La Gloire van Mamoli

Hallo , buiten waaien en wind , dan maar gezellig bouwen binnen . Dit wordt mijn 2 de boot na de San Juan van Artesania . Deze 2 de hands gekocht , t was een koopje .
Er ontbrak al 1 van de spanten , nr 15 . Gelukkig plan met stukken op ware grootte en dus in de doos met reserve planken hout eens gegrabbeld en een nieuwe spant gemaakt . Eerste hindernis is genomen ( mag voor mijn part ook al laatste zijn :D )
PB190001.JPG
PB190002.JPG
PB190002.JPG
PB190003.JPG
PB190004.JPG
PB190005.JPG
PB190006.JPG

Begonnen met beplanking vandaag , ga enkel doen wat zichtbaar is . Lekker lui ( foei ) De stukken zoals bovendek passen niet goed , er zal schuurwerk te pas komen . Heb zo wat zitten zoeken op het net en vind geen enkel volledig bouwverslag van deze boot , wel 1 of 2 die er aan begonnnen zijn en daan gedaan :weetnie: . Na nog wat speurwerk en ook het lezen van de verslagen die er waren heeft Mamoli geen goede reputatie blijkbaar . Slechte instructies , de bouwvolgorde die niet klopt , stukken die niet passen etc. Dit wist ik niet . Dit is slechts mijn 2 de boot , hoop dat ik het tot een goed einde kan brengen .
Moest er iemand ergens een volledig bouwverslag vinden of goede handleiding altijd welkom . :koud:
PB260001.JPG

Je kunt ook eens zoeken naar bouwverslagen van HMS Surprise van Mamoli. Dat is namelijk bijna hetzelfde scheepje / bouwpakket als die jij nu gaat bouwen. Het zijn zogezegd zusterscheepjes, waarbij Mamoli de Surprise heeft ontwikkeld nadat de film een succes werd op basis van de La Gloire kit. Wellicht dat daar meer bouwverslagen van te vinden zijn.
Mamoli had een redelijk "discutabele" reputatie als het gaat om bouwinstructies, design van de kits en materialen. Dit is helaas bij vele Italiaanse kitmakers zo. De spanten zijn nog handmatig uitgesneden dat ervoor zorgt dat de nauwkeurigheid niet zo heel best is. Ze hadden wel mooie kits en gelukkig wordt de Mamoli modellen weer door Dusek op de markt gebracht. Als je handig genoeg bent, een beetje door de warboel van de Italiaanse tekeningen heen kan kijken, dan kun je een heel mooi scheepje hiervan maken. Succes gewenst dus en ik volg deze.

groet,
Peter

Ik heb dus gezocht en gevonden ene bouwverslag van den HMS Surprise op forum Ships of scale . Zeer leerrijk forum wel in het engels . Dankzij de vele foto's daar kunnen we verder . Volgens de handleiding van Mamoli zou je hier het bovendek al moeten lijmen ? vraag me dan wel af hoe je de kanonnen er dan nog in / onder krijgt ?

PC040001.JPG
PC040002.JPG

Is dat niet verderop in de handleiding te vinden ? Ik zou niet verder gaan voordat ik zou weten hoe dat op te lossen.

Wat ik heb kunnen lezen, er zijn maar weinig complete verslagen, is dat de paarden op hun plek worden gelijmd. Waarna de lopen van het geschut later na op hun plek worden gelijmd als de romp klaar is. Je kan de paarden klaar maken met de wielen. En dan vastlijmen op hun plek die je nauwkeurig aan de hand van de tekening kan uitmeten. Ik zou zelf dan een gaatje door het paard en het dek boren en hier een spijker inzetten als extra bevestiging van het paard. Die spijker zie je niet meer terug als de loop erop komt. De loop kan je als de romp klaar is met een druppel 2 componenten lijm vastzetten en positioneren. In 1 verslag die nog met de huidplanken bezig was, zag ik die insteek zo.

20180920_220248.jpg
Het is raadzamer om dan de link naar een dergelijk verslag te delen. Ik weet niet of je dit verslag hebt gelezen? Maar ook hier niet volledig. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=26745
Het is handig logische stappen te nemen en ook al je beplanking te starten tot je aan dat eerste dek toe bent. Hierdoor kan je de paarden plaatsen en de openingen maken.
Met de 7P is dit ook op die manier gebeurt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips heren . Ondertussen eens de poorten voor de kannonnen bekeken . Er zouden er 13 moeten zijn en ik heb er slecht 12 per kant . Doos was 2 de hands en open dus een paar ribbedebie . Nu 13 is toch een ongeluksgetal en ik ben geen maniak dat het 100% moet kloppen . Tenzij ik een paar poorten toe maak , neergelaten dus . Ik zie nog . Weer een vervelend detail , zie foto , net daar waar een poort zou moeten komen zit er een spant . Ik ga deze afbouwen maar daarna geen Mamoli meer voor deze jongen . :koud:
PC060001.JPG

Guyken,

Dat je soms stukken spant moet weghalen of aanpassingen moet maken is gewoon bij veel fabrikanten. De Italiaanse fabrikanten echter zijn "berucht" om hun onkunde qua bouwlogica, Amati buiten beschouwing gelaten.
Vooral de merken Mamoli, Mantua/Sergal/Panart maken er soms een potje van en dan de tekeningen "chaos" helpen niet altijd mee. De scheepjes zijn qua design allen vaak mooi ontworpen en zien er mooi uit, maar de manier om deze te vervaardigen tot een geheel leidt vaak tot overmatige spanningen en een kans op een sterk verhoogde bloeddruk. :hammer:
Aan de andere kant, weet je een dergelijk project tot een geheel te brengen kun je wel iedere klus daarna aan. :D

Zo'n metalen gunpoort is gemakkelijk terug te maken van hout. Mamoli zal je verzoeken deze te voorzien van rode verf en daarmee zal het niet opvallen. :)

Back