Le santisima Trinidad 1:50

luc als veiligheid zou ik op de dieplaan gaan testen
die vijver is iets meer dan knie diep aan de kant waar wij stonden
en met een botten broek kan je het model daar makkelijk in het water zetten
en als hij vertrekt dan kan hij niet zo ver varen want de vijver is niet zo groot
je kan de boot haast over al volgen maar wel oppassen voor de modder op de bodem
dat hebben we aan de eenden te danken en de vissers

gr raf

luc als veiligheid zou ik op de dieplaan gaan testen
die vijver is iets meer dan knie diep aan de kant waar wij stonden
en met een botten broek kan je het model daar makkelijk in het water zetten
en als hij vertrekt dan kan hij niet zo ver varen want de vijver is niet zo groot
je kan de boot haast over al volgen maar wel oppassen voor de modder op de bodem
dat hebben we aan de eenden te danken en de vissers

gr raf

merci Raf, maar dan kan ik de lift niet gebruiken en met mijn hernia die op dit moment braaf is, ga ik niet teveel riskeren door te tillen.

Mijn oude loodbom was 12 kg. (enkel de bom ,zonder draadstangen en bouten enz)

De nieuwe is 15kg :mad: :mad: :mad: en vermoedelijk stijgt hij nog een beetje omdat de kiel zelf nog kan vollopen met water (ofwel toch opspuiten met schuim zodat ik ook nog een liftend effect krijg.) + ik moet aan de binnenkant nog hout en epoxy gaan zetten om alles te verstevigen.

Deze 15kg is wel alles inbegrepen. Ik had aan de voorkant 1.5kg lood uitgehaald en de loodbom kan ik 4cm naar achter en naar voren opschuiven.
Dus zit ik 1.5kg te zwaar.Gevolg zal ik pas merken als ze in het water ligt. totaal gewicht is nu juist iets boven de 30kg (schat 32kg)

dscf1711y.jpg

dscf1712r.jpg

de oude waterlijn

ben benieuwd of 1.5kg +0.5 kg hout een groot verschil gaan maken.

36115739.jpg

29897781.jpg

85312215.jpg

Komt goed Luc ;)
Denk er aan dat je de buizen volledig parallel in je schip plaatst, anders gaat het wringen bij het plaatsen en verwijderen.
Je kan best alles monteren en dan je buizen vast zetten, je draadstangen zullen wel parallel staan veronderstel ik :)

alles staat // maar ik boor de gaten ipv op 10mm op 11mm en de bovenste flens misschien zelfs op 13mm zodat ik een beetje manouvreerruimte heb.

De kiel is zwaarder uitgevallen maar ze is nu wel oerstevig.

zou ik de kiel opschuimen René?

hallo luc

nog steeds niets geleerd zo te zien
(ofwel toch opspuiten met schuim zodat ik ook nog een liftend effect krijg.)

je wil zeker geen liftend effect van je kiel anders kun je het lood weg laten dan lift hij heel veel
wat weegt water in water ???????probeer da nu eens te begrijpen en dan kom je een heel eind verder
water in je kiel is geen probleem want er is geen verschil
je boot gaat niet dieper liggen doordat je kiel vol loopt
dus boor langs onder een paar gaten er in om de kiel snel te kunnen vullen/legen
bij het in/uit het water halen van de boot

succes verder en je lift heb je die dan reeds aangepast????

gr raf

De lift is zeer eenvoudig aan te passen Raf, moet nog gebeuren maar is eigenlijk een werkje van 3uur.

Water in water weegt niks maar gesloten water in water weegt wel,anders zonk een gevulde plastieken fles met water niet ,ga je raad opvolgen door de gaten groter te boren waar de draadstangen doorheen gaan om het water sneller weg te laten lopen. wilde het ook doen tegen roest. Binnenkant kon ik niet verven omdat het lassen dan alles wegbrand. Dat liftend effect moest dan de te zware kiel wat verlichten.

Alles eens apart gewogen.

loodbom : 10.1kg
draadstang + rvs : 1kg
kiel: 3.8kg

Als de vol en leegloopgaten groot genoeg zijn kan je er nog scherpe steenslag in doen en dan schudden, om de losse roest en lasresten er zo veel mogelijk uit weg te schuren, voordat je gaat verven.

hallo luc

ge gaat naar genk naar dat galvanisee bedrijf en koopt daar een spuitbus vloeibare galvanisee
ik weet effe de naam niet maar het is juist na de spoorwegbrug aan de ford
die hebben dus galvanisee in spuitbussen maar duur is het wel maar het werk ook nog eens goed
als ik een plakje aan mijn poorten bemerk dat een beetje slecht aan het worden is dan een spuit van de bus en het kan er weer een jaar of 10 tegen
en ja het is zilver en de bus weegt lood zwaar maar het is goed spul

straks eens kijken hoe het heet
gr raf

Raf, tuurlijk wel.
Wij kregen van de verzinker wel eens onderdelen terug die niet netjes waren en dan knoei je dat bij met zinkspray.

van die in genk steeds goed verzinkt materiaal terug gekregen
maar als je moeren ergens opgelast had moest je deze terug tappen en dan kon je wel eens een uitschieter hebben waarna je dan de spay er terug over heen kon zetten zonder dat het begon te roesten

ik zou dus met die bus eens goed in die kiel spuiten omdat het dan zeker toch een laagje zink heeft gekregen

gr raf

Maar is het dan niet beter om er een vloeibaar product in te gieten en wat te klotsen, zoals Harm voorstelde. Dan bereik je zeker het hele oppervlak. Ik weet niet of het in België het zelfde heet, maar hier is Hammerite een bekend anti-roest middel.

