Le santisima Trinidad 1:50

Kan ze wel vervangen door inox draadstangen ,maar ik weet niet of dit sterker of zwakker materiaal is.

Nee, ik vrees dat dat je niet gaat helpen. Er zijn wel rvs/inox soorten die supersterk zijn, maar die gaan jij of ik niet zomaar bij een bouwmarkt halen.

Ik ben daarom bang dat je het met 3 M6 draadeinden en de loodklomp van 13 kg op een afstand van 50 cm onder de romp, niet gaat halen. Dat zou betekenen dat bij een flinke slagzij de draadeinden vlak onder de romp zouden verbuigen (blijvend, dus zonder terugvering).

Groet,

Ad
 
M6 gaat zeker niet gaan, de bedoeling is dat je een kiel maakt die voldoende breed is de draadstangen dienen enkel om je kiel tegen de bodem van je schip te trekken, deze bodem is niet van staal dus oppervlakte vergroten is absoluut nodig.
Een flens maken die de vorm van de bodem heeft horizontaal en de vorm van je kiel als je er van bovenop kijkt, mijn Vb 300 X 30 mm is zeker voldoende.
Je hebt toch materiaal om te lassen ?
Zorg ook dat de kiel ongeveer in het midden van je boot komt, dit voor de ballans tussen zeilpunt en lateraalpunt van het onderwateschip.
 
Denk dat het met staal 52 wel gaat.(ik kan het alleen niet berekenen)
Alleen op de einden dan draad snijden.

Ik vrees van niet Harm. St 52 (Fe 510) heeft een rekgrens van 355 MPa, wel hoger dan de rond 200 van St 37, maar toch nog ruim te laag.

Het vervelende is ook (denk ik) dat op de plaats van de draad waar de staven de romp in gaan de buigspanning het hoogst is.

Ik wil de berekening wel hier neerzetten, maar ik denk dat velen dat te ver vinden gaan.

Groet,

Ad

EDIT
Ik zie dat René ook tot die conclusie komt. Als je het helemaal aan de staven wilt hangen moet je wel naar rond 10 mm gaan.
 
Je zou eigenlijk op zoek moeten gaan naar een stalen kiel van een K klasse zeiljacht.
Ik zeil af en toe met zo'n ding. Er hangt een kielgewicht onder van 12 kg dat ongeveer 30 cm diep steekt.

Ik neem aan dat een beetje slagzij mag ?
 
Ben niet zo snel met het typen.;);)

Ik dacht aan een H-profiel.( 30 a 40 cm lang en 6cm hoog.)
De bovenkant van het H-profiel komt over de kiel van de boot en met schroeven vastgezet.

De onderkant van de H, hierin komt de plaat met daaraan de bulb. en dit alles tegen de boot aantrekken met de draadstangen M6.

+ de plaat nog een fixeren op het H-profiel met bouten

Het lief van het petekind is een fotolasser, dus hij kan elk materiaal lassen.

Zorg ook dat de kiel ongeveer in het midden van je boot komt, dit voor de ballans tussen zeilpunt en lateraalpunt van het onderwateschip.
de loodbom is nu zo geplaatst dat het schip mooi op zijn waterlijn ligt. ( de ballans tussen zeilpunt en lateraalpunt , ken ik niet)

In het begin had ik de loodbom gewoon in het midden eronder gehangen,maar dan lag haar kont diep in het water en de boeg stak serieus omhoog.

Daarom heb ik toen een derde fixeerpunt gemaakt zodat ik de loodbom meer naar voren kon schuiven en de boot mooi op haar waterlijn lag.
 
Welkom in de wereld van de echte modelbouwer. ;)
Een bouwpakket maken is heel wat anders, daar wordt alles voorgekauwd, is lang niet zo spannend.

Kan voor veel bouwers anders ook al behoorlijk spannend zijn hoor!!
Beetje respect voor de "eenvoudige" kitbouwer zou op zijn plaats zijn!

Germt
 
Ik neem aan dat een beetje slagzij mag ?

Slagzeil mag, de onderste rij kanonnen onder water, geen probleem, is gebeurd.maar de zeilen die bijna het water begint te strelen of misschien gestreeld hebben dat is een beetje te ver.
 
hallo

masten die breken ???
de plaat die mee de kiel vormt gaat zorgen dat je boot minder snel gaat om gaan
probeer maar eens dat oppervlak vertikaal door het water te duwen
dat gaat niet mee vallen mijn gedacht
als er zoveel wind staat dat je masten gaan breken dan ben je niet goe bezig
de plaat zorgt er ook voor dat er minder zijdelingse drift gaat optreden
ja kan het niet meer dan proberen
maak een kielvorm in triplex en zet de bom er onder en leg de boot in het water
met twee man in het ondiepe water moet dat zonder lift ook lukken
en probeer haar dan aan het topje van de mast om te trekken
dan zul je zien dat je veel kracht moet uitgaan oefenen want de plaat vertraagt het omgaan

gr raf
 
masten die breken ???
de plaat die mee de kiel vormt gaat zorgen dat je boot minder snel gaat om gaan
probeer maar eens dat oppervlak vertikaal door het water te duwen
dat gaat niet mee vallen mijn gedacht
als er zoveel wind staat dat je masten gaan breken dan ben je niet goe bezig
de plaat zorgt er ook voor dat er minder zijdelingse drift gaat optreden
ja kan het niet meer dan proberen
maak een kielvorm in triplex en zet de bom er onder en leg de boot in het water
met twee man in het ondiepe water moet dat zonder lift ook lukken
en probeer haar dan aan het topje van de mast om te trekken
dan zul je zien dat je veel kracht moet uitgaan oefenen want de plaat vertraagt het omgaan
Inderdaad Raf , maar de uitleg van één van de zeilers was, omdat dit dan trager ging, kan de wind veel langer volle kracht uitoefenen op de masten waardoor ze zouden kunnen breken.

maar ik ga het proberen, zeker weten
 
De bovenste mast van de foremast was geraakt.

