Michiel de Ruyters schip "Zeven Provincien"

Als je de tekeningen van blom al hebt dan heb je ook de spanten. Die kun je uit het lijnenplan herleiden.
Een recent voorbeeld dat iemand dit doet is hier te zien.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...n-hamburg-1669-corel-sm28-schaal-1-50.287015/
Ook leuk om zo te beginnen met een bouw. Maar misschien dat iemand jouw kan helpen met de tekeningen. Je kan ook Kolderstok benaderen en vragen of hij een tekeningen set los verkoopt. Benader Hans maar, hij zit hier op het forum onder de naam @*Hans*

Hallo Stephan,

Heb Kolderstok hierover al benaderd, echter hij verkoopt geen tekeningen set los, jammer.
Bij de Blom tekeningen kan ik niet duidelijk herkennen hoe de individuele spanten eruit zien, ben niet zo'n held in het uitlezen van dit soort ingewikkelde spanten plannen, maar in ieder geval bedankt voor je berichtje !!
Tot nu toe heb ik alleen maar "moderne" schepen gebouwd (Japanse Marine), maar historische schepen bouwen is toch een heel andere "sport"
Zie hier voor mijn reeds gebouwde modellen:

http://www.modelshipgallery.com/gallery/users/John-Dohmen/user-index.html

Laatst bewerkt:
Tekening 24-00-2 bevat 34 spanten en waterlijn incl. de kiel. Daar kan je de valse kiel mee maken en de plek waar die spanten komen. Beetje inleren moet lukken. Maar misschien dat iemand een set tekeningen voor je over heeft. succes.

Ben gestart met het model van de "zeven Provincien" mbv het papermodel van de firma Seahorse als "template". De schaal is 1:100, als spanten materiaal gebruik ik 3mm Timmermans triplex, wat zich zeer goed laat bewerken. Moet wel het papier model hier en daar aanpassen aan de materialen die ik ga gebruiken.

75.jpg

Ben er net achter gekomen dat het omzetten van het Card model van de Fa. Seahorse, niet zonder problemen gaat naar een houten model, maten kloppen van geen kant meer, zoals bv de kanons met de rolpaarden in verhouding to de poorten etc., etc. Zal een andere oplossing moeten vinden ben ik bang !!!! voorlopig even op de plaats rust !!! Waarom moeten die bouwpakketten ook zo duur zijn !!!???

Als je daar al ervaring mee hebt, dan moet een bouw van een romp ook lukken vanaf een lijnenplan. Heb je zo'n tekening al eens goed bestudeerd?

Ja dat heb ik, maar het plan lezen van een plan van een "modern" ijzeren schip gaat me beter aft als het lezen van een houten zeilschip, met al dat balken werk, zie letterlijk "door de balken het schip niet meer" !! Ik heb echt bewondering voor jullie die het ene prachtige historische schip na het andere bouwen en vooral het tuigage werk van deze modellen, compliment !!

Heb deze thread beëindigd !!!! Zal wat foto's tonen als het model klaar is, if ever !!
Ik ben een beetje gefrustreerd geraakt door die mooie bouwbeschrijvingen van hoogwaardige modellen van de "Zeven Provincien" op dit forum. Ik heb trouwens ook problem met het beplanken van mijn model, krijg de planken niet mooi glad tegen, vooral, de ronde boeg van de 7P. Nu heb ik gelezen over over planken buigers, maar welke is het beste en hoe werkt en moet ik zo een ding gebruiken, er wordt ook gepraat over buigen van de plank in de breedte richting, hoe gaat dat met een planken buiger ??? Allemaal vragen, waarschijnlijk voor jullie gesneden koek, maar voor mij tot nu toe een groot probleem. En is zo een plankenbuiger ook geschikt voor balsa hout ???

Laatst bewerkt:
Hier in de eerste 5 topics staan 2 interessante topics. 1 over beplanken en 1 met vaardigheden. https://www.modelbouwforum.nl/forum/historische-zeilschepen.147/
Als je gewoon begint met bouwen en je houd de bouw hier bij met foto's en hoe je iets doet, je stelt je vraag wat je op dat moment wil weten. Komt het goed. Als jij een schip wil bouwen zonder beschrijving zal je zelf research moeten doen. Wij proberen je zoveel mogelijk te helpen en op weg te helpen. Maar er is ook geduld nodig. En Google is je grootste vriend. Een goed boek kan ook van pas komen. Maar scratch bouw is niet iets wat iedereen hier kan. Wellicht om eens marktplaats af te speuren voor een bouwpakket voor een leuke betaalbare prijs om eens op weg te komen en ervaring op te doen.

Back