Le santisima Trinidad 1:50

Het stuk met schuim wegzagen lijkt me een goed plan. Dan elimineer je ook de mogelijke drijvende werking van het schuim. Als het mogelijk zou ik de batterijen boven het scharnierpunt van het schip leggen en zo diep mogelijk. Dat scheelt denk ik wat balast gewicht om de waterlijn recht te krijgen. en de met lood gevulde buis daar weer onder. Ik weet niet wat het effect is van de positie van het lood. Ik zou zeggen zo ongeveer als getekend tussen fokkemast en hoofdmast aangezien die het grootste zeiloppervlak hebben. Maar het is een hoop nattevingerwerk. Ik zou eerst proberen als het windstil is (of in bad) om de waterlijn mooi recht te krijgen en kijken of een zetje tegen de mast z'n neus niet te diep in het water drukt en dan met wat wind testen hoe diep het lood onder de kiel moet komen. Helaas heb ik geen kant en klare formule voor je, maar misschien heb je er toch wat aan. Succes.
 
hallo luc

ik zou een nieuwe bom gieten en die 1.5 kilo uit de boeg er mee bij doen
hoe dieper je gewicht komt te hangen hoe stabieler ze vaart
als dat gewicht BV 500 gr boven de waterlijn ligt dan heb je aan die 500 gr wat stabiliteit betreft niets
ik zou een ophang punt maken met een aluminium T profiel
platte kant tegen de romp
dit vast zetten met je draad stangen (houtschroeven)maar nog niet voor altijd
dus demonteer baar
de plaats gaat niet recht onder de boot zitten omdat het maar een enkele plaat is maar voor de juiste balans maakt dit niet uit
nadien zet je langs deze plaat aan elke kant nog een plaat zo heb je dus 3 platen naast elkaar die je een beetje profiel kunt geven
dat schuim NIET gebruiken want dat geeft opduw kracht


het voordeel je kan hier gaten in boren om je lood bom te verschuiven
als je een nieuwe lood bom giet kan je ook hier een alu ophang punt mee in gieten
hier kan je dus een alu plaat aan vast zetten met een paar boutjes
zie hier hoe ik het gedaan heb bij de nurenberg
http://img42.imageshack.us/img42/3909/sam1686s.jpg[img]
kleinere schaal maar hetzelfde probleem
hier zit ook geen lood in de boot maar alles hangt er onder
ik heb hier ook moeten proberen tot het lood juist op zijn plaats hing
dus ongeveer zelfde manier zoals beschreven

samen gevat
T profiel onder de romp
T profiel in de nieuwe lood bom
plaat (40 cm hoog) die je kan vast maken aan de twee T profielen

gr raf en anders kom eens langs ik heb toch tijd
 
Ten eerste Raf bedankt voor de uitleg en aanbod..


Stand van zaken

Eerst en vooral moet ik René (Isola2) bedanken voor de deskundige hulp. René zijn kennis van zeilen en Delfschip hebben mij enorm doorgeholpen.

Eerst de plaatsbepaling van de loodbom volgens delfschip.

De bedoeling is dat het er als op volgende prtscr gaat uitzien

ST01.jpg


Afmeting kiel 300 X 300 X 18 mm, de maten van je draadstangen zoals op je tekening deze blijven dus behouden

ST.jpg


Bovenaanzicht van kiel en flens , flens aan je kiel lassen

ST03.jpg


Perspectief kiel op zijn kop

ST04.jpg
Daarna kwam de berekening van René, welke krachten er op mijn 6mm draadstangentjes kwamen te staan.

Deze draadstangen zijn te zwak , dus gaan ze doorbuigen.

De berekening + de oplossing :

author=ISOLA2 link=action=profile;u=10 date=1370072489]
Heb alles nog eens nagerekend, bekijk deze tekening eens. Berekening bij 45) helling

Bij een helling van 90 ° komt er een trekkracht van 12 X 330/9 = 440 kg op de rand van je houten kiel en
220 kg trekkracht op iedere draadstang. Kan je constructie binnen in de boot dit aan ?
De trekkracht op de draadstang is geen probleem, maar 440 kg druk op de rand van je houten kiel wel, hout kan haaks op de vezel maar weinig druk verdragen .
Om dit probleem op te vangen gaan we de flens vergroten en de kiel met 2 hardhouten (met epoxy lijmen) latjes links en rechts van je kiel verbreden tot 50 mm. De krachten zien er dan heel wat gunstiger uit.
12 X 330/25 = 158,4 kg / 2 = 79,2 kg per draadstang. Bij 45° 79,2 X 0,7 = 55,44 kg

ST02.jpg
Nog een vraagje, kan je er aan de binnenzijde nog aan om naast die buizen dwars over de romp een stuk extra triplex te lijmen tot aan de bovenkant van de buizen?

