Hallo Gert,
Ik kan wel tegen een stootje. Het gaat me om het princiepe niet graag "afgezet"te worden. Ik zou zo'n heli helemaal niet nieuw kopen, vind ik echt te duur. De schaalonderdelen zijn echter wel betaalbaar, het is de meckaniek....
De reden dat de kop maar 1000 toeren draaide was omdat de Helicommand onstabiel werd. Die verdomde helicmommand is wat jaren oud en kan enkel met een seriele poort worden geprogrammeerd. Dat heb ik nie meer...
Toen ik hem kocht stond hij effectief op 1340 tr afgesteld.
Jij zegt met zo weinig mogelijk electronica te vliegen....interessant. Maar kan je een 3-blad vliegen met een flybar? Want, dan is het misschien wijzer dat te doen...
Patrick
Kijk, dit is nu echt onzin! Ik bedoel het niet kwaad hoor, echt niet.
Maar "verstandiger" heeft er niks mee te maken:
Die meerbladskoppen van Vario, die zijn speciefiek ontworpen om met de hand te vliegen, en stammen uit een tijd dat FBL electronica nog nauwelijks bestond. Die koppen zijn werkelijk voor iedereen die met een flybar kan vliegen, bruikbaar. Ze vliegen niet moeilijker, maar ANDERS....
Toen je met je eerste heli begon, je maakt mij niet wijs, dat je het toen makkelijk vond, en de vliegeigenschappen van die flybarred heli, waren niet "prettig".
Het enige verschil tussen toen en nu, is dat je NU weet, hoe leuk helivliegen is, en je hebt nu een referentie kader wat je toen niet had.
Dus nu voel je je onzeker met die nieuwe kop, iets wat je sinds je beginperiode niet gevoeld hebt. En daar moet je overheen stappen, en gewoon accepteren dat je weer (heel kort, effectief ongeveer 5 uur sticktime gemiddeld) even in die beginnersschoenen staat....
Nu heb je een heli die goed afgesteld stond, uitgerust met electronica waar het ding nooit voor ontworpen was, die electronica heeft je gedwongen buiten de ontwerp parameters te gaan vliegen, en nu gebeurt precies waar je op kunt wachten.
Qua prijzen, sorry als ik het wat cru zeg, maar 170 euro is een hoop geld, maar niet duur voor de vliegeigenschappen die er in die kop verborgen zitten.
Idem dito voor de bladen, die zijn gewoon uitstekend, en perfect afgestemd voor het gewicht en de stuureigenschappen. 200 euro is dan geen heel rare prijs.
Het kost je minder tijd om met zo'n kop te leren vliegen, dan dat het je oorspronkelijk kostte om met een "gewone" heli te leren vliegen, dus waar gaat het eigenlijk over????
Dat " met de hand" leren vliegen, is 100% veilig en 100% zonder schade te doen, zolang je gewoon doet wat er in dat stuk over meerbladskoppen staat, en zolang je jezelf de tijd gunt, en je rust neemt.
Binnen pak hem beet 10 tankjes, vlieg jij dan (wellicht aanvankelijk nog wat onwennig, maar dat gaat vanzelf over) met je meerbladskop rond. Binnen een seizoen, alsof je nog nooit anders gedaan hebt.
Zolang je maar in je achterhoofd houdt, dat het een heel andere heli is waar je mee onderweg bent!!!!!
Ik weet echt waar ik het over heb: niet alleen heb ik zelf op deze manier zelfstandig multiblade leren vliegen (en mijn heli was nog "een tikkeltje" duurder dan die van jou dus de stap was "een tikkeltje" spannender), de multiblade vliegers die hier op de club rondvliegen hebben allemaal op die manier (zelfstandig dus) de overstap gemaakt.
Het ENIGE waar het om gaat, is dat het ANDERS vliegt, en daarom moet je er niet gelijk "vol tegenaan gaan" maar gewoon rustig en stapje voor stapje je natuurlijke reflexen aanpassen op het andere gedrag. Dat kost tijd, en die tijd moet je jezelf gunnen. Je moet de discipline op kunnen brengen om tijdens het leerproces, je vooruitgang heel voorzichtig te doseren. Zelfs al kun je 3D vliegen, je moet je zelf dwingen om na een half uurtje stationair hooveren, heel voorzichtig je stapvoetse bochtjes op te bouwen, heel voorzichtig je snelheid op te bouwen, heel voorzichtig je afstop-manouvre op te bouwen (met name daar reageren ze HEEL erg anders).
Er zijn een aantal truukjes om het vliegen met zo'n kop stukken makkelijker te maken, zoals je trim wat voorover zetten, verschilolende idle-up instellingen etc etc. Maar die moet je voor jezelf uitvogelen welke voor jou werkt, en welke niet.
That's all.
Groet, Bert