Mamoli's HMS Hunter

dekken maken zeker niet makelijk maar als het beplankt is ga je er waarschijnlijk niets meer van zien. en hier en daar wat meer lijm onder kan geen kwaad zolang het eind rezultaat maar juist is

zolang het eind rezultaat maar juist is

En dat resultaat is zeker juist. (excuus amazone, beetje late reactie...;))

Inmiddels weer met de bouw begonnen en alle problemen waar ik nogal tegenaan zat te hikken aangepakt. De spanten zijn nu geschuurd en bijna gereed voor de eerste beplanking. Wel zal er hier en daar nog wat moeten worden gecorrigeerd, met name het achterste "dekje", de blokjes die tegen het achterste spant gelijmd zijn, zit niet goed. Door de foutiefe hoek van het achterste spant, helt het dekje nu achterover, dit moet nagenoeg horizontaal zijn. Foutje van Mamoli, en ik heb het niet op tijd gezien...:(

De houtbouw heeft me weer behoorlijk te pakken, ik zit weer te genieten!!

Foto's volgen.

Inmiddels weer de draad opgepakt en wat beschaafde stapjes voorwaarts gemaakt. Het dek is geplaatst en ziet er volgens mij acceptabel uit. Ziet er wat sjofel uit, is het resultaat van het schuren van de spanten.

full

Ook de valse spanten zijn geplaatst bij de boeg, en het dekje/ verhoging aan het achterschip zijn er aan gelijmd.

full

full

full

De valse spanten bij de boeg zijn aangepast, de één is wat korter geworden. Sowieso zal hier het e.e.a moeten worden aangepast, het spant valt hier zeer smal uit, kneedbaar hout zal hier het nodige moeten corrigeren.

Ook het achterdekje pakt verkeerd uit, door de stand van het spant helt deze achterover. Ik had hier niet bij stil gestaan omdat er maar één mogelijkheid voor montage was. De twee latjes die op de achterkant zijn gelijmd, zijn mijn idee om deze hellinghoek te corrigeren, ook hier opvullen met kneedbaar hout en dan schuren zodat ik een dek krijg dat ongeveer horizontaal is.

Wat de door mij gefrabiceerde spanten betreft, ik ben er nog niet helemaal gerust op. Zo "één op het oog" ziet het er wel acceptabel uit, of ik het bij het rechte eind heb zal blijken bij de eerste beplanking...

Er is natuurlijk ook wat positiefs te melden. De kielklem waar het scheepje inzit op de foto's is werkelijk een geweldige aanschaf gebleken!! De romp is in alle standen te manoevreren wat het werken aan het model stukken aangenamer maakt. Ik vond het altijd nogal een duur ding, maar is zijn geld dubbel en dwars waard gebleken!!

Ook een boekje aangeschaft via MP( wie is die #&%#%$@# sm**rlap die mij het boek van de HMS Surprise voor de neus wegkaapte!?)
Geschreven door iemand die in detail het schip naar origineel heeft gebouwd, ik ga het niet als handleiding gebruiken maar er staan zeker leuke ideeën/tip's in.

full

Nu eerst de spanten, boeg en hek afwerken en dan, de eerste beplanking.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik vind het er op het oog goed uitzien. Op de foto altijd lastig te beoordelen maar toch wel een goede basis om op verder te werken volgens mij. Bij de boeg zou ik zeker wat opvul materiaal plaatsen zodat je meer ondergrond hebt om je planken op vast te maken. Je kunt balsa gebruiken of harder hout wat je in de juiste ronding/holling vijlt.

Hmm, balsa hout, was wellicht een fraaiere oplossing geweest...

Ik vermoed dat het voorste spant gewoon te smal is gezien de afmetingen van de valse spanten, maar zoals gezegd, zal blijken bij de eerste beplanking.:rolleyes:

Nou nou, ruim een half jaar geleden sinds de laatste post!

Vandaag mijn hobbykamertje wat opgeruimd waarbij mijn oog op de Hunter viel. De klemmen zaten nog op de eerste beplanking. Na een half jaar droogtijd durfde ik het wel aan en heb de klemmen verwijderd. En zowaar! De eerste huidgang hield het! Ziet er op het oog ook goed uit!

Na mijn langdurige klaagzang toch iets positiefs te melden, stond al op het punt het ding weg te knikkeren. Ik pak de draad weer op.

Kon van opwinding geen foto's maken...

Oh ja, toch een minpuntje/tip: bij het vastzetten van de huidgang met spelden, splijt het MDF dat ik voor de spanten gebruik heb...

Dat is inderdaad een nadeel van mdf wanneer dit wat dunner is.

De oplossing die je kunt proberen is om verdunde houtlijm te gebruiken als verf. Dit op de kopse kanten insmeren. Nu een dag laten drogen. Wanneer je dan verder gaat met beplanken zal dit minder snel barsten. :p Werkt bij altijd.

