Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Vandaag ga ik maar eens proberen of ik een kanaal vrij kan spelen voor een sleep koppeling. Heb geen zin om dingen te lijmen, want in m'n verwarmde drooghok draaien de wasmachine en droger nog wel de komende uren.
Voor dit experiment heb ik een Jeti DS24-II gekocht (althans ik gebruik dit als excuus ;)). Ga proberen of ik de RSat2 via de Rsat900NG door kan lussen naar de Centralbox. Als dat lukt dan proberen om 1 v/d telemetrie kanalen die op EXbus draait hier ook op aan te sluiten en dan heb ik een servokanaal over voor de koppeling. Zou mooi uit komen want op m'n nieuwe club vliegt iemand met een Cmelak.
 
Helaas 't werkt niet. Rsat900NG en Rsat2 gekoppeld werkt prima. Maar de telemetry van de YGE regelaar, wat ook via EXbus verloopt wordt niet weergegeven. Nou ja weet ik dat ook en hou ik er toch een mooie zender aan over.
Dus de eta zal niet gesleept gaan worden. Zal wel net zoals motor rijden zijn, daar hoef ik ook niet per se meer achterop te zitten omdat ik zelf ook prima kan rijden.
Zal wel Hacker nog eens mailen, wellicht heeft Uwe nog een mooie oplossing. Maar prioriteit had het toch al niet per se.
 
Vandaag ga ik maar eens proberen of ik een kanaal vrij kan spelen voor een sleep koppeling. Heb geen zin om dingen te lijmen, want in m'n verwarmde drooghok draaien de wasmachine en droger nog wel de komende uren.
Voor dit experiment heb ik een Jeti DS24-II gekocht (althans ik gebruik dit als excuus ;)). Ga proberen of ik de RSat2 via de Rsat900NG door kan lussen naar de Centralbox. Als dat lukt dan proberen om 1 v/d telemetrie kanalen die op EXbus draait hier ook op aan te sluiten en dan heb ik een servokanaal over voor de koppeling. Zou mooi uit komen want op m'n nieuwe club vliegt iemand met een Cmelak.
Ja die ic gaaf ,vandaag ook zien vliegen .
IMG20250301164858.jpg
 
Helaas 't werkt niet. Rsat900NG en Rsat2 gekoppeld werkt prima. Maar de telemetry van de YGE regelaar, wat ook via EXbus verloopt wordt niet weergegeven. Nou ja weet ik dat ook en hou ik er toch een mooie zender aan over.
Dus de eta zal niet gesleept gaan worden. Zal wel net zoals motor rijden zijn, daar hoef ik ook niet per se meer achterop te zitten omdat ik zelf ook prima kan rijden.
Zal wel Hacker nog eens mailen, wellicht heeft Uwe nog een mooie oplossing. Maar prioriteit had het toch al niet per se.
En op YouTube bij de tutorials van Harry curzon ?
 
En wat ook kan is een servo met je spoilers mee . Spoilers uit is ook sleep koppeling los . Kost geen kanaal ,hooguit een y-kabel
 
Kijk 's aan in de Hacker shop staat een regeltje wat ik natuurlijk niet gezien heb (*Note: No telemetry over the 900NG Backup-System.).
Maar ik heb nog genoeg REXen om die dan te gaan gebruiken.
Morgen weer wat te proberen (als ik zo lang kan wachten).
 
:banana: (altijd al een dansende banaan weer eens willen gebruiken).

Maar het werkt. Met een REX7 wordt de telemetry van zowel de YGE en de GPSlogger netjes doorgegeven.
Dus nu heb ik zelfs eventueel 2 poorten op de Centralbox vrij.
Maar wat ik ga doen is de REX, en beide Rsatten direct op de centralbox aansluiten zonder tussenkomst. Telemetry via de REX7.
Kan ik dus toch een sleepkoppelling maken.

En ik heb vandaag ook het laatste servoframe ingelijmd. Die van de 2e Flaps.
Nu nog 8 servoheveltjes inlijmen en aansturingen maken, en wat kabels doorvoeren. Dan zijn ongeveer de vleugels klaar.
Daarna nog sleepkoppelling en accuplankje.

Het gaat misschien nog wel vliegen dit jaar.
 
:banana: (altijd al een dansende banaan weer eens willen gebruiken).

Maar het werkt. Met een REX7 wordt de telemetry van zowel de YGE en de GPSlogger netjes doorgegeven.
Dus nu heb ik zelfs eventueel 2 poorten op de Centralbox vrij.
Maar wat ik ga doen is de REX, en beide Rsatten direct op de centralbox aansluiten zonder tussenkomst. Telemetry via de REX7.
Kan ik dus toch een sleepkoppelling maken.

