Hallo mede Ik ben in bezit van een Turnigy 3600Ah 11.1V 3S 30-40C LiPo accu. hij heeft een tijdje in de kast gelegen en is dus niet gebruikt. heb hem even doorgemeten en de cellen bevatten: C1: 0.61v C2: 5.99v C3: 6.00v ALL: 12.6v Zo te zien is C1 kapot, de andere 2 die bevatten te veel spanning zou ik hem kunnen ontladen en de kapotte cel verwijderen of is het accupack niet meer te redden? alvast bedankt! Mvg,
Li-Po cellen kunnen (met een goede lader ingesteld op het juiste programma) nooit geladen worden boven een spanning van 4,2 volt per cel. Doe je dat toch, dan gaat het al spoedig mis en gaat de cel in de brand. Dat je een celspanning meet van 6 volt lijkt erg onwaarschijnlijk.
Heb je wel goed gemeten Een LiPo cell kan/mag namelijk max. 4,2V zijn! Beide waarden (vol / leeg) zijn op z'n minst verdacht, vandaar de vraag hoe je gemeten hebt. Aha, NPS je was me net voor...
Ik heb zo'n metertje die je in de balance plug steekt: http://www.rchelicopterfun.com/images/BatteryMonitor500pics.jpg
heb de accu even uit elkaar gehaalt (plastic) en even handmatig doorgemeten C1: 0.52v C2: 3,79v C3: 3.76v
Mogelijk is dat ding dan defect en worden de celspanningen niet goed gemeten. Een totaalspanning van 12, 6 volt is voor een drie-cellen Li-Po niet zo gek. Misschien kan je lader ook de individuele celspanningen weergeven of anders eens een andere tester gebruiken. Eèn ding is zeker, er klopt ergens iets niet...
mijn lader (imax b6) geeft battery voltage error aan en herkent maar 2/3 cellen. (beide 3,79v) 8v totaal, mn vader heeft ook nog even gemeten en constateert ook dat er een cel kapot is
Yep, die cel is te diep ontladen en overleden. Ze zijn soms te reanimeren, maar worden nooit meer de oude. Je hebt ook nog het risico bij reanimatie dat het echt mis gaat. Ik zou er niet aan beginnen en de accu afschrijven of ombouwen naar een 2S ;-)
Oppassen voor het maken van kortsluiting. Vooral bij het solderen gebeurd dit gemakkelijk. Rondvliegend gesmolten metaal is iets waar je niet dichtbij wilt zijn.
Bedankt voor de tip, een veiligheidsbril had ik al opgedaan voor het fout zou gaan. het is gelukt, heb nu van de 3s de 2s gemaakt en is ligt nu aan de lader om hem op te laden.