Le santisima Trinidad 1:50

Germt en Ad hebben gelijk.

dit is de plaats voor de seinvlaggen.

Ik heb vroeger er eens een foto van gezien met allemaal gekleurde rolletjes in.

Het zijn vlaggen ipv kaarten.

Ik vermoed dat het eten op mijn hersenen begint te slaan.

Bedankt Heren om mee te denken
 
foto

Is inderdaad een computersimulatie op de site van de HMS Victory.
Een betere foto kon ik niet vinden behalve foto 25 in het fotoalbum van Pietsan over zijn bouwfoto's.
Die kan ik natuurlijk niet plaatsen zonder zijn toestemming;)

Germt

Ik weet niet of het kan, foto's van andere plaatsen. Maar mijn album is openbaar dus ik heb daar géén probleem mee. (ik neem aan dat je deze foto bedoeld, van de vlaggen kasten) Gr. Pietsan
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is de foto die ik bedoelde Piet.
Ook de foto van Luc die hij ergens gezien heeft ken ik, maar kan hem nergens meer vinden.
Maar volgens mij is het probleem nu opgelost;)

Germt
 
Bedankt mannen, voor alle goede hulp, spijtig genoeg kon ik het niet toepassen.

Met de katrollen kwam het veel te hoog boven het dek en ging het een gedrocht worden.

Uiteindelijk heb ik toch nog een stevige plaats gevonden in de wand ,maar nu werk ik met buisjes ipv katrollen.

Hopelijk wordt de wrijvingsweerstand niet te groot.



dscf1537k.jpg




Het volgende probleem dient zich weeral aan.

Indien de wind in de zeilen blaast, zullen de onderste uiteindes naar elkaar toe komen, waardoor je een soort teut krijgt.
Bij de andere zeilen zit er een ra tussen waardoor dit niet kan gebeuren.

Moet nu op zoek gaan hoe ze dit vroeger oploste.
Ik dacht dat er alleen houten balken aan de rusten werden gemaakt als de lijzeilen van het grootzeil werd gezet of zit ik hier verkeerd.


dscf1538i.jpg
 
Het volgende probleem dient zich weeral aan.

Indien de wind in de zeilen blaast, zullen de onderste uiteindes naar elkaar toe komen, waardoor je een soort teut krijgt.
Bij de andere zeilen zit er een ra tussen waardoor dit niet kan gebeuren.

Moet nu op zoek gaan hoe ze dit vroeger oploste.
Ik dacht dat er alleen houten balken aan de rusten werden gemaakt als de lijzeilen van het grootzeil werd gezet of zit ik hier verkeerd.

Je hebt gelijk er weren geen balken gebruikt om de onderzijde van de onderste zeilen naar buiten te houden. Op de site van de batavuiawerf kun je de volgende foto vinden:
wallpaper01_groot.jpg


En je ziet het probleem van de punt in het zeil van de fokkenmast bestaat maar er werd gewoon mee gezeild.

Hier nog een foto:

wallpaper02_groot.jpg


Andy
 
eerbied graag!!

HAHAHAHAHA
Ik lig helemaal in een deuk.
Ik sprak in Papendrecht al een bouwer die vond de replica van de Shtandart maar niets, de Batavia ; dat was pas een echte.
Echter de motoren en schroeven van de Shtandart zie je niet, ze kunnen varen wanneer ze willen (volgens mij doen ze dat dan ook 40 weken per jaar, van evenement naar evenement) en hebben geen stervens dure sleepboot nodig om zich te bewegen.

Nu zie ik hier een foto (hadden ze ook kunnen retoucheren, dan was het niet opgevallen) van een schip met "zijwieltjes" en vraag je om wat "eerbied" :nooo: haha

rare jongens die "stoffige-zeilers-bouwers" ;)
 
Tja eerbied voor een stukje echt vakmanschap van eerlijk hout en zonder stinkende dieselmotoren aan boord kun je sommige mensen niet leren :roll:.

Andy
 
Ach.
Ze varen bijna vol tuig en de halsband zit nog vast.
Wees dan een echte vent en vaar zelfstandig.!
Of is dat om te sturen omdat hun eigen roer er alleen voor "het zicht" aan hangt?

Overigens heb ik niets tegen de bouwers maar wel tegen het volk dat nu vaart.

(zijn jullie direct betrokken met dat schip, dat je zo in de verdediging gaat?)
 
zijn jullie direct betrokken met dat schip, dat je zo in de verdediging gaat?

Natuurlijk: de Bataviawerf in Lelystad is heilig terrein. Er is daar bijv. een nieuw schip in opbouw. Die replica's zijn voor ons een zeer goede bron van informatie, dat is veel beter dan de tekening in boeken, begrijp je? En verder... je beledigt mijn logo:2gunfire:

Dus het bouwen van een replica is 1, maar het goed mee zeilen is een tweede he. En.... beter zuinig zijn op dit bootje, dan gaan varen zoals de kapitein van de Bounty. Tijdens de storm (orkaan) Sandy zette hij zeil naar het zuiden, maar maakte steeds meer water.... Zie onze gelagkamer voor meer details.

Fred

PS: Je bent nog steeds welkom hoor op onze bootjesdag ;)
 
Als je er niet echt mee kan (mag?) zeilen is het in mijn ogen een leuk statisch model.:D
Geef mij dan maar een net niet echte replica (wie ziet bij een schip de schroeven zitten????), dat wel zeewaardig is.
Maak je maar geen zorgen over die dag.
Als jullie op een vaardag ook aanwezig zijn zal ik zeker een praatje niet uit de weg gaan, maar apart naar dit soort modellen gaan zie ik niet zo snel gebeuren. :wink:
 
Dit soort discussies hoort inderdaad in de gelagkamer thuis, ik heb er ook geen problemen mee als de bouwer van het model deze discussie verwijderd.

Andy
 
Het punt is dat er in dit subforum géén berichten verwijderd kunnnen worden, dus heren a.u.b. een beetje respect voor het schoonhouden van de bouwverslagen

Germt
 
Mij de afgelopen week is bezig gehouden met de grootte bijboot.

Als ik ze ondersteboven leg , moet ik er geen afdek zeil opmaken. Anders wel.

Ik heb ze vol gelaten zodat eventueel "echt" water , geen schade kan veroorzaken.


dscf1544c.jpg


dscf1541d.jpg



de rand is digitaal misvormd ,rechts onder

dscf1542b.jpg


dscf1543pz.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top