De buitenkant dat kan het beste met 2 klossen L/R van de kiel tussen romp en flens zie prtscr

De klossen

VULSTUKKEN.jpg


Bulb, kiel met flens

KIEL+%252B+BULB.jpg


Gemonteerd

ST05.jpg
De krachten op mijn kiel waren nog steeds te groot volgens mijn goesting.

Dus ging ik over naar de beste en eerste oplossing van René.

DE messingbuizen eruit halen en vervangen door inoxbuizen van 12/10.

Hierdoor konden er 2 inox draadstangen in van M10.

Deze gingen niet meer doorbuigen waardoor de krachten op de kiel totaal anders werden.

[quote author=ISOLA2 link=action=profile;u=10 date=1370291044]
De krachtverdeling met 2 stangen van 10 mm in buis 10/12

st06.jpg
13.92 kg per draadstang op de kiel is al een veel betere waarde.

gisteren het risico genomen en de buizen eruit gehaald.

moest dit mislukken ,dan ???

maar het is gelukt :

de operatie :

deze boot is niet zo maar op zijn zij te leggen of iets anders.

dus voorzichtig op een steunblok geschoven zoadat al liggend op de grond , langs onderren kon opereren.

René zijn tip gebruikt en eerst de messingbuis heet gemaakt door een soldeerbout waardoor de epoxy stuk gaat. Daarna met een doorslag de buizen eruit geklopt.

dscf1704iv.jpg



dscf1703d.jpg



dscf1702y.jpg



Verder wil ik ook nog Wiggie bedanken voor een derde mogelijke oplossing, nl de kiel van k-klasse (12kg en 30cm onder de boot)

maar het gewicht zit te ver naar achteren zodat ze niet bruikbaar is voor deze boot.

Resultaat zelf een volledige kiel maken.
 
Ik begrijp de constructie nog niet helemaal, Luc (en René). Lopen de buizen helemaal van de loodbom tot aan het dek waar deze wordt afgesteund, of alleen vanaf de kiel tot het dek?
Waar ik nog een beetje mee zit is het buigend moment in de draadstangen bij de ondersteuning onderaan de kek. Daar heerst een buigend moment van 12 x 9,81 x 330 = 38.847 Nmm. Als dit buigend moment helemaal door de draadstangen moet worden opgenomen kom ik nog steeds tot een vrij hoge buigspanning in de draadstangen.
Of zie ik dit te negatief, en wordt het buigend moment niet in zijn geheel door de draadstangen gedragen?

Groet,

Ad
 
Ad, vanaf de kiel tot het dek ,ik heb Luc de raad gegeven de draadstangen eerst te testen, mijn voorkeur gaat naar 2 stalen stangen 10 mm met alleen maar draad aan de uiteinden, draadstangen van de hobby markt heb je geen materiaal kenmerken van, dus testen voor je ze gebruikt is de boodschap ;)
 
De buizen lopen vanaf de kiel tot bijna bovenkant dek (waar dat hout staat met on/off). Dus niet in de loodbom.

René is wel de echte expert hierin.

Het buigmoment zal volledig gedragen worden door de draadstangen.

De draadstang zit gevangen in de inoxbuis.

Deze inoxbuis zit in de valse kiel die nog versterkt moet worden.

De wrangen, om de 10cm en een 4cm hoog, zijn sterk genoeg om dit moment op te vangen. Maar voor alle zekerheid, ga ik nog wat extra hout er met epoxy tegenop lijmen.

Zowel binnen in de boot als buiten tegen de kiel waar de inoxbuis doorgaat.

Moest ik ergens fout zitten dan zal René bijsturen of het beter uitleggen. ;) ;)

zie dat René al gereageerd heeft, ben veel te traag met mijn 2 vingers om te typen
 
Luc, heb je al een test gedaan met de M 10 draadstangen? want uitrekenen is goed, maar als je van het materiaal de sterkte niet kent heb je er niets aan ;)
 
Ik heb de buigspanningen in de stangen als volgt berekend:

full


Ik vermoed dus dat dit wel moet lukken.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indrukwekkend. D'r zit nog een hele wetenschap achter. Er is gerekend met maximale belasting bij een hoek van 90 graden. Maar op dat moment is het vrees ik toch al te laat. Dan is het schip al volop water aan het maken en maakt het niet meer uit dat de draadeinden bezwijken. Het lijkt mij dat als je de helling kan bepalen waarbij het schip water gaat maken en als onder die hoek de draadeinden het goed houden je al aardig in de buurt zit. Je zou ook de valse kiel nog wat mee kunnen laten werken. Als die goed tegen de draadeinden is gemonteerd dan is het geheel nog wat stijver.
 
