La Licorne - De Eenhoorn

... Ik zal eens wat foto's van het eindresultaat plaatsen....

Vannacht na een half uurtje op zo'n 120°C rustig in de oven af laten koelen. Vanochtend tot mijn grote vreugde gezien dat het goed hard is geworden zonder te breken. Zelfs de drietand zit er nog op :banana:

De gouden verf is net aan 't drogen. Het volgende proefstukje wil ik met bladgoud bedekken, misschien maakt dit ook wel het verschil met het ruwe oppervlak van deze versie...

full

Groet,
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel dank voor de reacties, ik ben op sommige punten ook best tevreden, maar wil nog wat experimenteren met de afwerking.

Neptunus heb ik intussen bedekt met een laagje bladgoud. Hij glimt wat meer, maar of dit echt een verbetering is ben ik nog niet over uit. Wel jammer dat het alweer vroeger donker begint te worden en ik het nog niet goed bij daglicht heb kunnen beoordelen. Er kan eventueel nog een laagje lak overheen....

Ook heb ik nog een 'zeepaardje' gemaakt naar het voorbeeld van het houtsnijwerk op de eerste pagina van dit verslag. ik vrees dat de details van houtsnijwerk niet opwegen tegen die van fimo klei en ik al het werk in het houtsnijwerk voor niets heb gedaan :nooo:
Oordeel zelf maar: de 2 onderste beeldjes: links houtsnijwerk, rechts fimo

full

De foto's zijn door het kunstlicht en reflecties wel iets vertekend en ik beloof ze mee te nemen op de ontmoetingsdag.

Groet,
Diederik

Ik zou het houtsnijwerk niet eens voor elkaar krijgen;)
De fimo uitvoering vindt ik wel mooier:cool:

Germt

Zeker veel meer detail in de klei. Maar het snijwerk lijkt me niet voor niets geweest goede oefening in hout bewerking en wellicht heeft het ook geholpen bij de details in de klei. Het ziet er in ieder geval geweldig uit :thumbsup:

Ik zou het houtsnijwerk niet eens voor elkaar krijgen;)

Wacht maar tot ik bij de masten en tuigage kom, niet mijn sterkste punt :oops:
Ik wil best wat ornamenten voor je maken in ruil voor jouw expertise!
Ik kan ook nog veel leren van de details waarmee jij 'benedendeks' werkt en kijk uit naar het opengewerkte model van de WvH tzt.

De fimo uitvoering vindt ik wel mooier:cool:
Germt
Het houtsnijwerk heeft dan weer veel meer tijd en moeite gekost :onweer:
Ik zal trouwens een blokje klei meenemen en een snelcursus geven :teacher:
Ik ben ervan overtuigd dat je er snel mee weg bent en minstens zulke ornamenten zal kunnen maken.

@ Erik,
bedankt, het houtsnijwerk was inderdaad een goeie vingeroefening, maar met klei is het wel heel anders werken. Ik zal het ook wel missen als ik geen houtsnijwerk meer ga maken, het werkt wat meer mediterend: rustig met een mesje en blokje hout voor de TV en eindigen met een straal van meters houthagelslag rond m'n stoel :-D

grt
Diederik

je kan het hout en de fimo niet vergelijken .
ze zijn ook alle 2 toegelaten bij wedstrijden en meer en meer mensen gebruiken nu fimo omdat het veel beter werkt en je ook meer ditaai kan toevoegen dan met hout.

ik had voor mijn spiegel van de utrecht ook al eens wat gemaakt in hout en in fimo en wat je uit de fimo krijgt kan je nooit uit het hout halen zeker niet met beeldjes van 15 mm hoog.

kan je mischien eens een foto nemen van je fimo pakje om te zien of jij andere gebruikt dan ik doe en dan kan ik er ook eens naar opzoek gaan en testen hoe die werkt.

je kan het hout en de fimo niet vergelijken...
... kan je mischien eens een foto nemen van je fimo pakje om te zien of jij andere gebruikt dan ik doe en dan kan ik er ook eens naar opzoek gaan en testen hoe die werkt.

Als ondergrond gebruik ik gewoon bakpapier (de gladde, goedkope variant).
Ik heb vooral de hardere fimo 'classic' gebruikt voor de beeldjes, soms ook in twee of drie etappes in de oven om een 3-D beeldje te maken. Dan begin ik met 'classic' voor de romp met details aan één kant en plat op de achterkant. Na een eerste half uur in de oven en afkoelen draai het beeldje om en werk met 'soft' om een dun laagje, reliëf en details op de keerzijde aan te brengen, en vervolgens opnieuw de oven in.
Ook heb ik wat proefjes gemaakt van mallen, deze zijn met 'soft' makkelijker te maken.

Ik gebruik denk ik nog iets te veel scherpe instrumenten: in klei lijkt het mooi glad, maar eenmaal uitgehard en na een verflaagje komen er toch veel oneffenheden tevoorschijn. De klei bij de afwerking oppervlakkig nat maken met water zorgt er bij mij eerder voor dat het gaat brokkelen.

full

Grt
Diederik

Je houtsnijwerk was al mooi, maar dit is inderdaad net iets gedetailleerder :cool:
ben benieuwd naar de cursus ;)

thx ik gebruik de fimo soft. dan moet ik eens op zoek naar de classic als deze beter werkt.

hartelijk dank voor de info diederik.

Indrukwekkend wat je allemaal maakt Spijkertje. Ik ga je volgen... en veel van je leren want de Eenhoorn staat ook op mijn lijstje om een keer te scratchbouwen. Succes !

Dank jullie voor de bemoedigende woorden, ik heb nog veel onderdelen te maken en ben geholpen met alle adviezen!

@Rob, die cursus komt voor elkaar, zoals je ziet heb je niet veel materiaal nodig om een start te maken, de basis is wel in een half uurtje uit te leggen. Of de kombuis een oven beschikbaar heeft is wat anders, maar als je het voorzichtig mee naar huis neemt: geen probleem; je kunt de klei in feite oneindig blijven kneden als je het bewaart in een tupperware doosje.

@Dirk, fimo soft en classic kun je ook mengen, dus alle variatie mogelijk. Ook als je het een paar minuten kneedt, wordt het een stuk zachter.

@Hans, dank voor het compliment. Ik heb genoten van jouw verslag van de Friesland, nog gefeliciteerd met het resultaat. Ik volg de Black Pearl met veel interesse. Ik heb nog veel restmateriaal en met name spanten en valse kiel extra van de Eenhoorn, dus als je hier ooit iets van nodig hebt voor de scratchbouw tzt, laat maar weten...

@Ash, ik heb toevallig donderdag vrij en zal zeker kijken, ik heb de film al gezien, maar blijft amusant. Er zitten wel veel verschillen tussen het schip van Spielberg, Hachette en wat ik voor ogen heb.

@Jan, laat maar weten bij welke foto een muntje behulpzaam is. Op eerdere afbeeldingen heb ik er zoveel mogelijk een aansteker, balpen of munt bij geplaatst. Het geeft inderdaad een beter idee.

Nogmaals dank voor de reacties.

De bouw ligt nu even stil, er moet weer brood op de plank komen ;).
Ik hoop de komende twee weken tussendoor de berghouten af te gaan meten, voorboren, buigen en lakken.

groeten
Diederik

Ik zit met een vraag over de juiste plaatsing van de spijkertjes in de berghouten.

Ik ben met name drie varianten het meeste tegengekomen:

A - regelmatig en circa 3 tweetallen per 2 geschutpoorten.
B - regelmatig en meer dan 6 tweetallen per 2 poorten
C - onregelmatig

full

Optie C lijkt het meest voor te komen op de historische bronnen (Vd Velde, Hohenzollern (zover te beoordelen), Bijloke kon ik geen spijkertjes zien). Willem Rex heeft dan weer juist versie B, althans op de onderste berghout.

Ik vind denk ik een variant tussen A en B cosmetisch het mooiste. Bijvoorbeeld 4 tweetallen per 2 poorten.

Vanmiddag wil ik wat proefspijkertjes plaatsen. Ben nog aan het kijken naar platte kop vs bolle kop.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen over dit vraagstuk

Grt
Diederik

vasa heeft ook C
Denk dat de echte schepen c hadden en dat showmodelen A of b hebben.
Denk dat de vraag is, wil je een echt schip nabootsen, dan C, anders A of B
Ik weet nog niet wat ik ga doen....

het ligt er een beetje aan waar je berghout zit want ze hebben ook nog een ander funktie dan er gewoon aan te hangen om het schip in de lengte versterking te geven.

het onderste en normaal het 3 berghout daar zitten de zware balken aan vast waar de dekbalken op liggen, deze hangen dan ook aanelkaar en zullen ook meer ( spijkers) in zitten dan het 4 berghout want daar hangt langs binnen niets tegen en zijn enkel genageld aan de spanten, het 2 berghout kunnen ook meer spijkers in dan het 4 want daar liggen de spanten tegen elkaar zonder tussen spatie dus daar kan men dichter bij elkaar nagelen.

1+3 c
2 b
4 a
als je het zo doet is het altijt juist ;)

Ik heb methode C toegepast, zonder te weten dat er meerdere systemen waren:confused:
Ik heb dus gekeken naar mijn voorbeeld, de HT van Jack;)

Germt

je moet wel rekening houden dat de fransen anders bouwden dan de NL dus kan het patroon ook wel anders zijn ligt eraan hoe de spanten daar lopen ik geef het voorbeeld van een NL schip.

Back