MCPX v2 mosfet laten vervangen

• Topicstarter Topicstarter diddi
  • Startdatum Startdatum
D

diddi

Guest
Vandaag is er een mosfet (van de tailrotor) verbrand op het 3-in-1 kaartje van mijn mcpx v2, nadat ik met de blades tegen een voorwerp ben gevlogen.
Ik vermoed dat dit niet onder garantie valt? :-) Zijn er handelaars waar je deze kan laten vervangen?

Mvg,
diddi

2.JPG

1.JPG

Ps: Niet letten op de randen van de foto deze zien er waterachtig uit, omdat deze foto's getrokken zijn met een druppel water op de lens van mijn telefoon omdat je hierdoor een betere close-up (macro) kan maken.

als het typpe nr. van de mosfet nog leesbaar is cq nog te agterhalen is kun je deze gewoon bij de digtsbijzijnde elektonica hobby zaak halen of bestellen en hem zelf vervangen ook conrad zal vast wel wat hebben

durf je het niet zelf of heb je geen soldeerbout dan heeft de plaatselijke electonica hobby zaak meschien wel een reparatie service of een aderes van een betrouwbare "hobbyist" die de mosfet tegen een beschijde vergoeding voor je kan/wil vervangen

Net daarom stelde ik de vraag hier, omdat ik dit niet zelf kan. Er zijn op ebay wel enkele adressen te vinden van personen die deze herstellen. Maar wilde eerst eens horen of er niks dichter in de buurt is voordat ik deze kaart naar UK stuur.

FET

Net daarom stelde ik de vraag hier, omdat ik dit niet zelf kan. Er zijn op ebay wel enkele adressen te vinden van personen die deze herstellen. Maar wilde eerst eens horen of er niks dichter in de buurt is voordat ik deze kaart naar UK stuur.

Het is makkelijker dan je denkt. Ik heb vorige week de twee hoofd FETS vervangen.
full
.

FETS kan je bestellen bij Farnell. Ik heb dat onlangs zelf gedaan (meteen 10 van elk besteld). Zie hieronder de details (van mijn bestelling):

Artikelnummer Aantal besteld Productomschrijving Fabrikantnummer
1838990 10 SI2319DS-T1-E3 MOSFET,P CH,40V,2.3A,SOT23-3 SI2319DS-T1-E3 (hoofd motor)
1779259 10 SI2333CDS-T1-GE3 MOSFET, P-CH, 12V, 7.1A, SOT23 SI2333CDS-T1-GE3 (tail motor)

Als je in de buurt van Leerdam (centraal Nederland) woont of daar regelmatig komt kan ik er wel een voor je opsolderen (gratis). Ik kan je alleen geen garantie geven of het lukt want ik ben een amateur.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik waag me echt niet aan dit te solderen, mijn kunde is daarvoor veel te beperkt. Ik heb je een pb gestuurd.

Ik heb een mail gestuurd naar de winkel waar ik hem kocht (de concorde) om het te vragen. Maar vrees er ook voor.

Garantie

Volgens mij valt dit zelfs in de USA niet onder garantie.

Het is een defect als gevolg van overbelasting. Op Helifreak staan veel berichten over o.a. FETS die doorbranden (maar ook andere onderdelen).

Posters als Mega Stumbler repareren bordjes voor rond de USD 25,-- (incl verzendkosten, maar ik weet niet of dat ook van toepassing is op EU).

Voor meer info zie: Mega's Micros

Daar is ook informatie te vinden over de verschillende onderdelen. Let op: veel van deze onderdelen kan je ook in de EU vinden en kan je invoerheffing/inklaringskosten etc. vermijden.

Ik heb net even contact gehad met Mega's Micros en "The Netherlands" is nu toegevoegd, dus daar kan je defecte mcpX bordje naartoe voor reparatie en/of onderdelen bestellen ;)

Quote van Mega's Micro's "If you have friends in neighboring countries that need shipping just have them send me an email and I will add it."

Laatst bewerkt:
Thx Helihabit, maar ik ben reeds voorzien door een forumlid. Misschien België nog laten toevoegen, want ik zal niet de enige Belg zijn die hier problemen mee heeft :-)

@diddi: Die MosFet gaat 99% zeker enkel in rook op bij een kortsluiting op je tail-roter, of eerder de draden ernaartoe. Best even de isolatie-vernis rond de draden checken, vooral aan de punten waar ze in en uit de tail-tube komen en geklemd zitten in 't frame...

succes

tail motor

@diddi: Die MosFet gaat 99% zeker enkel in rook op bij een kortsluiting op je tail-roter, of eerder de draden ernaartoe. Best even de isolatie-vernis rond de draden checken, vooral aan de punten waar ze in en uit de tail-tube komen en geklemd zitten in 't frame...

succes

Beste oplossing: vervangen door een solid tailboom en bedrading buiten langs. Als het goed is valt een dezer dagen hier een enveloppe met bordje en mogelijk ook de tailmotor+boom van diddi in de brievenbus voor reparatie. Dan neem ik dat mee (als het er bij zit).

