stampe en Oldtimertreffen.
voor het eerst had ik de gelegenheid een foto te maken die ik al langer in gedachten had; de ontwikkeling van het zweefvliegtuig in 40 jaar.
Drie generaties: de SG-38 (1938), Ka-8 (1957) en ASW20 (1977)

130817_drie_generaties_zps2d25226d.jpg

Als je de volgende 35 jaar bekijkt zijn de ontwikkelingen wel veel langzamer gegaan......

Laatst bewerkt:
Dank u. Ik zie het als een compliment.

Inderdaad! Het volgende bleek (nadat ik ontdekt had in eerste instantie het instelhoekverschil verkeerd te hebben gemeten)

Ik vloog een EWD van 1°. Zwaartepunt 108/109mm. Daarmee vliegt de Furio stabiel op 11 meter per seconden. Beste glijden ligt op 9 m/s, geringste dalen nog iets langzamer.

Je krijgt dan dat je steeds aan je hoogte gaat lopen trekken om toch maar goed te glijden.

Dit vlieg gedrag viel een landgenoot op, ook aanwezig op de Weiherberg. Deze man heeft ervaring met F3F spul, waarmee hij mij dus weer verder hielp.

Gisterenavond het zwaartepunt zo geplaatst dat deze bij een EWD van 1° stabiel zou moeten vliegen op het punt van beste glijden. (Zwaartepunt ligt nu op circa 115mm, SM van circa 8%.)

Nou, de verbetering is wel duidelijk! Levendigere kist, makkelijker belletjes uit vliegen. Houdt snelheid beter vast. Ook gelijk maar met ballast gevlogen. Dat brengt dan de nodige rust in het vliegbeeld. Het was druk voor de helling, en daar wordt ik wat nerveus van, zeker als ik eigenlijk hard wil vliegen...

En, dat vindt ik ook erg leuk. XFRL5 heeft weer gelijk!!

Minder leuk, zeg maar helemaal niet leuk, is dat ik thuis dus weer met de boormachine aan de gang kan om nog eens 30gram lood oid uit de neus te boren. Nu heb ik een strook lood om de staartboom geplakt. De vorige eigenaar heeft ONWIJS veel lood in de neus geharst, waar ik al een groot deel van verwijdert heb. Hij vond hem niet fijn vliegen. Dat begrijp ik wel, nu.... En ik maar boren. Echt een K** klus.

Vandaag was het winderig, turbulent, en de helling droeg maar matig. Iets te westelijke richting voor het mooie. Maar woensdag komt Bertus met Wim langs. En let maar op, dan kunnen we van de ene 5meter bel naar de andere fluiten!

Zoals Berrie al aangaf ben ik met mijn broer een middag naar de wasserkuppe bij Berrie geweest.
Heb ook even Berrie zijn zender vast mogen houden en aan de knuppels mogen roeren.
Wat mij gelijk op viel hoe makkelijk de kist vloog en hoe beroerd de mijne ( mini excel van simprop) vliegt.
Berrie heeft ook even met mijn mini excel gevlogen en vond het ook niet zo lekker (zeg maar waardeloos :p ) vliegen.

Vandaag ook maar eens met lood in de weer geweest.
Het zwaartepunt ligt nu 1 cm verder naar achter en hij vliegt een heel stuk beter.
Vanavond het zwaartepunt hoe het lag en nu is opgemeten.
De tekening geeft aan tussen de 70 en 73 mm van de voorlijst.
Hij lag op 71 mm dus hoe de tekening het aangaf.
Na mijn test ligt het nu op 81 mm :shock::shock:
Berrie heeft me aangeboden om de kist eens op te meten en uit te rekenen waar het zou moeten liggen.
Ik ben heel benieuwd waar zijn berekening op uit komt.
Ik ga er een apart draadje aan wagen
Het blijft een kist waar je met hoogteroer uit moet kijken denk ik.
Maar na de wijziging heb ik heerlijk in de thermiek kunnen hangen.
Met de nieuwe prop stijgt hij nu ook met 16 meter per seconden dat vind ik ook wel lekker.

Vandaag heerlijk gevlogen met Sander PH-SVV. Gesleept met zijn Aeronaut SHK van 4 meter.
Sander heeft zoveel beeldmateriaal dat hij waarschijnlijk pas over 2 weken een filmpje klaar heeft dus hier alvast een korte preview.

Fantastisch mooie kist, vliegt ook erg lekker. en zoals je ziet heeft Sander hem inmiddels aardig in de vingers.
Super gevlogen Sander!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gevlogen Sander, ziet er inderdaad goed uit.

