mijn eerste project, tips?

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door apenpoep11, 2 feb 2014.

1. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    eerst even voor stellen.

ik ben max 15 jaar.

dit is mijn eerste project en ik ben van plan om nog veel te maken.
    maar ik wist nooit wat ik kon gaan maken. maar modelbouw heeft mij altijd al aangesproken. omdat mijn opa altijd hele grootte zeil schepen bouwde en ik dat erg mooi vond wil ik met iets kleins beginnen.

ik heb gister een pop pop motortje gemaakt.
    en even snel een klein bootje gemaakt om het motortje te testen. met een frame van lasdraad waar ik schilders tape tussen heb gespannen. vervolgens een laagje papier mache. daarna een laagje verf zodat de papier mache niet nat word. hij doet het goed maar licht erg diep. nu wil ik een goed bootje van hout bouwen maar niet te moeilijk wand dit is mijn eerste project. ik heb op het internet gezocht maar kon niet zo veel vinden. het liefst heb ik een platbodem boot van ongeveer 40 cm die uit houten plaatjes is gemaakt.
    kan iemand mij aan bouwtekeningen helpen? en/of tips

gr. max

Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2014
  2. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Hallo Max,

welkom op dit forum!

wat voor een platbodem?
    een soort zeilschip?
    of zo een platbodem?

gr Brecht

3. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    dat wat mijn opa vroeger maakte is veel groter 3 masters volledig van houd eentje met een open romp en de laste dicht maar die is nog niet af de zijlen en toetjes moeten nog gemaakt worden maar dat kan hij helaas niet meer omdat hij te veel trilt

en ja die 2e bedoel ik allen dan wat kleiner en van hout

4. speedy bob

speedy bob

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Is een "springer tug" ook iets die in aanmerking komt. Deze is ook gemakkelijk te bouwen. Dus Google eens op "springer tug" en er zal een wereld voor je open gaan;)

5. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    ziet er wel een beetje raar uit maar is inderdaad wel grappig om te maken.
    allen waar van kan ik de onderkant maken vanwege die bocht.

ben ook even aan het kijken voor wat foto's van mijn (prototype) pop pop botje

6. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    pop pop lijkt me wat zwak. vooral voor hout;)

7. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    dan moet ik een iets gestroomlijndere boot hebben denk ik of een andere motor. alleen dan is het probleem dat het met een motor weer wat duurder word. en ik heb niet al te veel te besteden.

8. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    wat is je budget? eerst weten wat je wil. als je een goed varende springer tug wilt maken . zou ik een motor met veel toeren kopen.

aOeSnlWnnIo[/media] to Build the PP4V Putt Putt Engine-YT.mpg - YouTube

dat bedoel je? als je hem ook goed bestuurbaar wilt hebben. heb je zoiezo een zender en ontvanger nodig. en een servo. en ook een accu

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    eeuh nee, voor een springer heb je een traag lopende motor nodig....

10. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    voor mijn eerste project wil ik het niet te duur maken zo als die pop pop motor heb ik van een sous deksel, tomatenpuree blikje en wat koperen rem leiding van mijn pa z'n werk.

en ik zit er over te denken om te investeren in een zender en ontvanger maar ik weet niet wat voor en waar wand als ik er een kop wel ik wel meteen eentje met meerdere kanalen ook voor volgende projecten dus weet iemand een zender en ontvanger tegen een goede prijs?
    dan kan ik die na 2 maart kopen wand dan ben ik jarig.

omdat ik nu nog niet zoveel geld heb ben ik begonnen met pop pop omdat het van afval te maken is en het ook wel leuk is om op school te laten zien wand ik zit in een techniek klas 2e jaar

11. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Ben ik met Brecht eens, een Springer is geen speedboot, liever weinig toeren, veel trekkracht, en dan kan het nog steeds best rap gaan.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    dit is wat ik nu heb na mijn verjaardag investeren in een zender+ontvanger en dat kan ik nog leukere dingen maken:thumbsup:

nu moet ik mij nog maar ff vermaken met wat goedkopers:(

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
  14. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Succes er mee, maar ik zou wel even vragen om een wijziging in je naam....

15. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Thijs, als je nog niet weet waar je over praat geef dan geen advies. Dat is alleen maar verwarrend.