Deze was half over,maar werd nog op z'n plaats gehouden door al de touwen.

Afbreken ging niet, heb hem echt verder moeten overzagen.

Vermoedelijk was dit een gevolg van een zeilwinch van de 3staggen waar de kabels zich verstrengeld had , waardoor de trekkracht op de zeilen en daardoor mast te groot werd.



dscf1694mh.jpg



dscf1693k.jpg
 
wat een schade

Dat is erg balen zo'n mooi schip waar je zo lang aan gewerkt hebt zo in de kreukels. :schrik:
Veel sterkte met het herstel en de aanpassingen

Andy
 
Dat zal wel zeer gedaan hebben.
Stug volhouden, maar wel proberen te voorkomen dat het nog eens zover komt.
Sterkte met de sloop en opbouw.
 
Behoorlijke tegenslag. Ik hoop dat de reparatie mee zal vallen.

Valt af te wachten, ben nu bezig aan een oplossing,indien ze me bevalt, dan valt alles mee, indien niet , dan ben ik een week bezig om een nieuwe steng + alle touwen terug te maken en te knopen.
 
M6 gaat zeker niet gaan, de bedoeling is dat je een kiel maakt die voldoende breed is de draadstangen dienen enkel om je kiel tegen de bodem van je schip te trekken, deze bodem is niet van staal dus oppervlakte vergroten is absoluut nodig.
Een flens maken die de vorm van de bodem heeft horizontaal en de vorm van je kiel als je er van bovenop kijkt, mijn Vb 300 X 30 mm is zeker voldoende.
Je hebt toch materiaal om te lassen ?
Zorg ook dat de kiel ongeveer in het midden van je boot komt, dit voor de ballans tussen zeilpunt en lateraalpunt van het onderwateschip.


Hoe kan ik dit zeilpunt en lateraalpunt berekenen voor een dwarsgetuigd schip, iemand een idee.

Vind genoeg site's waar ze uitleggen,wat er gebeurt als deze punten niet in lijn liggen, maar hoe berekenen ??

mvg Luc
 
Praktische methode van Raf zal het beste gaan.
Voor de romp moet je van het onderwaterschip lijnenplan inbrengen, voor de zeilen ieder middenpunt , met de afstand en de oppervlakten .
Om deze schepen op koers te houden werd er met de zeil trim gewerkt, dus leren sturen en zeilvoering en trim aanpassen ga je noch een hele uitdaging aan hebben .
 
Alvast bedankt Heren, voor de doorgestuurde links. (studie materiaal)

Waarom vraag ik dit allemaal?

imgwvi.jpg


Eventjes uitleggen.

Doel :

Ik ben dus bezig om de loodbom dieper te leggen voor meer stabiliteit + proberen wat gewicht te minderen zodat ze iets minder diep ligt of om de kielplaat te compenseren. Alles steviger te maken.

Probleem :

De loodbom bevindt zich niet in het midden van het schip ,maar tussen het 1 en 2 bevestigingspunt (1= draadstang+ houtschroef, 2 = draadstang 6mm) Zwakke constructie, vooral de draadstang + houtschroef

De bekaertbuis van 103cm lang is dus gevuld met 12kg lood de eerste 60cm.

De overige 43cm is ze gevuld met schuim. (hierin zit de 3= draadstang 6mm)

De lange buis had als voordeel, estetisch mooi + een steunvlak over de volledige lengte van het schip.

Verder zit er op 25cm van de hoofdmast (midden) 2 batterijen die samen 3.36kg wegen.

Aan de voorkant is er ook nog extra lood (1.5kg) om het schip op zijn waterlijn te leggen.

Oplossing :

- het stuk bekaertbuis gevuld met schuim wegzagen (gewichtsbesparing)

- de 2 batterijen(3.36kg) die zich nu achterkant bevindt te verplaatsen naar voren thv de eerste draadstang.

Dat betekent dat de buis met lood (12kg/60cm = 1.2kg/6cm) een 16cm naar achter moet schuiven.

Bijkomend Probleem :

Is dit niet wat simplistisch geredeneerd van de buis 16cm naar achter schuiven.
Moet ik niet gaan rekenen met momenten (waarbij het middelpunt van de hoofdmast het middelpunt of scharnierpunt is)

Moet ik ook geen rekening houden dat het middelpunt van de loodbom zich moet bevinden op het lateraalpunt en het zeilpunt.


Wat denken jullie ?

Ben ik veel te ver aan het gaan ??
 
Back
Top