Lijkt me leuk een keer samen vliegen met de SHK en de Orlice, ziet er in de lucht net zo uit.

Terence

Arjan,

Bedankt voor de gezellige dag, tja het is net als auto rijden je moet het leren deze is wat groter en vliegt ook anders.
Maar de SHK vliegt inderdaad geweldig, er zitten geen rare dingen in het vliegbeeld zelfs overtrekken gaat gemoedelijk.
Ik ben gister al bezig geweest met een filmpje alleen lukt exporteren nog niet.

@Terence, gaan we zeker een keer doen!!

@Lyclele Valt wel mee, kan je in mijn filmpje later leuk zien :)

Ik heb een paar avonden op de camping met de alula staan smijten en ik heb hem nu langzaamaan echt goed vliegend gekregen!

Hij rolt nu redelijk goed zonder meteen flink up of down te gaan, ik kan hem in een rustige bocht leggen en die blijft hij dan mooi door vliegen. En ik heb de uitslag op hoogte net zo groot als op rol maar (voor het eerst) ook 60% expo, ik kan hem nu heel mooi dood trekken om hem uit de lucht te laten vallen en kan hem nu ook echt sturen waar ik hem hebben wil.

Er kwam een klein meisje aanlopen of ze ook even mocht en toen ik zei dat het te moeilijk is om z8maar even te doen zei ze: maar zoals u het doet ziet het er zo makkelijk uit!

Mooi compliment hoor!

het heeft lang geduurt , maar na de verhuis vond ik hier een veldje in de buurt, waar ik best wel kan vliegen met DLG en elektro toestellen.
ik had dus al een tijd de plannen om een zwever elektro te maken (nood breekt wet)
en ik had een cumulus xxl waarbij de neus standaard al afgezaagt was... (heeft een balsa neusje gehad )
ik moest dus enkel ALLES vanbinnen slopen en helemaal opnieuw opbouwen.
vorige maand uiteindelijk de neus eraf gesneden , en mijn accu die ik op een plaat in de neus ingebouwd had moest verwijderd worden... ook de servo's die ik zo ver mogelijk naar voor geplaatst had moesten ineens onder de vleugel komen...

ik nam er rustig mijn tijd voor en gisteren was alles klaar.

ik ben namiddag naar het veldje gegaan en deed een paar handstarts...
aangezien ik ALLE instellingen opnieuw moest doen (nieuwe ontvanger ook) bleek dat er nog een hele boel gewijzigd moest worden...

uiteindelijk alles goed gekregen... het CG ligt nu 4mm achter het achterlijke aangegeven CG van de fabrikant.

de motor zit op een schuiver opzij van mijn zender, zodat ik de butterfly functie op de stick kon behouden.
de vleugel heeft een speed thermiek en cruise stand....

ik ben na het fine tunen een half uurtje boven geweest. daarna geland omdat ik het moe was. thermiek was er met hopen!
de buizerds waren erg bang van een onbekend iets.... nooit eerder een zwever gezien :)

na 20min thermieken kwamen 4 ooievaars doorgetrokken. (zouden ze nu al op de terug weg zijn?)

ik heb nu dus een zwever elektro om hier opt veld van de boer te kunnen vliegen. iets wat serieus tegen mijn principes is... een zwever hoort geen motor te hebben in mijn ogen... maar je kan moeilijk een lijn spannen door de maisvelden rondom :D

achja... kheb fun gehad!

hallo firefox,

Je hoeft jezelf niet te verontschuldigen;););)

groet en veel plezier, soms is het gewoon makkelijk en vlieg je in ieder geval, als je hem start met motor tot een hoogte die je ook aan een stiek haalt, en daarna niet opnieuw aanzet blijft het toch vrijwel hetzelfde.
Kan je gelijk oefenen voor F5J, logger erin en je kan hem niet meer aanzetten toch.

Terence

hey, ik vind het toch dik ingaan tegen mijn belangrijkste principe :D
nuja, zoals je al aangaf, anders kan ik nietmeer zweven buiten treffens.

ik start ook maar tot een 100-150m en dan gaat ie uit... als je daar geen thermiek kan vinden, dan ben je een knoeier :)
het F5J gebeuren zegt me niets... wedstrijdvliegen in het algemeen niet...
heb enkele jaren F3K competitie gevlogen.

vandaag was het eerder iets in de stijl van "vlieg het belletje in, zet de motor uit, en draaien maar!" :)

Back