Mijn eerste schip Duyfken

Officieel was/is het berghout een dikkere plank in de rompbeplanking. Dat ze bij het model uit twee lagen opgebouwd is is om het buigen van de plankjes makkelijker te maken (een dikke lat in vorm buigen is lastig).Omdat dit dus eigenlijk één dikke plank is werd deze niet verjongd en werd er pas onder het onderste berghout begonnen met verjongen.[/QUOTE

Als de berghouten een dubbeldikke plank waren die niet verjongd werden, zou je dan niet eerst de berghouten zand strook en de zeeg moeten plaatsen? En de overige planken doormiddel van verjonging dar tussen berekenen?
Of zeg en begrijp ik nu iets helemaal verkeerd?

Laatst bewerkt:
Is dit vanaf de eerste plank onder her onderste berghout, als ik het goed heb de 5e plank vanaf de op de spanten aangegeven streepjes of al eerder zoals bv in het bouwverslag van Hans Groenenberg is te zien die al bij de 2e of 3e plank is begonnen. Deze laatste methode betekent dan wel dat de onderlinge afstand tussen de berghouten bij de boeg erg klein wordt ?

Als de berghouten dubbeldikke beplanking was die niet verjongd werden. Zou je dan niet eerst de zeeg, berghouten, zandplaat moeten plaatsen en de verjongende planken hiertussen moeten berekenen? Of zeg of Begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Kort samengevat was het kiel leggen (incl. voorsteven, achtersteven en spiegel), zandstroken maken, dan het vlak en naar boven gaan beplanken. Dan later de spanten er inleggen, dan deze oplangen, een lange lat van steven naar steven leggen die de zeeg aangaf. De berghouten werden langs deze zeeg geplaatst en de romp werd tot tegen het berghout beplankt, inclusief verjonging aan de boeg (een interessant boek waarin dit goed beschreven staat is "De bouw van een Oost-indiëvaarder van Willem Vos).
Modelbouw is wat simpeler (op bovenstaande wijze een model maken is scratch en een zeer lastige wijze van doen - voor de zeer ervaren modelmakers), dus je plaatst de berghouten en gaat naar onder toe beplanken, waarbij je direct onder het onderste berghout al gaat verjongen.
Dan kun je de methode van Piet(san) volgen door streepjes uit te zetten op de spanten en vanaf de kiel te beginnen met planken, of gewoon stug naar beneden werken.

Het was ook maar een vraag, zelf kwam ik in het beplanken van de romp nog aardig wat moeilijkheden tegen.
En kwam er dus ook pas halfverwege achter dat ik beter van het middelste spant tenminste dat is mijn idee nu) het aantal planken had kunnen berekenen je kunt dan ook de verjonging uittekenen per spant voor alle planken.

Ik zal dit weekend een foto plaatsen hoe ik de beplanking nu heb opgelost, dit zal afwijken van de doorgewinterde bouwers hier daar ben ik me van bewust. vandaar ook mijn vraag natuurlijk, je gaat toch ook denken hoe zou dit nu wel goed op te lossen zijn.
Natuurlijk heb ik enorm veel gelezen hier en raadpleeg ook vaak de de foto's van mijn voorgangers.

Maar wel een leuke vraag, want in dit opzicht staat de modelbouw behoorlijk ver af van hoe het indertijd werkelijk ging.
Uiteindelijk moet je zelf tevreden zijn met hoe je de beplanking gedaan en opgelost hebt, en voor iedere volgend model wat je gaat maken kun je de opgedane kennis en ervaring weer gebruiken om het net weer een stukje anders te doen.

IMG_2284.JPG
IMG_2285.JPG
IMG_2286.JPG
Omdat ik wat tijd over had met de laatste beplankingen ben ik maar alvast aan het galjoen begonnen. Een priegel klusje, eerst heet voorzichtig het verloop naar 4 mm gesneden zoals in de bouwomschrijving vermeld stond.
Vervolgens de foto van de bouwbeschrijving en de replica naast elkaar gelegd. Omdat hier nogal verschil inzat heb ik mezelf de vrijheid gegeven hier een snijwerk op te zetten wat mogelijk was (dat heb ik hier eens eerder ergens gelezen toch?) ik ben nog niet helemaal tevreden maar het begint aardig in de buurt te komen van wat ik zelf mooi vind.
Ik vind het ook wel leuk iets uit te tekenen wat mooi is en toch ook nog uitvoerbaar is op zon klein detail ( erg veel speel ruimte is er niet).

IMG_0953.JPG
IMG_0954.JPG
De romp is op een plank na opgewerkt, de verschansing vind ik een enorm probleem en ben maar wat hulp schotjes gaan maken om het flexen van de planken onder controle te houden. de beplanking van de romp zou ik met de kennis die ik nu heb opgedaan anders aanpakken al denk dat als hij geschuurd en geverfd is dat het wel mee zal vallen.

ziet er allemaal goed uit Theike! Ook ik zou dingen nu anders aanpakken (ben ook een groentje) en ik heb een heel eenvoudig scheepje als eerste bouwproject gekozen, ik vind die van jou een stuk moeilijker :)

Veel plezier met het bouwen en ik blijf je volgen

ziet er allemaal goed uit Theike! Ook ik zou dingen nu anders aanpakken (ben ook een groentje) en ik heb een heel eenvoudig scheepje als eerste bouwproject gekozen, ik vind die van jou een stuk moeilijker :)

Veel plezier met het bouwen en ik blijf je volgen
Ach.. Hier hebben we nog een groentje. Elke keer doe je een nieuw idee op hoe je een volgende keer zou gaan doen.

Zeker Hans, maar ik bedoelde meer dat ik nu de beplanking niet uitgerend heb. Iets wat ik in het vervolg toch zeker eerst wil gaan doen.

Theike , Hulp heb je genoeg zo te lezen en ik denk dat het een heel mooi model wordt.
Blijf je volgen erg leuk
Groet Cees

Het weekend besteed aan de details op het dek zoals de kolderstok pompen kanonnen en dek kajuit?
De romp verder opgewerkt en wat met kleur gespeeld.
De plaatsing van de 3 losse pilaren met balk bezorgd me aardig wat kopbreken, ik heb gekozen om het valse dek als leidraad te nemen.
IMG_2289.JPG
IMG_2290.JPG
IMG_2291.JPG

Dank je wel, bij de kleuring is de eerste kleuring (licht eiken) weer met scotchbrite geschuurd.
Ik schilder blanke producten trouwens nooit met een kwast of penseel, maar gebruik een sponsje of vezelvrij doekje. Dit geeft een egale kleuring, nooit kwast strepen, en zo kan je ook geprofileerd werk overal gelijkmatig bewerken.
Het dek is overigens gekleurd met koffie (enkele oude Senseo zakjes een week in een beetje water laten trekken) de huidige laag is twee maal gekleurd, deze sluit ik na droging af met een matte jacht lak.

Laatst bewerkt:
Ik heb dus echt een probleem met de plaatsing van de pilaar met boven balk van het achterdek. Als ik deze uitmeet op tekening komt hij heel dicht op het voorste vaste spant, neem ik als maat de maat van het valse dek dan klopt het gat van de middelste mast niet meer.
Beide zijn naar gevoel niet goed, maar de middelste mast naar voren plaatsen lijkt me ook vragen om problemen, en kom ik denk ik in de problemen met de kanonnen.
Weet eigelijk niet goed wat nu wijsheid is.

Update.
Ik denk dat ik het gevonden heb, als ik de lijnen op op het valse dek aanhoud klopt het wel.

Laatst bewerkt:
Back