En ik heb vandaag ook het laatste servoframe ingelijmd. Die van de 2e Flaps.
Nu nog 8 servoheveltjes inlijmen en aansturingen maken, en wat kabels doorvoeren. Dan zijn ongeveer de vleugels klaar.
Daarna nog sleepkoppelling en accuplankje.

Het gaat misschien nog wel vliegen dit jaar.
Gaaf en thermieken op de Ginkel is een garantie
 
Mooi Johan, daar ga je geen spijt van krijgen. Ik dacht bij mijn Ventus ook "dat is overdreven", maar slepen geeft toch echt een ander gevoel,
ook al heb je die motor nog steeds bij je en inzetbaar. Alleen opletten bij het slepen dat je hem niet per ongeluk aanzet.
 
Ik heb een mechanische throttlecut switch op de ds24 nu ingebouwd. Deed het eerder altijd met een v/d draaiknoppen nu met zo'n beveiligde schakelaar. Lijkt me goed genoeg. Eigenlijk moet ik natuurlijk dan niet de motor accu aansluiten voor de spanning van 't echte zweven ;)
 
Tuurlijk gaat die vliegen dit jaar, en die club is beregezellig[emoji56][emoji16], slepers genoeg daar dus dat komt wel goed.
:banana: (altijd al een dansende banaan weer eens willen gebruiken).

Maar het werkt. Met een REX7 wordt de telemetry van zowel de YGE en de GPSlogger netjes doorgegeven.
Dus nu heb ik zelfs eventueel 2 poorten op de Centralbox vrij.
Maar wat ik ga doen is de REX, en beide Rsatten direct op de centralbox aansluiten zonder tussenkomst. Telemetry via de REX7.
Kan ik dus toch een sleepkoppelling maken.

En ik heb vandaag ook het laatste servoframe ingelijmd. Die van de 2e Flaps.
Nu nog 8 servoheveltjes inlijmen en aansturingen maken, en wat kabels doorvoeren. Dan zijn ongeveer de vleugels klaar.
Daarna nog sleepkoppelling en accuplankje.

Het gaat misschien nog wel vliegen dit jaar.
 
Dit risico zou je weg kunnen nemen door een logische schakelaar in je zender te programmeren als voorwaarde voor het activeren van de motor.

Oh zeker, dat werkt (ik heb een motor-killswitch die ik gewoon op veilig kan zetten). Ik doe dat ook wel eens maar dan vergeet ik hem weer aan te zetten,
zal je altijd zien dat ie op het moment supreme op uit staat en de motor alsnog niet aan gaat ... ;-) Ik ken mijzelf dus laat 'm maar op "aan".
Een automatische omschakeling op basis van iets met de sleephaak zou mooi zijn inderdaad, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. zal
me er eens over buigen hoe dat goed/veilig kan.

Afkloppen maar, ik heb nog geen sleepkabels gesloopt met de motor.
 
Sleep koppeling dicht is motor gedeactiveerd. Zo zou ik het doen en dan met stemcomando erbij
Ik dacht even "die oplossing is briljant", maar dat werkt niet want mijn sleepkoppeling zit op een verende schakelaar. Hij is dus altijd dicht!
Omschakelen tussen aan en uit op de ontkoppelhaak is vragen om ellende, als je een oneven keer ontkoppelt op de grond staat ie verkeerdom.

Ik zal eens wat proberen met een "sticky logical variable" die aan gaat met een moment/drukschakelaar en uit gaat bij ontkoppelen.
 
Bij mij zou het kunnen werken ,ik werk met een 2 standen schakelaar . Touch and forget idee. Ontkoppelen is dan ook blijvend ontkoppeld . Koppelen ook tot je de schakelaar bediend .
Vooral gedaan mocht je door toeval een lijn breuk hebben aan de sleperkant , dan hoef je niet in de landing ook nog eens een schakelaar vast te houden om de kabel te lossen welke kan blijven hangen puur op de weerstand van de lus .
 
Ligt nu al wel heel lang een beetje stil. Toch maar eens af gaan maken binnenkort. Zo heel veel werk is 't nu ook niet. 8 aansturingen v/d vleugel en de acccu eigenlijk. Sleephaak ga ik voorlopig overslaan.
Maar wel lekker gevlogen af en toe als 't weer het toeliet.
 
Back
Top