La Licorne - De Eenhoorn

Ik vind de glasroeden er al behoorlijk dun uit zien :thumpsup: Het enige wat ik kan verzinnen om het nog dunner te krijgen is door een stukje spreadsheet of zo te gebruiken en daar de dunne roedes op plakken zodat de spreadsheet voor de stevigheid zorgt. Het klei werk doe ik je zeker niet na. Ik heb inmiddels een stukje fimo liggen, maar die zit nog netjes in de verpakking.

Heb je al eens geprobeerd glasroeden te maken van stalen spelden?
Is zomaar een ideetje hoor - ik heb het zelf nog nooit gedaan, heb dus geen ervaring hiermee.

Het ziet er erg netjes uit zo! De raampjes vind ik helemaal niet storend.

Bedank voor de tips, ik zal zeker de spreadsheats en de metalen versie nog eens overdenken. Op zich kan ik de houten mal ook gebruiken om te solderen. Anders heb ik nog een trucje achter de hand: roedes zwart verven en alleen de vlakken waar je vol tegenaan kijkt goud effect geven.
Uiteindelijk valt het vooral op als je de dunnere versie ernaast legt.

Ik heb gisteren voor het eerst na de bioscoop de Kuifje film weer zitten bekijken. Het stukje waarin de twee schepen elkaar tegenkomen is wel heel erg echt en herkenbaar! Ik heb zitten genieten!
(Alhoewel je je kunt afvragen of een schip echt aan de top van de grote mast kan hangen :-))

Ik heb ook wel genoten van die film, maar de realiteit is ver te zoeken :D.
Ik heb toen ik nog geen 10 jaar oud was de Hergé stripboeken van m'n vader gelezen (toen al vergeelde, oude, muffe boeken), hier kan Spielberg's Hollywood productie naar mijn mening niet tegenop.

Da's het mooie van strips, niet?

Ik heb de serie als ingebonden boeken staan. Toen we de film in de bioscoop gingen kijken waren mijn zoons wat sceptisch, maar ze gingen volledig overstag.

Het verhaal is enorm verzonnen - ja, maar zoals de stripfiguren "echt" uitgebeeld zijn vind ik prachtig. En de schepen oogden volledig echt voor mij :-)

Ik zat de eerste foto's van jouw model te bekijken en herkende die meteen.

Mijn oudste zoon is bijna vijf en ben van plan binnenkort samen de film te kijken, ben benieuwd.

Dank voor het compliment. De uitgever Hachette heeft heel bewust gekozen om een hele stilistische, strakke versie van het schip op de markt te brengen. Hergé staat er ook om bekend veel afgekeken te hebben van de minimalistische Japanse tekenstijlen en dit zie je ook duidelijk terug in de krachtige mimiek van Kuifje en Haddock.

Ik heb me destijds bij het begin van de bouw geprobeerd voor te stellen of ik een schip uit een stripboek wilde namaken of een oud scheepsmodel, bijvoorbeeld in de vitrine van een modelbouwwinkel in het Brussel van rond 1940, toen Hergé daar woonde en inspiratie opdeed voor zijn verhaal. Hij heeft een hele bibliotheek aan documentatie over Franse schepen van rond 1690-1700 verzameld en dit is dan ook meer de lijn die ik heb gekozen bij de afwerking van de romp. Ben daarom blij dat ze dan ook herkenbaar is als een 'Eenhoorn' ;)

Blijft in mijn optiek toch het leukste als je er een eigen draai aan kan geven. En het is een heel mooie draai geworden.

Alweer anderhalve maand verder en weinig vooruitgang
....druk, druk, druk, maar niet met modelbouw :(.
Toch tussendoor tijd proberen te vinden om in elk geval de zijgallerijen toonbaar te maken voor de 19e.

Ik heb intussen de beplanking, kozijnen en de raampjes voor bak- en stuurboord af. 't Heeft nogal wat tijd gekost omdat ik voor elk afzonderlijk raampje een mal moest maken. Ook een hoop meet en corrigeerwerk om de helften zo symmetrisch mogelijk te maken.
Ik hoop deze week nog een likje blauwe en gauwe verf ertegen te kunnen gooien.

Voorlopig maar wat korrelige sfeerbeelden bij nacht...
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw echt heeeel erg gaaf. Super strak werk. Als je dit later in het geheel bekijkt zul je die kleine details waar je je nu aan stoort niet meer Zo opvallen.

Ik vind de ornamenten en raampjes en de strakheid van het houtwerk echt zwaar indrukwekkend!

Ik val hier echt met mijn neus in de boter !
Wat een bouwverslag zeg.
Ook nog een chemische verhandeling.......
En dan moet ik de Fonz mee nemen ????
Geef dat donkere hoekje maar aan mij !
Het is eigenlijk verbazing wekkend wat je kan doen met klei, hout en verf.
Als je dat ook nog combineert krijg je dus dit !
Petje af Diederik !

Back