M-Jet 35 Supersprint jetbootje

Hallo allemaal,

Op vakantie neem ik altijd wat RC spul mee. Als mijn echtgenote dan lekker een tijdschrift zit te lezen kan ik me ook ergens mee vermaken ;) Meestal gaat een kleinere zeilboot mee om even snel in het water te kunnen gooien, maar bij de laatste vakantie vorig jaar langs verschillende campings omgeving Italie en Oostenrijk was er weinig wat groter stilstaand water daarvoor. Wel kleinere snelstromende beekjes met her en der een watervalletje of stroomversnelling. Daar is toen het idee geboren om een ander soort 'vakantiebootje' te gaan bouwen, het moest een Jetbootje voor juist dat soort watertjes gaan worden.

Dus toen tijdens die vakantie al heb ik het wereld wijde web alvast afgespeurd, waarbij de keuze uiteindelijk viel op een 3D geprinte M-Jet 35 Supersprint. Een 39cm lang mooi handzaam bootje met een eveneens 3D geprinte jetdrive. plan was deze dan te gaan bouwen naar het voorbeeld van de Jetsprint kampioensboot van Phonsy Mullan:

Je kunt de M-Jet 35 Supersprint als een setje STL bestanden kopen en dan zelf printen. Ik had alleen geen geschikte printer daarvoor (Ender 2, te klein) dus heb ik besloten de delen daarvoor al geprint on-line te kopen bij een bekende Oosterse website. Na ontvangst zag dit er verrassend goed uit, en alles paste ook goed in elkaar.

De hele set

Rompdelen

Jetdelen

Meegeleverde hardware

Deze M-Jet 35 jet is een beetje bijzonder, hij heeft 4 kleinere nozzles in plaats van één grote. Dat moet een hoger rendement geven. Sturen gebeurt met een plaatje er achter met 4 conische gaten die dan in de stralen worden geschoven om deze af te buigen. Ik heb wel meteen voor de versie met in aluminium geprinte impeller gekozen. Ook dit is een aparte: twee traps met een enkel blad in elke trap. Ook dat schijnt een beter rendement te geven. Er zotten ook 5 van die stuurplaatjes bij met verschillende horizontale uitstroom hoeken. Nul graden, dus recht naar achter tot 25 graden naar boven. Hiermee kan het vaargedrag getrimd worden, als de stralen meer naar boven gaan wordt het achterschip naar beneden gedrukt en komt de boeg omhoog.

O ja, dit bouwverslag loopt wat achter, ik ben eind zomer '24 al begonnen met de bouw....:jan: Met wat niet geplande bouwpauzes tussendoor komt nu de voltooing dichterbij.

Laatst bewerkt:
Jet-bootjes zijn echte vakantiebootjes. Het vaart overal en altijd spectaculair. Dit wordt vast weer een pareltje. :thumbsup:

Als motorisering is een 36mm inrunner gedacht. Er kunnen, en worden, vele setups gebruikt in dit ontwerp, tot aan 6S met 1600KV motoren aan toe. Dat geeft belachelijk veel vermogen voor dit kleine rompje. Leuk voor de snelheid, maar minder handelbaar, en zeker minder voor een wat acceptabele vaarduur. Ik heb daarom gekozen voor een 1800kv 3665 motor en wil die aan 4S hangen. Dat moet nog power zat geven, maar ook een vaarduur van een minuut of 10-12 hoop ik.

De volledige hardware voor de aandrijving

Maar eerst wat bouwen. De romp wordt uit drie delen gebouwd, plus een romptip. Deze laatste kan in TPU geprint worden en fungeert dan als bumper, maar bij mijn setje is deze ook in ABS geprint. Er is een messing-groef constructie in de delen waardoor deze goed samen passen, en makkelijk met Epoxy verlijmd kunnen worden.

De rode tape is even om de het bovenste rompdeel net iets samen te trekken op de passing te verbeteren. Na drogen geeft dit een erg stevig rompje. Wat heel handig is in dit ontwerp is een TPU deksel dat klemt in een ingelijmde 'sponning'.

Naar verluid is dit een hele verbetering t.o.v. de vorige versie die een hard deksel had en snel volliep met water. Dat TPU deksel schijnt wel goed al te sluiten.

Uiteindelijke de romp met de compact ingebouwde hardware

Dat grijze tonnetje is een met een o-ring afgedicht bakje met de ontvanger. De accu wordt naar voor in de boeg gestoken, ik heb daarvoor met poolnoodle een accuvakje gemaakt. En zo ook meteen drijfvermogen mocht het deksel toch niet voldoen ....

Voor de aankleding als "Ramjet" Supersprint boot is wat bestickering nodig. Daarvoor heb ik een A4 velletje gemaakt met de verschillende logo's en teksten, en deze bij Printenmetwit.nl met witte ondergrond als decals laten maken.

(linksonder de dieptemarkeringen en blauw-zwarte schaalverdeling niet op letten, is voor een ander model)

En ondertussen is de proefvaart geweest. Hemel, wat een power in dat kleine rompje! ondanks de relatief tamme setup gaat het op 4S als een raket, uiteindelijk besluit ik om op 3S te gaan varen. Nog steeds power genoeg, maar beter te controleren. Roeruitslag kan naar 60% of wellicht nog minder, en wat exponentieel er op, anders wordt elke bocht een pirouetje! En verder is het nog wat experimenteren met vorm en grootte van de stabilisatievinnen en rideplate.

Dan is het nu verder met de afwerking. Ik dacht eerst ik laat hem alvast in geel printen, dan is dat meteen goed. Nee dus, wordt niet mooi. Op dit moment ben ik dan ook bezig het rompje te schuren, wat spuitplamuur er op, en dan gladschuren en in geel spuiten. Dan de boeg en onderzijde zwart, om vervolgens de decals er op te gaan plakken. En even lekker prutsen met die kleine potjes verf en een penseeltje om de piloten en het motorblok er wat realistischer uit te laten zien.

Vanaf nu loopt dit topic dan dus real time mee de bouw :yes:

Laatst bewerkt:
Het is een productief weekendje geweest! Schuren, spuitplamuur, schuren, grondverf, kleur spuiten, afplakken, weer spuiten, wat knip- en plak werk, en dan heb je dit:

Nu nog wat laatste details op de piloot en navigator, een laatste laag blanke lak er over (vandaar nog dat draadeind waar de jet moet komen, handvat voor rondom in 1 keer spuiten), en dan kan de hardware er weer in en aan.

Prachtig weer Lex!
Om door een ringetje te halen!

Waanzinnig dat ze een metaal geprinte eenbladige impeller meeleveren! Origineel heeft de M-Jet een plastic 3D geprinte impeller. Deze is efficiënter!

De laatste stand, nu klaar!

Bij de laatste vaart is de koppeling los gelopen. Daar ga ik nog een ander type proberen met flexibel rubber tussenstuk. Vaste koppeling geeft toch redelijk veel trilling omdat 100% goede uitlijning niet reëel te halen lijkt met geprinte delen, die daarna tegen elkaar geschroefd worden..

Laatst bewerkt:
Uitlijning is het belangrijkste!
Wellicht de motorsteun die op de inlaat geschroefd wordt niet helemaal pas? Heb de voorganger (nog zonder die spaghetti nozzle) ooit geprint voor een forumgenoot, ken de constructie!
Zelf pas ik, ondanks de zorg voor de uitlijning, altijd een flexibele koppeling toe op een jet. Zelfs in de kleine 19mm versie!

Back