mijn vervolg van Hms Victory Deagostini

Bijlagen

• IMG_0299.JPG
    IMG_0299.JPG
    185,8 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
ik ben nu met de trapjes bezig die bij de doos zitten zijn heel erg breekbaar is er iemand die een goede tip heeft voor mij?

Het maken van trapjes (vaak meer dan 1 in een grote kit als Victory) doe je het beste door een malletje te maken en gebruiken.
De mal is een eenvoudig plankje waarop je het trappetje liggend gaat opbouwen. Gebruik hulplatjes die je op je mal lijmt waartussen je steeds de trap kunt opbouwen.
Met een pincet zet je steeds de treden tussen beide staanders.

Ik heb helaas geen foto bij de hand van een voorbeeld mal, maar ik hoop dat de beschrijving je een beetje de goede richting in helpt.

succes,
Peter

Je kunt in de blanke lak zetten, als je er niks meer op vast hoeft te plakken.
Je trapjes zijn leuk geworden trouwens:):)

ik maak hem in gebeitste uitvoering , mijn vraag is moet ik hem ook met blanke lak behandelen en wanneer doe ik dat?
Ik gebruik maar heel zelden lak op mijn modellen, hooguit op sommige dekken om verkleuren tegen te gaan. Een goede beits of olie geeft vaak al een mooie afwerking, waar in principe geen lak meer overheen moet. Dus of je ook met blanke lak moet behandelen is simpelweg een keus die je maakt, maar nodig is het niet.

Eens met Piet in deze. Wel eerst even nagaan wat voor soort beits je gebruikt. Er zijn enkel kleurbeitsen die nog een beschermende finish nodig hebben zoals bijvoorbeeld een olie. Er zijn ook beitsen in de handel die al meteen oliën of harsen bevatten en daarmee direct beschermend zijn voor het hout.

Ik gebruik liever geen vernis lees “blanke lak” maar dat is heel persoonlijk. De een vindt het niks, de ander zweert erbij. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mijn tip is om wat verschillende afwerkingen te proberen op bijvoorbeeld resthout of proefstukken en voor jezelf de keuze te maken wat je prettiger vindt werken of wat je mooier vindt.

ik gebruik zelf sinds 2007 tot heden beitsen i.c.m. Danish Oil als afwerking van het merk Rustin, te koop bij Baptist Arnhem. Daarnaast ben ik aan het kijken naar een andere wellicht “betere” olie.

ik wil de rand op het dek maken de ronding hier in moet de plank in heet water of doe ik het met de elektrische planken buiger
wie kan mij hier een goede tip voor geven?

Beiden, vochtig hout voorkomt dat het schroeit met de plankenbuiger en behoudt beter de vorm die je erin buigt.

Leo, als je in mijn verslag kijkt dan zal dat best wel ergens beschreven staan ;)
Ook in de boekjes staat dit toch allemaal duidelijk beschreven
Dus dat moet helemaal goed gaan komen

Back