Landings gestel voor een Klemm l25d

Ik heb hier al jaren een leuke Klemm L25 D op zolder staan, waar ik af en toe ook nog wel mee vlieg.

IMG_2221.jpg

Alleen toendertijd had ik niet de tijd om een fatsoenlijk landingsgestel er voor te maken. Heb toen voor het gemak een epoxy ding er onder gezet.
Wat natuurlijk voor een semischaal kistje niet zo heel mooi is.
Dus dit zou eigenlijk eens anders moeten.
nu is het zo dat er eigenlijk ook nog op een of andere manier het iets moet gaan veren anders dan zie ik het al gebeuren dat bij de eerste beste landing het hele spul van de vleugel wordt gescheurd.
Het kistje is gebouwd na een tekening van FMT uit 1995 blad 4 tekening nr. MT-1108.
Ze heeft een spanwijdte van ongeveer 1,6 meter en weegt vliegklaar 1350 gram.
Ongeveer gebouwd in 1996 en eerst gevlogen met een Speed 600 met vertraging en een 10 tal KR cellen. Dat was eerst niet zo heel succes, een redelijk gewicht en niet heel veel vermogen.
Sinds een aantal jaren omgebouwd naar brushless buitenloper, Turnigy SK3536 910Kv, en LiPo. En dat vliegt gewoon super.
IMG_2223.jpg

Of iemand dus een idee heeft om een meer schaal look a like landingsgestel, die op een of andere manier ook verend is? Zonder dat het meteen heel zwaar gaat worden.

Mocht je interesse hebben in twee oldtimerwielen (85mm doorsnede, 5mm asgat) dan kan ik melden dat ik er al jaren twee werkeloos in een doosje heb liggen. Daar knapt je Klemm denk ik al van op.
8407527225_1c054c6b93_b.jpg

Mocht je interesse hebben in twee oldtimerwielen (85mm doorsnede, 5mm asgat) dan kan ik melden dat ik er al jaren twee werkeloos in een doosje heb liggen. Daar knapt je Klemm denk ik al van op.
8407527225_1c054c6b93_b.jpg

Die zoek ik inderdaad ook nog.
Maar deze zijn jammer genoeg wat aan de grootte kant.
Een diameter van ca. 70mm is groot zat.

Deze wielen heb ik nog liggen:

full

Diameter 60 mm
Massa 40 g
asgat 4 mm

Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal goed aangeboden.
Maar moet toch eerst een goed landingsgestel hebben.
Iets wat hier op lijkt:
09438%20.jpg

Wat nu er onder zit weegt totaal maar 85 gram.
Wat meer schaal zal wat zwaarder worden.
Om dat ik het niet helemaal zie zitten om dit van staal draad te gaan maken, ik denk dat dat te sterk wordt en te weinig gaat veren.
Ga ik eerst eens een poging doen om dit met een mal, glasmat koolrovings ( van dat koolstofdraad) en misschien nog een dun stukje staaldraad erin te maken.

koolstof is mogelijk te stijf voor landings gestel.

ideetje. gewoon 2 beens staaldraad landingsgestel en dan van plastiek buisjes (rietjes?) de rest als dummy voor het uiterlijk.

Waarschijnlijk inderdaad de beste oplossing.
Maar ben toch nog een beetje eigenwijs, ben al min of meer begonnen met een malletje.
Gewoon eens met keper glasdoek, koolstof rovings en wat epoxy proberen of dat wil.
Als dat niet wil dan staaldraad, en buigen.
Alleen op dit moment heb ik even wat andere dingen.
bth_IMG_22281_zps4a7cdf52.jpg

Ik denk dat de mal niet erg lossend is dus als ik zover ben wordt het breken, ook geen probleem.
En als het niet werkt dan wordt het staaldraad

Laatst bewerkt:
Toch een landingsgestel van epoxy en koolstof gemaakt.
Is nu ietsje meer schaal, maar nog steeds zeer semi.
Ik vind het niet zo raar lijken.
IMG_23331_zps99965dce.jpg

Veels te groot voor mij.
Ik beperk mij met de meeste vliegtuigen tussen de 1 meter en de 2 meter.
Zwevers uitgezonderd.
Deze Klem is 1,6meter spanwijdte, weegt 1350 gram vlieg klaar.
Is gebouwd van een tekening uit de FMT.
En is in het begin uitgerust met een speed 600 met vertraging en een hoop NiCad cellen, toen was het gewicht een behoorlijk stuk hoger. En ook vliegen hiermee een stuk moeilijker. Nu dus borstelloos en LiPo's, dat brengt veel meer power en een stuk lager gewicht. Wat de vlieg eigenschappen zeer zeker ten goede is gekomen.

Back