LANGZAAM lopende motor voor een Springer dus, maximaal iets van 5000-6000 toeren per minuut (rpm).
    In een Springer heb je lekker de ruimte om een flinke motor kwijt te raken en bijbehorende batterijen, kies dus liever een motor die een slagje te groot is dan ééntje die eigenlijk nét te klein is - die laatste zal het zwaar gaan krijgen, met een onderpresterende boot en al vrij snel een geroosterde motor (en mogelijk regelaar...) als gevolg.

De ronde bodem maak je van dun triplex. Daarvoor moet je niet bij bouwmarkten zijn, maar bij modelbouwzaken of misschien een houtspeciaalzaak. 1,5mm dik is prima.

Of, als je standaard bouwmarkt triplex wilt gebruiken: Versimpel de vorm een beetje, zoals ik voor mijn mini-springertje heb gedaan, naar hoekig. Vaart nog steeds aardig, maar is zonder buigen te maken. Ik zou hem wel wat groter bouwen dan ik heb gedaan, 23cm is best wel klein. Mik op ergens rond de 50cm, of houd de hoofdmaten van de standaard Springer Tug aan.

Wat betreft je zender: Ik vind hem aardig aan de prijs voor een niet-merk-zender. Gezien je leeftijd denk ik dat je ook niet bepaald een ongelimiteerd budget hebt, zou je niet eens naar onze chinese vrienden kijken? Hobbyking.com heeft een redelijke 6ch zender te koop, bestel wel gelijk de programmeerkabel erbij en google even naar DigitalRadio voor een betere versie van de programmeersoftware. Er zijn ook losse ontvangertjes voor te krijgen, en ook de 3-kanaals ontvangers van de HK-GT3 werken er op, wel zo handig voor toekomstige vlootuitbreiding.
    (deze zender is ook in NL te koop, voor meer dan het dubbele, en dan heet hij Jamara FCT-6, maar uiteraard werken de ontvangers daarvan ook op de HK zender)

Later als je toch meer kanalen wil gaan gebruiken kan je dan overstappen op bijvoorbeeld een Turnigy 9X (die werkt ook met die ontvangertjes, dus dan kan je je oude ontvangers voor je oude boten, op je nieuwe zender gebruiken) of een mooie Spectrum zender oid.

Succes met bouwen, en inderdaad zou ik je naam nog even veranderen met het oog op de toekomst.

Leuk pop-pop bootje, trouwens!
    Als je die hoger op het water wil moet je hem een maatje groter bouwen. Drijfvermogen gaat met de derde macht van je schaal, als je hem een half keer groter maakt zal dat al een flinke slok schelen.

16. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Nog een tipje, in dit topic staat een link naar een FAQ topic, waar een aantal zaken met betrekking tot schepen voorbij komen: bekijk-ook-eens-het-faq-gedeelte-voor-veel-gestelde-vragen-en-oplossingen

Bouwverslagen van anderen bekijken is ook zeer leerzaam, en de eerder genoemde Springer Tug is een mooie eerste boot, waar je later ook nog plezier van kan hebben, door hem te gebruiken als "reddingsboot", om een niet meer werkende andere boot naar de kant te duwen, bijv.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Het kán wel: Die buigerij met bouwmarkt triplex op 3,4 mm dikte.
    Ik heb het in mijn bouwverslag staan, dan kun je kijken of je het aandurft om het zo te doen of dat je kiest voor de bouwwijze van setsunakaede, waarbij je als voordeel hebt dat je kleiner kunt bouwen omdat je niet hoeft te buigen.
    Ik denk dat het in het vaarbeeld niet gek veel uitmaakt, Springers zijn nou eenmaal vrij plompe dingen.

Ik denk ook dat deze naam niet zo best staat bij "Naam cascowerf".

Laatst bewerkt: 4 feb 2014
  18. apenpoep11

apenpoep11

Lid geworden:
    29 jan 2014
    heel erg bedankt,

net even gekeken naar die zender. ik wist niet dat het zo goedkoop kon. ik wou hem meteen bestellen maar toet kwam ik er achter dat er nog een flinke verzend koste bij komt dus moet nog heel even sparen (2-3 weken) en dan heb ik genoeg. allen dan is het probleem dat ik geen creditcard heb dan word het dus PayPal

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
  20. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    IPV die 6 kanaals HK zender zou ik gelijk voor de Turnigy 9X (mode 2) gaan.
    Daarmee kan je alle soorten modellen besturen, je hebt 3 extra kanalen, je hebt modelgeheugens enz.

Hier nog een bouwverslag van een springer: alweer-een-springer-tug-de-dringert

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina