La Licorne - De Eenhoorn

Volgens mij heb je aandelen gekocht van die winkel... ;)
Maar het resultaat mag er wezen, erg mooi.
Heb zelf gisteren ook maar wat groen spul gekocht, ben benieuwd.

Laatste update

Geeft toch een extra impuls zo'n ontmoetingsdag ;)
Alleen nog de laatste kanons op kleur brengen en dan zit het er voor vandaag weer op en mag de Eenhoorn in een kartonnen doosje slapen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen dagen over verschillende zaken zitten te dubben en klussen:

- Ten eerste beviel me de glans van de blauwe verf niet, na een eerste wash met sepia kleur bleef ze glanzen :sad:, na een laag matte coating van humbrol nog steeds teveel glans :mad::onweer:. Uiteindelijk ben ik met dry brush effect met lichtere grijsblauwe verf tot een redelijk resultaat gekomen op de zijgalerij de rest moet nog....
full

- Ten tweede had ik eens zin om eindelijk de 'sierstrips' op de fortuining aan te brengen, vergeef me de historisch correcte term :oops:.
Ik twijfel nog over de rode bies, deze kan ook donker blauw of zwart worden, maar zo past ze denk ik beter bij het galjoen.

full

- Als laatste weer met green stuff gespeeld en de laatste ornamenten op de zijgalerij gekneed.

Zoals ik het ooit getekend had:
full

Zoals het nu is:
full

full

PS: glas in lood raampie bovenaan moet nog...

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Fortuining = Vertuining

Nu raak ik in verwarring; in het batavia cahier noemt men het tóch FORtuining, terwijl ik niet beter weet dan dat het VERtuining heet:(

(Hebben die Hollandse scheepsarchieven dan helemaal geen duidelijke beschrijvingen:confused:)

Weer een uitmundend resultaat. Antwoord over de sierstrip moet ik je ook schuldig blijven. Correcte benamingen zijn niet m'n sterkste punt

diederik kijk eens bij hans ( batavia ) daar heb ik een vernis gezet je moet wel matte pakken natuurlijk en zien of het op waterbasis geverft is of niet.

de plank aan de fortuning heb ik geweten zal het morgen eens opzoeken want kan er ff niet opkomen

Verdikkie!

Doe ik iemand greenstuff aan de hand - zijn ze er ook meteen een stuk beter in dan ik....Grrr..

Oeps :rolleyes:
En hoe heet dan die sierstrip? Ik weet dat het ergens in de Batavia cahiers te vinden is.

Wat ik er over heb kunnen vinden heten deze strips gewoon sierlijsten en hebben als functie het schip te verfraaien. Worden vaak geplaatst tussen kleurovergangen.

Dank voor alle complimenten.

@ Rob, dit hier is geen fimo (overigens ook geen omif, mifo, oimf of fomi), maar wel greenstuff :alien:.
Ik kan zelf het eindresultaat tussen beide materialen niet onderscheiden, greenstuff is iets plakkeriger bij het bewerken, zeker het eerste half uurtje, maar hoeft niet meer in de oven. Een proefstukje balsahout met beplanking en klei lag na een half uur op 110°C in stukken 8O .

@ Piet, de lijst waar ik in de batavia cahiers op doelde heet daar Rahout (ook wel reehout). Dit is blijkbaar de onderste van mijn sierlijsten en wordt als belangrijk deel van de bouw gebruikt bij het vormen van de romp (een beetje als een ceintuur om een taille), de latten daarboven zal ik maar gewoon de sierlijsten blijven noemen ;).

Grt
Diederik

Back