Mijn eerste houtbouw model: Kolderstok Statenjacht AD1678

Dit is mijn allereerste model dat ik in hout bouw. Ik zal dus ongetwijfeld fouten en vergissingen maken.
Elke opmerking is welkom overigens.

Ik heb vandaag even de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met de spanten van dit model. Het was even uitproberen hoe ik de onderdelen uit het plankje moest krijgen. Uiteindelijk snij ik ze met een stanleymes (een oude 199a) uit het plankje. Het mes daarvan past heel aardig in de door de laser gemaakte snede. Ik snij van beide zijden en uiteindelijk kan het onderdeel zonder moeite uit het plankje woorden genomen.

De spanten zitten hier nog 'los' op de kiel. Spant 7 bv moet nog voorzien worden van de latjes die een dek gaan dragen. Ook ius nog niet gecontroleerd of alles haaks zit. De onderdelen zijn overigens zo nauwkeurig gesneden dat alles erg strak op de kielbalk past. Je vraagt je bijna af of je er nog lijm bij moet gebruiken, voor de stevigheid ga ik dat echter wel doen.

Zou schuren van de snijvlakken nog nodig zijn om de zwarte aanslag te verwijderen?

PXL_20240616_191057630.jpg
voor
PXL_20240616_191110346.jpg

Welkom.
Licht schuren zodat het meeste weg is, is prima. Op te lijmen delen wel zoveel mogelijk wegnemen.
De buitenkant waar de beplanking tegenkomt moet je sowieso in vorm schuren, zodat de beplanking zoveel mogelijk raakvlak krijgt en geen knikken. Er is een document wat je kan downloaden die een mooie uitleg geeft. Een pagina terug staat een topic beplanken scheepsromp door Ptèr.
Succes.

Welkom.
Licht schuren zodat het meeste weg is, is prima. Op te lijmen delen wel zoveel mogelijk wegnemen.
De buitenkant waar de beplanking tegenkomt moet je sowieso in vorm schuren, zodat de beplanking zoveel mogelijk raakvlak krijgt en geen knikken. Er is een document wat je kan downloaden die een mooie uitleg geeft. Een pagina terug staat een topic beplanken scheepsromp door Ptèr.
Succes.

Het in vorm schuren van de spanten bij de boeg staat ook al in de bouwbeschrijving. Hier en daar blijkt dan de halve spant te verdwijnen. Dat wordt een klusje waar wat geduld voor nodig is.

Na de vorige fotos heb ik nog even de dekjes gepast, de meeste passen goed. Alleen de 2 grote dekken bij de boeg blijken ongeveer 2 mm verschoven van elkaar uit te komen. Dat was met wat trekken en duwen op te lossen.
De eerste spanten zijn nu haaks op de valse kiel gelijmd. Later vandaag komen de resterende spanten aan de beurt.

Bijlagen

• PXL_20240618_075754886.jpg
    PXL_20240618_075754886.jpg
    462,4 KB · Weergaven: 91
De eerste spanten zijn nu haaks op de valse kiel gelijmd.
Welkom Rick, ken je de lego-methode?
Onze geliefde lego (duplo)blokken uit onze jeugd of die van onze kinderen, hebben aan alle zijden een perfect rechte hoek.
Door ze in de hoek tussen spant en kiel te klemmen staat de spant haaks op de kiel.

Veel succes met dit project.

Welkom Rick, ken je de lego-methode?
Onze geliefde lego (duplo)blokken uit onze jeugd of die van onze kinderen, hebben aan alle zijden een perfect rechte hoek.
Door ze in de hoek tussen spant en kiel te klemmen staat de spant haaks op de kiel.

Veel succes met dit project.
Ja, de methode is mij bekend. Ik heb alleen geen lego of duplo in huis. Dat komt nog wel eens denk ik.
Ik heb nu een stalen liniaal ervoor gebruikt. Daarna de dekken los geplaatst om de boel uitgericht te houden tijdens het drogen van de lijm. Bij elke spant even rustig wachten voor pakweg een uurtje. Dan pas de volgende spant monteren.
Een probleempje waar ik tegenop liep tijdens de dry-fit (een verschuiving van 1 mm tussen 2 delen van een dek aan stuur- en bakboord) is daardoor ook opgelost

Ik ben gisteren en vanavond bezig geweest om alle spanten en de valse kiel te schuren.
Vandaag heb ik daarna alle spanten op de valse kiel gelijmd en de dekjes A en B geplaatst.

Morgen weer verder. Dan de boeg opvullen en de boeg in model schuren. Dat zal even tijd gaan kosten, de eerste spant wordt half weggeschuurd.

De laatste paar dagen niet veel aan het model gedaan. Soms moet je andere dingen doen, of gewoon van het weer genieten.

De boeg is opgevuld met wat blokjes balsa en ik heb op de twee dekjes onderin de romp dekplanken geplaatst.

Bij het rechter dekje heb ik de plankjes eerst van een zwarte zijkant voorzien d.m.v. een viltstift. Dat had ik, denk ik, beter anders kunnen doen.
Het linker dekje is niets aan de randen van de latjes gedaan.
Ook merkte ik dat de abachi latjes niet over de volle lengte dezelfde dikte hadden. Ze zouden 0,7 mm dik moeten zijn maar zeker aan de uiteinden zijn ze dikker.
Maar dat schuur ik later wel weer glad.

Netjes.
Ik gebruik ook altijd zwarte viltstift voor de naden. Eens geschuurd ga je het zwart veel minder zien.

Laatst bewerkt:
Niet echt netjes dus,
Ik gebruik nooit vloeibare zwartmiddelen op kopse kanten van hout, want dit dringt in de vezels en maakt plekken die zelfs na schuren niet te verwijderen zijn.
Het kan echter bijdragen tot een verweerde uitstraling als dat je bedoeling zou zijn.

Ik gebruik zacht potlood (6B).

Rick,
Ik zie het er heel realistisch uitzien. In die tijd waren de dekken echt niet zo strak als we ze op modellen wel eens maken. He lowerdeck op de Victory is nog in originele staat en ziet er als hieronder uit. Ga zo door.
full

Noodgedwongen heb ik mijn miniatuur scheepswerf even stil moeten leggen. Ongeveer 2 weken geleden stootte ik mijn linker middelvinger en hield daar een hamervinger aan over. Die zit nu dus in een spalk. Omdat ik linkshandig ben wordt bouwen dus helaas onmogelijk. Hoelang ik niets kan doen weet ik nog niet, het kan nog wel eens 8 weken gaan duren.

Maar dit scheepje zal zeker afgebouwd worden!

Rick,
Ik zie het er heel realistisch uitzien. In die tijd waren de dekken echt niet zo strak als we ze op modellen wel eens maken.

Als modelbouwers wil je het wellicht iets te mooi maken. Terwijl ze daar tijdens het bouwen van het schip zelf heel anders tegenaan keken. Ze gebruikten vaak hout dat voorhanden was, meer roeien met de riemen die je hebt dus eigenlijk.

Back