Mijn eerste schip Duyfken

IMG_0958.JPG
Heb bovendek bezorgde me dus inderdaad hoofdbrekens, ergens moet ik wat verkeerd gedaan hebben. Ik heb aardig wat oplossingen cq ingrepen en aanpassingen moeten doen hoer omdet toch enigsinds kloppend te krijgen.
Wat me nou stoort is dat ik dus niet weet waar ik de mist ben ingegaan.
 
kiel 009.JPGIk zie het even niet wat je bedoelt? ben je aan de spiegelzijde te breed uitgekomen? je resin-deeltje wat op de spiegel moet komen is min of meer leidend voor je breedte van het dek aan de achterzijde. Of bedoel je dat je dek aan de voorzijde wat meer over het afscheidingsschotje moet oversteken? Voor de duidelijkheid een foto uit mijn verslag.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar het is schijnbaar dus ook niet of nauwelijks te zien. Maar de opening op het boven dek moest uitkomen boven de kolderstok ( zoals bij jou op de foto).
Ik kwam dus verder uit naar achter, waardoor ook de achtermast dus niet meer zou kloppen. Ik heb dit aangepast door de opening dus te verleggen in de beplanking waar hij hoort. De achtermast moet ik dus nu ook aanpassen, zodat de afstand tot de hoofdmast dalijk weer klopt. Ik laat dit gat ook even zitten nu tot ik berekend heb of het dan klopt met de rest die relatie heeft met de plaats van die mast.
 
Laatst bewerkt:
Heeft het feit dat de tekening niet exact schaal 1:1 is met het model zoals wordt aangegeven hier iets mee te maken ? Toen ik de romp op de tekening legde bleek deze langer te zijn. Gemeten over de onderzijde van de kiel scheelt dit zo'n 3cm dat dit bij het model langer is dan op de tekening. Dit moet toch ook gevolgen hebben voor alle van de tekening over te nemen maatvoeringen ?
 
Laatst bewerkt:
Als gegoten @groenenberg omdat je zei dat deze spiegel eigelijk de leidraad voor de achterkant,was kon ik het ook niet laten om het alvast te decoreren.
 
Laatst bewerkt:
Heeft het feit dat de tekening niet exact schaal 1:1 is met het model zoals wordt aangegeven hier iets mee te maken ? Toen ik de romp op de tekening legde bleek deze langer te zijn. Gemeten over de onderzijde van de kiel scheelt dit zo'n 3cm dat dit bij het model langer is als op de tekening. Dit moet toch ook gevolgen hebben voor alle van de tekening over te nemen maatvoeringen ?

Het is dat jij dit nu ook tegen bent gekomen, tot nu toe ging ik ervan uit dat omdat ik beginnend bouwer was ik ergens dus ook fouten maakte. Ik meet alles op met schuifmaatjes maar zag inderdaad ook dat ik vaker net te groot uitkwam.
Bij het bovendek was het echter geen mm werk. De opening begon boven het deurtje ( zeg maar precies de grote van de opening te ver naar achter)
Ik heb dit aangepast, maar dit heeft denk ik gevolgen voor alles hierna. Iniedergeval het gat van de achtermast.
 
Ook ik ben beginnend modelbouwer, althans van houten scheepsmodellen en ben dus ook benieuwd naar problemen die andere nieuwelingen tegenkomen. Nu ik deze afwijking van de tekening heb vastgesteld weet je dus dat je met alle afmetingen en posities van onderdelen hier extra door moet opletten en het dry-fit passen van alles nog belangrijker wordt..
 
Ook ik ben beginnend modelbouwer, althans van houten scheepsmodellen en ben dus ook benieuwd naar problemen die andere nieuwelingen tegenkomen. Nu ik deze afwijking van de tekening heb vastgesteld weet je dus dat je met alle afmetingen en posities van onderdelen hier extra door moet opletten en het dry-fit passen van alles nog belangrijker wordt..
Dat gezegd hebbende, denk ik toch dat het mijn geval in ieder geval het te veel gewend zijn dat alle onderdelen precies op maat zijn.
Ik merk in ieder geval dat tussen plastic en houten modelbouw toch een wereld van verschil is. En eerlijk gezegd is dat toch ook wel wat me juist trekt in de houten modelbouw.
 
Dat gezegd hebbende, denk ik toch dat het mijn geval in ieder geval het te veel gewend zijn dat alle onderdelen precies op maat zijn.
Ik merk in ieder geval dat tussen plastic en houten modelbouw toch een wereld van verschil is. En eerlijk gezegd is dat toch ook wel wat me juist trekt in de houten modelbouw.
Inderdaad Theike en Rob het is met hout-modelbouw wel eens schipperen. Maar doordat op de kiel al aangegeven werd waar de mast moest komen heb ik niet de problemen ondervonden die jullie tegenkwamen.
Leuk Rob dat je hier ook mee bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de tekening, deze is gebaseerd op de snijbestanden waar alle onderdelen mee gelaserd worden. Maatafwijkingen zouden hier niet in mogen zitten.
Maar hou me ten goede, ook ik maak wel eens fouten!
Wanneer je het achterdek hebt, hierop staan streepjes die aangeven waar het ten opzichte van de spanten moet komen. Het voorste later te plaatsen wandje komt dan aan de voorzijde van dit dek. De mast zit dan op zijn plaats, en het gat van de kolderstok/stuurhut ook.
Ik zal straks in elk geval de tekening nog eens nakijken, daar post ik nog even apart over
 
Ik denk eerder dat het aan mij ligt, eerlijk gezegd begreep ik geen snars van de streepjes (buiten het stoffen dek).
Tot jij ze nu uitlegd. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het achterdek wel gelegd heb.
Op het achterdek stonden vier lange strepen (twee iets korter) de breedte van deze strepen kwam overeen met de spiegel, en het te plaatsen wandje kwam toen op de plek achter de middelmast. Alleen het gat boven de kolderstok lag dan te ver naar achter.
Nu schrijft @groenenberg iets waar ik denk dat alle oorzaak ligt “op de kliek stond de plaats van de mast afgetekend)
Dit heb ik dus nooit in de gaten gehouden, ik heb de valse dekdelen op de kieldelen verlijmd. Hier ook niet verder bij nagedacht omdat dit precies paste.
Als het gat van deze mast dus die 1,5cm te ver naar achter staat kloppen alle maten dus niet meer.
En ligt het maat verschil dus niet aan de tekening, maar aan mij omdat ik dit in het begin niet goed begrepen heb hoe belangrijk de plaats van dit gat was.
 
Maar ik heb inmiddels wel geconstateerd dat er in de tekening ook een fout zit qua grootte van het zijaanzicht en het werkelijke model. Dit is een tekenfout van mijn kant geweest (waarbij ik ook kan terug redeneren hoe die ontstaan is - maar dat doet niet ter zake). Tekening 1 ga ik dus aanpassen en het zijaanzicht als nieuw deel invoegen.

Het zal enige dagen duren voordat ik dit nieuwe zijaanzicht als tekening beschikbaar heb, maar dat krijg je dan toegestuurd.

Ik stuur je nog een persoonlijk bericht hierover.

Bij deze ook aan alle andere Duyfken-bouwers:
stuur svp een email met je adres aan kolderstok at gmail punt com en je krijgt een nieuw zijaanzicht toegestuurd.
 
Dit weekend besteed aan het achterdek, de kanonspoorten, en het galjoen. Na het plaatsen van galjoen kwam er nog achter dat op de boeg nog een beetje weggebroken moest worden ( hier had ik weer eens niet gied opgelet) wel blij dat ik een dremel met flexibele slang heb en een arsenaal aan freesjes. Anders had ik het even niet geweten.
De kanons poorten vind ik een flink gereken, ik heb hier met schilders tape paars (plakt bijna niet) vanaf de tekening de plaatsen overgenomen en daarna op de romp afgetekend.
Bij het kleuren van het kanon gebeurde iets wat ik niet verwachte, het kanon werd behalve zwart ook blauw.
Weet iemand wat ik hier verkeerd deed?

3079905E-1A67-404A-86AA-8E61823D7F9E.jpeg D3B21AC0-985F-4C2C-8CB3-C45EEA722714.jpeg F102519F-61CC-4BF5-9A20-1D8F5DAA0940.jpeg
 
Het spul wat je gebruikt om het kanon te kleuren is een chemische mix die het messing laat oxideren. Het koperaandeel in het messing reageert daar iets sterker op wat zogenaamd groenspaan geeft. Dit is blauwgroen van kleur. Met wat staalwol of heel fijn schuurpapier kun je dat er weer vanaf schuren, het kanon zal daaronder dan weer donker zijn. Daarna even afspoelen en goed drogen.
 
Klopt, ik heb schilderamoniak 25% gebruikt. Ik zal straks een proberen of ik dat blauw wat weg kan foefelen dan.
 
821A7F91-2325-49C8-AC39-A8EA24502FD9.jpeg
Al een paar dagen stoei ik nu met de tuigage van de kanonnen.
Het draadje door het gaatje krijgen was al een hele klus tot ik het eens probeerde met zon dingetje om een draad door de naald te krijgen (ik weet bij god niet hoe heten) het nu een stuk gemakkelijker.
Het bedenken hoe het touw om de twee blokken geknoopt moest worden was een hele puzzel, in feite weet ik nog steeds niet of ik dit goed heb opgelost.
Ik heb het bekeken hoe ik denk dat het logischerwijze gezeten moet hebben en ook nog gewerkt moet hebben.
Ik vond wel overal tekeningetjes op verschillende Scheeps verslagen, maar uit geen werd me echt duidelijk hoe het nu precies aangelegd was.
Ik zit eraan te denken om een haakje te maken om het kanon in het oog te haken, als ik sommige schetsen goed bekijk was dit de manier om het kanon aan te haken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top