Aan moed geen gebrek, het is de vrije tijd die me nekt.
Had ik enkele dagen geleden nog de grootste plannen, inmiddels weet ik dat ik de komende weeeeken weer van alles te doen heb, en deze gang van zaken is nu al jaren schering en inslag.

Waardoor ik mij afvraag of het nog wel zin heeft lid van dit forum te blijven, zo'n ieniemienie postje één keer per half jaar, zinloos...

Nooit zinloos, gaat ook niet om het tempo maar de inhoud, zie het ook als een stok achter de deur om eens in het half jaar een post te plaatsen, niet voor jezelf, maar ook voor de fans ;). Ik heb ook een verslag die soms maanden stil ligt.

En de mijne gaan ook niet snel, maar dat hoeft ook niet.
In de modelbouw kan alles maar dan ook alles lekker rustig aan.
Het plezier voor jezelf komt op de eerste plaats.

Zo, maar even een abonement op m'n eigen topic genomen, kreeg geen melding van reactie's.

Dank voor de opstekers heren!

Nog een paar weken klussen en werken, dan maar eens verder kijken. Projecten genoeg.;)

Redelijk dagje hier vandaag qua temperatuur, niet al te koud, een mooie dag om op m'n gemakkie wat te klussen, op te ruimen, en... te modelbouwen!:p

De tip van furioza diende nog te worden toegepast om verder schadevrij modelbouw mogelijk te maken. Het weer leende zich er uitstekend voor om dat lekker buiten te doen.

Even wat houtlijm verdund en de zijkanten van de spanten ingestreken. Hopelijk behoord het splijten van de MDF, door het vastzetten van de huidgangen met spelden, nu tot het verleden.

Ook een mooie gelegenheid om de positie van de huidgang ten opzichte van het dek te controleren. Mamolli gebruikt metalen geschutspoorten die op deze huidgang steunen. De huidgang zal dus mooi paralel aan het dek moeten lopen, gezien de "eigenbouw" spanten was dat ietwat onzeker. Denk dat het goed heeft uitgepakt.
Ik weet nog niet of ik van de metalen geschutspoortsen optie gebruik ga maken, maar bij gebruik maken van een mooiere houtversie zal de positie van de huidgang ook belangrijk zijn.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier houdt het op!
Vanavond eventjes geprobeerd de huidplank op de andere zijde te monteren maar kwam ongeveer vijf paar handen te kort om deze op de plaats te krijgen. De spanten hebben dus niet de juiste vorm. Spanten maken van mdf blijkt ook geen succes, niet geheel verassend.
Ik heb nu genoeg met het kreng geworsteld, deze verdwijnt hoogst waarschijnlijk in de afvalbak.
Mocht er iemand wel heil in zien, gratis af te halen!:evilbat:

Wel leerzaam maar zonder spantenplan haast niet te doen. Ik heb het er nu wel mee gehad. Heb nog wat andere plannen, tijd om daar mee te beginnen.

Jammer dat het model zo dwars ligt. Ik was toch wel benieuwd naar de vorm van de romp. Een paar dingen die het misschien wat minder lastig kunnen maken lijken me de ronding van de boeg uitvullen met balsa. Dat kan wat problemen wegnemen omdat de plankjes niet meer kunnen knikken over de spanten. Zelf vind ik een sponning in de voorsteven ook handig. Dan kan je de kopse kant van de latjes inklemmen.
Ik weet niet of het plankje van de spiegel al vast zat toen je de eerste plank plaatste, maar ik kan me voorstellen dat het wat makkelijker is als die er nog niet op zit. Dan kan je het eerste latje wat voorbij de spiegel laten steken en als de eerste beplanking er op zit kunnen de uitstekende stukjes eraf en de spiegel er op.
Zelf werk ik niet met spijkertjes, maar dat zal niet veel uitmaken. Met punaises heb je hetzelfde probleem.
Wat misschien nog wel een motivatie kan zijn is dat de eerste plank waarschijnlijk de lastigste is. Bij de rest heb je de eerste lat als extra steun. En misschien nog een foto van de spanten bij de voorsteven. Daar lijkt een sprongetje te zitten.
Misschien heb je er wat aan. Zou zonde zijn om het in de container te mikken, maar ik begrijp je frustratie.

Dat zijn waardevolle tip's maar de lijn van de spanten is niet zozeer het probleem. Met de eerste huidgang moet ik de lijn van het dek volgen, juist dát is nagenoeg onmogelijk maar is belangrijk voor de positie van de geschutspoorten.

Het plankje op de spiegel is volgens instructie's/tekening geplaatst, mischien niet helemaal logisch. Heeft voor de montage van de huidgang echter geen gevolgen behalve dat het lastig is de juiste lengte te bepalen.

En het duurt me gewoon te lang, het sleept zich maar voort, ook niet lekker voor je zelfvertrouwen en bouwplezier. Moet een eind aan komen.

Back