EDIT
Ik zie net dat het een Akzo-Nobel product is dat ook in België wordt verkocht.

ik moet Harm zijn methode gaan volgen, door een gaatje van 11mm groot zal ik niet veel kunnen verzinken.

ik moet nog wel wachten totdat ik ze in het water hebt gelegd.

het kan zijn dat ik de loodbom naar voor of naar achter moet verschuiven, ene keer de goede plaats, dan wordt de kiel definitief aan de loodbom vastgelast.

en inderdaad "hammerite " kennen we hier ook. ik heb zelfs nog goede oude "menie" staan.

Een vraag die ik veel eerder had moeten stellen op rcgroups .

Hoe zwaar zijn jullie batterijen .

Antw.
lucc,
Syren has a 6V, 7amp-hr sealed lead acid battery.
I have sailed for 4 to 5 hrs with it.
Syren has 3 sail servos, a rudder servo and a headsail servo. Also has two servos for gun system, but those are rarely used.

I think most servos are rated for 4-6V. Most BEC's have only about a 1A rating.
So I think you should use a 6V lead acid battery (7V when full charged) of about 7 to 10 amp-hr and you will be able to sail for at least 3-4 hrs.

The pump used for propulsion uses a lot of power, Maybe add a small 12V battery just for that and use the pump only for short time when necessary.

Best,
Dan

Dit is voor een schip met dezelfde bedieningen als ik.

Uitleg:

Met al die versterkingen etc. Kom ik een 3kg zwaarder uit dan er voren.

Er moet ook nog gewicht in de romp om het schip fijn af te stellen op de waterlijn.

Als ik nu de 2 zware batterijen vervang door een nimh van 4300 die maar 330 Gr. Weegt dan bespaar ik 3500gr en is alles als tevoren .dan kan 90 tot 120 min zeilen( Of eventueel 1 loodbatterij op 6 V , dan kan ik 4-5uur zeien)

Wel kan ik dan de pomp niet meer gebruiken, maar deze was niet sterk genoeg om een verschil te maken wanneer nodig.

Ga RAF zijn maat zijn duikbootmotor gebruiken in de toekomst als aandrijving.

Laatst bewerkt:
hallo luc

hiever sta je nu
het begint mooi weer te worden en de wind is redelijk uit dezelfde richting
rukwinden gaat ze zowiezo niet fijn vinden maar zo een gestaagde wind uit 1 richting moet toch wel kunnen

gr raf

hallo luc

hiever sta je nu
het begint mooi weer te worden en de wind is redelijk uit dezelfde richting
rukwinden gaat ze zowiezo niet fijn vinden maar zo een gestaagde wind uit 1 richting moet toch wel kunnen

gr raf

Het einde nadert Raf. Af en toe wat kunnen werken, daar ik nu 14 dagen aan een stuk moet werken op mijn werk.

De kiel staat eronder(demonteerbaar).(nog niet geverfd)
alle versterkingen in de romp zijn aangebracht.
De lift ga ik morgen aanpassen. ze voorspellen toch regen.

vorige week, heb ik de volledige rc gerepareerd en aangepast.

er staat nu nog maar 1 battterij 6v 10Ah in.
De pomp werkt niet meer.
Elke servo is afzonderlijk afgezekerd evenals batterij , ontvanger en verlichting.

Een extra aan/uit schakelaar aan het dek geplaatst zodat ik onmiddelijk de spanning kan afzetten zonder eerst de luiken weg te nemen.

De mast is gerepareerd.

De 3 kluiverts werken ook terug .

Eigenlijk had ik gehoopt ze deze zondag te kunnen testen op de molenvijvers. maar de club is er niet (zitten in Kortrijk) ,pas 21 juli is er terug een bijeenkomst in Genk.(met de reddingsboot).

Ben ook aan het denken om de motor te gebruiken die ik eens op de poolrun in Zutendael heb gekocht.(maar pas in een later stadium)

Met hoeveel amp. moet ik deze afzekeren?(wat verbruikt dat motortje eigenlijk)

Dacht dan ook een regelaar te kopen die je dikwijls ziet op "marktp" voor een 20 euro.(120A)
zodoende is ze toch iets meer bestuurbaar.

hallo luc

120 amp is een beetje over kill
een 5amp is meer dan voldoende
of eventjes testen in een afwasbak met een ampere meter er tussen is ook een oplossing
op een accu van 4.3 amp vaart mark met dus twee van deze motoren en een pomp ongeveer een 8 à 9 uur
pomp is voor stijgen en dalen de motoren om te sturen en varen
daar dus voldaan is aan de norm van de prop nooit groter dan de diameter van de motor te nemen daardoor het verbruik zo laag ligt
ook de messing prop draagt bij aan een minder verbruik of hoger rendement
je kan natuurlijk altijd de motor met strapjes aan het roer vast maken en de regelaar gewoon op het dek leggen om te testen
het probleem dat je gaat hebben is om nog een regelaar op 6 volt te vinden
een aan uit voor/achteruit is ook een oplossing dat noemen ze bij ons BTS
Bts2_479.jpg

dit is dus of aan of uit en zowel voor als achteruit
deze kost wel 45 € maar dan heb je ook levenslang garantie
Modell-Uboot-Spezialitäten
dan electronic en balasttank sturing kiezen
instellen naargelang je zender en de functies die je wil
maar dat mag geen probleem zijn want ik dacht dat de 0 stand voor u voldoende is
anders doet hij de accu controleren op spanning en zien of er water in je boot komt
dan stuurt hij automatische de regeling en zou je motor kunnen beginnen draaien
dus dit maar op 0 zetten
gr raf

Back