Voor de oefening alvast maar even een dubbele FET van een MCPX servo met een nieuw soldeerstation los-gesoldeerd, de boel schoongemaakt en er weer terug op gesoldeerd.

Dubbele FET is minder dan de helft van het formaat van een tail-FET,maar dan met 6 pootjes :cool:

full

@TLS: Dit is inderdaad de oorzaak geweest. Vermoedelijk zijn de kabeltjes tijdens de "crash" tegen elkaar gekomen op een plaats waar de vernis iets weg was.

Het bordje is deze morgen opgestuurd naar @e-flite-1 waar het misschien kan gereanimeerd worden ;-)

Solid tail met draadjes eromheen heb ik ook gedaan en werkt 't best voor me.

Opgelet ook met de die draadjes op 't punt waar ze de tail-motor binnengaan, als daar teveel kracht op komt of gewoon enkele malen heen en weer plooien, breken ze binnenin en heb je enkel nog de isolatie die alles samenhoudt...niet te herstellen

Ikzelf heb dit opgelost door een kousje te krimpen over tail en bedrading aan 't uiteinde waardoor 't niet meer kan trekken/plooien.

full

Mijn msrx tail mosfet ook zelf vervangen. Lijkt moeilijker dan dat het is.

Even zoeken op Ebay en je komt ze zo tegen.

Mvg.Bernard

Het is makkelijker dan je denkt. Ik heb vorige week de twee hoofd FETS vervangen.
FETS kan je bestellen bij Farnell. Ik heb dat onlangs zelf gedaan (meteen 10 van elk besteld). Zie hieronder de details (van mijn bestelling):

Artikelnummer Aantal besteld Productomschrijving Fabrikantnummer
1838990 10 SI2319DS-T1-E3 MOSFET,P CH,40V,2.3A,SOT23-3 SI2319DS-T1-E3 (hoofd motor)
1779259 10 SI2333CDS-T1-GE3 MOSFET, P-CH, 12V, 7.1A, SOT23 SI2333CDS-T1-GE3 (tail motor)

Als je in de buurt van Leerdam (centraal Nederland) woont of daar regelmatig komt kan ik er wel een voor je opsolderen (gratis). Ik kan je alleen geen garantie geven of het lukt want ik ben een amateur.

In de USA valt dit mogelijk onder garantie, daar zijn ze ruimdenkend op garantie gebied.
Of dit hier in Europa ook zo is daar vrees ik voor.

Mosfet's voor MCPX:
SI2315BDS-T1-E3 - VISHAY SILICONIX - MOSFET, P, SOT-23 | Farnell Nederland

Of op Ebay:
mosfet mcpx | eBay

hoi mensen

dit zijn verschillende mosfets ik heb er weinig verstand van dus weet ook niet wat het verschil is.
maar welke heb ik dan dus nodig en wat is het verschil.
ik wil ze beidde gaan bestellen,zowel tail als main motor.

groetjes

edit: heb net bij farnell proberen te bestellen maar dan moet je als particulier minimaal 50 euro orderwaarde hebben.
dus waar kan ik ze nog meer vandaan halen

Laatst bewerkt:
Klik dan even de Ebay link aan:
mosfet mcpx | eBay

In de omschrijving van het aangeboden artikel staat duidelijk waarvoor ze als vervanging dienen.

Zoals hier voor 6 stuks:

http://www.benl.ebay.be/itm/6x-E-fl...sGames_RadioControlled_JN&hash=item23156a8487

Omschrijving:
6 x Brand new MOSFETs to replace faulty mCP X MOSFET on 3-in-1 Control Unit.
These can be used to replace either the main motor or tail motor MOSFET.
If your main motor or tail motor are not working then it is highly likely this is the component that needs to be replaced.
These are made by Vishay Siliconix, SI2315, P Channel MOSFETs rated for 12V & 3A in a SOT 23 package.

Kan ook per 1 stuk à € 1,85.-
http://www.benl.ebay.be/itm/1x-E-fl...sGames_RadioControlled_JN&hash=item2314def93c

Danny.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat het 2 types FETs zijn, 3 voor high-side (aan voedings-spanning) en 3 voor low-side (aan massa). Die mag je niet verwisselen. Of betreft het hier geen drie-fasen H-brug aansturing?

Vereenvoudigde schema's. De diodes voorkomen hoge spanningen over de FET, meestal al bij de FET ingebouwd.

a2719572-223-Hbridge.jpg

a2719571-131-manual-3-fase.gif

Back