Luc, heb je al een test gedaan met de M 10 draadstangen? want uitrekenen is goed, maar als je van het materiaal de sterkte niet kent heb je er niets aan ;)

ben vandaag geweest voor de inox draadstangen in een inoxlasatelier.

konden me totaal niet zeggen welke sterkte hun draadstangen waren, en de kostprijs voor die 2 buisjes van 26cm + 2 zijlatjes van 30cm om de kiel te versterken en 3 draadstangen was 25 euro zbtw en dan kwam er ook nog 1uur werkloon bij.
Ik denk niet dat hij echt goesting had om dit te doen.

morgen ga ik naar een inoxhandelaar in Overpelt.
 
Het is nu eenmaal de gewoonte om "conservatief" te rekenen, omdat het berekeningen zijn die met een aantal andere zaken geen rekening houden. Maar als je een slagzij van 45° hebt (zoals René aanvankelijk ook aannam) dan wordt de buigspanninge 70% van die bij 90°.

Groet,

Ad
 
Ik heb de buigspanningen in de stangen als volgt berekend:

full


Ik vermoed dus dat dit wel moet lukken.

Groet,

Ad

merci Ad

Ga het deze nacht tijdens mijn werk is bestuderen en ook eens narekenen. Als men iets kan bijleren moet men die kans nemen.;);)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luc, Ad heeft de berekening gedaan voor staven van 10 mm voor een draadstang M 10 ( diameter kern 9 mm ) kom ik op 543 N/mm² :confused:
 
Als het puur om de diameter gaat, dan zou je ook nog een 12mm cv buis kunnen gebruiken. Aan beide zijden een bout erop lassen. Stukje draadeind vanaf onderkant dek tot stukje onder de kiel uit laten steken waar de moer opgedraaid kan worden. Twee bouten door de loodbom in andere moer. Blijft het redelijk demontabel.
 
Luc, Ad heeft de berekening gedaan voor staven van 10 mm voor een draadstang M 10 ( diameter kern 9 mm ) kom ik op 543 N/mm² :confused:

Ik had gedacht dat de draad niet op de plaats van het maximale moment zou zitten, ik ken de constructiedetails niet. De kerndiameter van M10 is overigens 8,16 mm, en dan kom ik op 364 MPa. Is wel hoog, maar zou bij koud geëxtrudeerd materiaal nog wel kunnen, zeker als je van een maximale slagzij van 45° uit zou gaan.

Daarnaast verstevigt rvs/inox heel sterk. Dat betekent dat het na een éénmalige overbelasting een hogere rekgrens krijgt (het principe van verstevigen door koud vervormen). De breukgrens ligt dan ook altijd veel hoger dan de rekgrens, ruim 500 MPa voor gegloeid, nog aanzienlijk hoger voor koud geëxtrudeerd.

Groet,

Ad

EDIT
Jij rekent misschien met fijne metrische draad? Met een spoed van 0,75 mm is de kerndiameter net iets groter dan 9 mm.
 
Ad, Luc heeft het over draadstangen met volledige draad en dan zit de draad ook op de plaats van de hoogste belasting. 9 mm was een schatting en ben vergeten de 2 de draadstang te rekenen.
Afbreken gaat het niet doen maar vervormen is ook niet gezond ;)
 
Onderweg naar mijn werk, tijdens het fietsen, was ik alles aan het overdenken.

Ik heb eigenlijk geen schrik dat de M10 gaat vervormen, er zijn ten eerste al 2 draadstangen.

ST04.jpg


De 2 draadstangen zitten in een gelaste kiel.

Aan de voorkant van mijn kiel zit een stuk rondijzer diameter 10mm
Achterkant kiel zit plaatstaal van 20mm op 3mm
Dit alles wordt volledig rondom gelast met een plaatstaal van 1mm a1.2 mm (0.8mm was te dun ,had teveel problemen)
Deze constructie wordt aangetrokken tot tegen de verbrede kiel (28mm) waardoor de kans op buiging klein wordt.

Alles wordt één stijf geheel, zo bezie ik dit , kan totaal verkeerd zijn.

Waarvoor heb ik wel schrik ?

Dat de kiel van het schip binnenkant maar 10mm dik is, ze is verstevigd met links en rechts nog een stuk hout vastgelijmd met epoxy, maar als ik met 12mm ga boren is de kiel weg.

En op dit stuk komt het volledige draaimoment te staan, de inoxbuis gaat eigenlijk proberen de plankn uit elkaar te drukken.

Daarom dat ik zeker op die plaats alles wil versterken.

en met deze plaats bedoel ik de holtes volstoppen met hout en epoxy daar waar je dat buisje ziet liggen.

afbeelding565.jpg


hopelijk begrijpen jullie wat ik wil bedoelen
 
Absoluut!
Heb je de mogelijkheid om ter plaatse van waar de draadeinden binnen komen een vals spant in de romp op te nemen? Of eventueel een verbinding naar het dek te maken buitenom de lijnen onderdeks?
Dan ga je namelijk het moment dat vanuit de kiel komt over de gehele romp verdelen. Dat moet zeker lukken.
 
Back
Top