Ik zal de door mij toegepaste methode voor het vervaardigen van de spanten eens beschrijven, mischien voor mede "slachtoffers" te gebruiken, mocht deze methode voor verbetering vatbaar zijn, dan verneem ik dat graag.
Allereerst heb ik een kopie uitgeknipt van, in dit geval, spant 3.
Het midden bepaal ik aan de bovenkant van het spant, hierbij uitgaand van de buitenkant van het spant. Aan de onderkant neem ik het midden van de uitsparing.
Dan knip ik het spant middendoor. Ik nummer beide helften. Het zou immers kunnen dat de helft die ik kies niet klopt, ik zou dan de andere helft kunnen gebruiken.
Spant nr. 3 is eigenlijk behoorlijk symetrisch op het verloop van het dek na. Ik ga de rechter helft gebruiken.
Ik heb een latje op een plaat gespijkerd, hier leg ik een dubbelgevouwen stuk papier tegenaan. Uiteraard ook het halve spant tegen de lat aanleggen zodat het "midden" van spant strak op de vouw van het papier ligt. Ik zet de papieren vast met punaises om verschuiven tijdens het overtrekken te voorkomen.
Dan rustig langs de omtrek tekenen:
Dan de tekening uitknippen( hier kwam mijn vooropleiding goed van pas, ik heb de kleuterschool helemaal doorlopen)en na het openvouwen heb je een in ieder geval symetrisch spant.
Na montage zal blijken of het resultaat bruikbaar is, het is natuurlijk altijd mogelijk dat de andere helft beter bruikbaar blijkt.
En om nog even op de stuurlast terug te komen, de tekening die ik over het hoofd zag: